Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-23, 01:16   #24
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Tyvärr inte, själva animationen blir antingen för snabb eller för långsam.
Några saker att kika på vad gäller hastighetsmätaren

1. Antalet frames du använder för animationen av visaren.
Ska vara 17frames dvs 0-16 i 3dsmax där du har keyframes i 0(motsvarar läget för visaren vid hastighet 0km/h) och 16(max hastigheten som mätaren kan visa t.ex 120km/h). Lägg sedan till en keyframe i halva animationen (frame 8 motsvarar 60km/h i fallet med max hastighet 120km/h) för att säkra att visarrotationen blir åt rätt håll.

2. Kontrollera så att du använder linjär rotation(inte euler xyz) som "Motion controller" för visaren innan du animerar den. Kolla detta genom att markera din visare och gå in i fliken för "Motion"(fliken har icon med rullande hjul). I assign controller fältet ser du nu vilka kontroller som hör till resp. transformation(position,rotation och skalning). Om det står EulerXYZ som rotations kontroll så ändrar du detta genom att markera rotations raden och klicka på knappen ovanför listan(iconen har ett checkmark) så får du upp en lista av diverse olika typer av Rotations kontroller men välj den som heter "linear rotation". Radera din tidigare animation, animera på nytt och exportera.

3. Hur ser pivoteringspunkten ut för visaren? Dvs hur animerar du visaren rent konkret i 3dsmax, genom att rotera den kring en axel eller måste du rotera kring flera axlar för att få den i rätt läge vid tex 120km/h?
Om svaret är det senare så bör du justera pivoteringspunkten för visaren på ett sådant sätt att du bara behöver rotera den kring en axel för din animation.

Vad gäller den separata tågbromsen så hoppas jag att du inte testat den samtidigt som du har den kombinerade gas/broms kontrollen kvar för de lär nog inte fungera om båda är med samtidigt. Ska du ha separat tågbroms så ska du ha separat pådragskontroll såvida det inte gäller dynamiskbroms.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009