| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#46 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Vet nu hur reglera röken vid stillastående lok och infört följande faser: 
		
		
		
			1. Just stoppat. (bild1) 2. Längre uppehåll > 1 minut (bild2) 3. Långt stillastående > 5 minuter?? (bild3 där jag kommer att göra röken ännu mer genomskinlig) Kanske blir nån ytterligare fas.....Får se...... Funderar också på att lägga in släckning/påeldning av lok, som styrs av er själva. Dock tror jag inte att vi inför de riktiga tiderna då det tog LÅNG tid för dessa procedurer...... ![]() Observera då att jag börjar med ENDAST rökutveckling vid påeldning. Kanske i ett senare skede också reglerar ångtrycket....  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#47 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2010 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 1 062
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Mycket imponerande och kreativt! Ser verkligen lovande ut!
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	 
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#48 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2011 
				
				
				
					Inlägg: 140
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			ojojojoj  
		
		
		
		
		
		
		
	    ![]() Möjligheterna verkar ju vara oändliga!! Tack vovven för ditt engagemang! Snyggt blir de och tack ska du ha    
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#49 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Bra jobbat! Ser bra ut det där!  
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#50 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Med dina, och Lennarts & bjornl's ånglok, så har vi nog fler RIKTIGA sådana hör på forumet, än vad hela DLS kan erbjuda  
		
		
		
		
		
		
			![]()  .SNYGGT JOBBAT. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Ekan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#51 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Mycket intressant "forskningsjobb" du gör, Vovven47. Hoppas du dokumenterar detta så det kommer oss andra, som fastnat i "smokecontainerna", till del! Jo, påeldning av ett ånglok var en långdragen procedur över många timmar. Det knäpper och låter ordentligt om panna och eldstad och allt måste ske långsamt annars spricker det och börjar läcka. Jag misstänker att påeldning av ett R-lok var ett hårt och krävande arbete i 4-6 timmar. Malmbanans tidiga elektrifiering kanske har sin förklaring i detta ? 
		
		
		
		
		
		
			Bravo!!!!!  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#52 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Å andra sidan var det sällan som pannan påeldades, då loken användes dagligen och aldrig han bli kalla. Anledningen till att man elektrifierade malmbanan var att man utan elektrisk drift var beroende av kol, vilket måste importeras från utlandet som var dyrt, elkraft kunde vi få i princip gratis ifrån de norrländska älvarna. Sedan så skulle malmbanetrafiken utökas pga ökad malmbrytning vilket skulle göra det ännu dyrare och om kolbrist skulle uppstå skulle hela malmbanan stanna upp, med andra ord att en av Sveriges största exportinkomster skulle slås helt ut. 
		
		
		
		
		
		
			EDIT: Min post nummer 1435...  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#53 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Visst kan vi lägga in dessa features i övriga ånglok på vårt forum när den tiden 
		
		
		
			kommer. Inga problem! Har nu lagt in sotar funktion för lite drag i skorstenen när loket står still. En uppgift som eldaren hade vid stationsuppehåll. Om det glömdes kunde det bli en aning rökigt i hytten..... Bilderna visar sotare av/på aktiverad  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#54 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2011 
				
				
				
					Inlägg: 140
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			nu är avsaknaden av rätt ord stor!! Vad häftigt detta är  
		
		
		
		
		
		
		
	![]()  
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#55 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			På bilden ser ni vad som fungerar (grönt) resp. inte fungerar (rött) vid avställning av lok. 
		
		
		
			Tack Sven-Olov för din hjälp med att hitta metoder. INTE LÄTT! Dock återstår hur stänga av ljudet från loket + stoppa rökflödet från en TFX fil. Elda på ett lok tog som ni vet LÅNG tid, men jag tror inte nån är pigg på att vänta så länge. Därför funderar jag på att 1 riktig timma = 1 Trainz minut med stegvis utökad rökflöde + ljud från luftpump så småningom. Vad säger ni ?  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#56 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2011 
				Ort: Uppsala 
				
				
					Inlägg: 852
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej Vovven 
		
		
		
		
		
		
			Det är ett fantastiskt jobb med script detta. Jag är djupt! imponerad. ![]() ![]() Du har ju STL-koppel ocpå dina lok. Skall jag tolka detta som så att du lyckas kombinera STL-koppel scriptsystemet med den scriptning som behövs för detta och få dom att inte komma i konflkt med varandra? Det vore fantastiskt. 
				__________________ 
		
		
		
		
	MVH / BjörnL  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#57 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Kolla in mitt svar under script rubriken...  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#58 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är inget problem att kombinera STL-scripten med egna script som är unika för fordonsindividen. Det enda som skulle kunna ge konflikter är om ditt script ändrar i saker som STL-scriptet ändrar i också, som koppeldelarna. Men förutom det är det inga konstigheter.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#59 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Lite nya features på R977: 
		
		
		
			1. Bild1 visar utblåsning av vatten från cylindrarna. Regleras av dig efter fr.o.m första stopp av loket. Eller slumpmässigt med en chans på omkr 20% för aktivering. Utblåsningen pågår omkring 6 sekunder. 2. Under bild2 visar det rödmarkerade området anordning för hastighetsmätning och det blåmarkerade utblåsning från ejektorn på förarsidan. Aktiveras slumpmässigt vid stopp och efter omkr 2 minuter. Eldarsidans ejektor utblåsning sköts av dig efter första stopp av loket. 3. Nya fönster ramar från foto av S8 1646 i Kristianstad.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#60 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2002 
				Ort: Stockholm, Sweden 
				
				
					Inlägg: 1 430
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Brukar verkligen det vara så mörka moln? :P 
		
		
		
		
		
		
			Eller är det bara jag som missminner mig? 
				__________________ 
		
		
		
		
	/Leoj Jaudidamdamdubidamdam  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |