Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-06, 15:56   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
.....
Så till frågorna;

Jag föreställer mig att det äldre signalsystemet är robustare. Om man exempelvis inte har spåravbrott mellan två försignaler (norr och söder), då bör väl signalsystemet fungera? Har man ett spåravbrott mellan signalerna måste det exporteras ut på linjen.

Men hur fungerar spåravbrotten i det moderna systemet med blocksignaler? Och vad kan man göra?

.....

Nisse
Det är ingen skillnad på funktionen i den meningen som du tror. Jag menade att om du har ett spåravbrott så visar signalen före alltid stopp (slutar fungera, vilket är det rätta). Den kan inte visa något annat. Och inget tåg kan passera där (oanvändbar för tågtrafik). Konstigare än så är det inte.

På blocksträckor så blir det stopp på hela blocksträckan (från ublsi till nästa motsatta ublsi). Även mellanblocksignaler (mblsi) påverkas.

När jag passerar ett spåravbrott så spårar tåget ur. Om dom inte gör det hos dig, så tror jag (liksom baloo406 ovan), att dina spåravbrott är något annat.

EDIT: Du säger att "felet" flyttar sig, och det är ju väldigt typiskt för tracksideobjekt (kanske en växel) när man lägger till eller tar bort splinepoints.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-06 klockan 16:04.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 16:22   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Den enda urspårning jag råkat ut för var ett skenande Ds-lok sonm krossade en stoppbock, rutschade över baseboarden och försvann över kanten. Mina semaforer fungerar utmärkt liksom växellyktorna. Däremot har jag fått en signal från Vovven47, adress varma breddgrader, att hans semaforer inte fungerar. Det skall undersökas. Loken rullar på i god Svenolov/LAn/Korvtiger-anda.

Något ljud finns inte (har, förlåt hade, 2009 ver 3.3) när loken passerar de anmälda spåravbrotten.

Drar ut ett spår från den syndiga splinen, dödar spåret och sedan den återstående växelmarkeringen.

Är det spöken jag jagar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 17:50   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Spåravbrott kan tydligen ge upphov till olika beteenden.
För mej har inte tågen spårat ur, och gick att köra manuellt utan problem, utan att man märkte något alls, som ljud t.ex, när man passerade ett "brott".

Däremot är garanterat signalsystemet som sagt, utslaget någonstans på linjen om det rör sej om "riktiga" brott.

Snabbaste och enklaste sättet att få vet om du jagar spöken eller inte:
Sätt ut ett lok i början på banan, och välj "Drive to XXXX", rör det sej inte ur fläcken, så har du ett, eller flera, brott någonstans.

EDIT: Glömde att fråga: Har du provat varianten med "Replace assets", har ett SVAGT minne av att det löste problemet för mej en gång, kan ju vara värt ett försök om inte annat.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-04-06 klockan 17:58.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 19:44   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Spåravbrott kan tydligen ge upphov till olika beteenden.
För mej har inte tågen spårat ur, och gick att köra manuellt utan problem, utan att man märkte något alls, som ljud t.ex, när man passerade ett "brott".

...
Det har väl att göra med "startup regeln" i Surveyor att göra. Det finns väl någonting som heter "derailment realism" eller liknande, har jag för mig. Om den optionen är vald så spårar tåget ur vid rälsbrott.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 20:27   #5
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

du får skaffa bättre spårsvetsare
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009