![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Tyvärr inte, själva animationen blir antingen för snabb eller för långsam.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
1. Antalet frames du använder för animationen av visaren. Ska vara 17frames dvs 0-16 i 3dsmax där du har keyframes i 0(motsvarar läget för visaren vid hastighet 0km/h) och 16(max hastigheten som mätaren kan visa t.ex 120km/h). Lägg sedan till en keyframe i halva animationen (frame 8 motsvarar 60km/h i fallet med max hastighet 120km/h) för att säkra att visarrotationen blir åt rätt håll. 2. Kontrollera så att du använder linjär rotation(inte euler xyz) som "Motion controller" för visaren innan du animerar den. Kolla detta genom att markera din visare och gå in i fliken för "Motion"(fliken har icon med rullande hjul). I assign controller fältet ser du nu vilka kontroller som hör till resp. transformation(position,rotation och skalning). Om det står EulerXYZ som rotations kontroll så ändrar du detta genom att markera rotations raden och klicka på knappen ovanför listan(iconen har ett checkmark) så får du upp en lista av diverse olika typer av Rotations kontroller men välj den som heter "linear rotation". Radera din tidigare animation, animera på nytt och exportera. 3. Hur ser pivoteringspunkten ut för visaren? Dvs hur animerar du visaren rent konkret i 3dsmax, genom att rotera den kring en axel eller måste du rotera kring flera axlar för att få den i rätt läge vid tex 120km/h? Om svaret är det senare så bör du justera pivoteringspunkten för visaren på ett sådant sätt att du bara behöver rotera den kring en axel för din animation. Vad gäller den separata tågbromsen så hoppas jag att du inte testat den samtidigt som du har den kombinerade gas/broms kontrollen kvar för de lär nog inte fungera om båda är med samtidigt. Ska du ha separat tågbroms så ska du ha separat pådragskontroll såvida det inte gäller dynamiskbroms.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Har gjort som du sa om hastighetsmätaren men den går dubbelt så snabbt som tåget.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Ska inte nålen vara "Interior Geometry Output"?
Så har iaf jag det uppsatt då det bara är en animation ska spelas och inget du använder. Om det hjälper vet jag dock inte.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Ändra Maximum value som nu är 81 till den maxhastighet som du har animerat på visaren t.ex som i mitt fall ovan med 120 så kommer det nog att visa mer rätt förhoppningsvis.
Som Basse sa så ska det också vara "Interior Geometry Output" istället för Interior lever
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. Senast redigerad av Mawkish den 2013-02-25 klockan 19:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Kan snart laddas ner.
http://youtu.be/lJOyeXJUkBw
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
|
![]()
Jätte bra jobbat Andreas!
![]()
__________________
Mvh Alexander |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Nu kommer det ta ett tag att fixa allt pga att när jag testade att köra så hörde jag inget tickande i hytten, så jag kollade i cab sound blueprinten och där var allt borta, fanns ingenting, så jag tog fram min portabla hårddisk och kollade på dom filerna som jag hade sparat men det var tomt i den blueprinten också
![]() ![]()
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]() Citat:
Bli inte arg nu, då blir du bara förbannad. ![]() Mycket mystiskt kan hända. Men har du lyckats få motorvagnen att fungera att köra, så tycker jag det räcker långt. Att det inte "tickar" i hytten är ,tycker jag en mindre åkomma. Det kanske du kan fixa i version 3 ![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |