![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack alla för att ni deltar med idéer och synpunkter. Allt matrial är av intresse för mig som byggare som råkade glida in på detta spår på ett bananskal (eller snarare Ketchupfläck
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Medlem
|
![]()
Lite bilder utmed Tunnelbanan i Stockholm
Bredängsgränsen: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Slussen ![]() ![]() Mvh Johnny Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Hittade lite detaljbilder på en sida, länkar lite speciella sidor:
http://www.askjoh.se/2002/2002_div_1.htm Upptäckte att även jag har lite bilder liggandes på hårddisken. Mestadels bara skit, men kanske något hjälpbart. FÖRLÅT FÖR STORA BILDER!!!
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Medlem
|
![]()
Kolla din mail Lan!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Motto - De va bättre förr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Medlem
|
![]()
Bra undran, Det är nämligen så att jag bor i Sätra och ser delvis tunnelbanan dundra in på stationen när jag vill delvis skymt av ett jäkla kolosshus, Men men "Alltid nåt sa fan när han fick se Åmål!"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tog mig vägen förbi Spårvägsmuseumet på hemvägen och plåtade av kopplet + lite från hytten (fast inte någon cab är aktuell). Tyvärr glömde jag plåta kopplet uppifrån och även ta bilder av boggien, man börjar bli gammal och glömsk.
Köpte även ett häfte med ritningar på tuben + ett häfte med ritningar på Roslagsbanan och Saltsjöbanans rullande material, så det blir till att plocka fram scannern igen. Tyvärr hittade jag ingen ritning på koppel eller boggin i häftet om tuben, har vi tur, så har jag bara bläddrat förbi och missat dom. Korten är på väg upp i min Dropbox, så det kommer väl en länk inom kort, när allt är uppladdat.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Kan du utveckla detta? Vad menar du?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem
|
![]()
Jag bor i Sätra och har gjort i hela mitt liv och kunde se tunnelbanorna komma och gå öppet, Men nu är det byggt ett hus däremellan, Först ligger vårat hus: Kungssätrav. 30-36, Sen kommer en parkering, Sen kommer det stora nybyggda huset som skymmer tunnelbanan till stor del, Sen kommer promenadvägen och sist kommer själva tunnelbanan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Länk till dropbox och bilderna från Spårvägsmuseumet.
Hojta till, när du har tagit hem dom, om du nu gör det. Sen låter jag bilderna ligga kvar en vecka på dropboxen, innan jag tar bort dom. http://dl.dropbox.com/u/24531880/201...gsmuseumet.rar
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Snyggat till boggien (ny textur, med isolator av trä, som tydligen förvånar vissa [uttorkat trä är en utmärkt isolator]). Yttre spårkransen rätt blanksliten som den blev att under gnissel och gnistor skava mot de höga stödrälerna i de skarpa kurvorna [urspårning vore en katastrof].
A pro på kurvtagning har jag gjort ett "troligt" Westinghousekoppel" som sitter på boggin och följer kurvorna perfekt (se bilder). Dessutom blir vagnarna mer tätt kopplade på det viset. Lite fix på vagntexturerna är också gjorda! Usch, nu börjar jag fastna med foten i tunnelbanan, jag som alltid åkt spårvagn!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är just sådana bilder man behöver som byggare!
Stort TACK, Bengan, dom kommer att användas! Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Medlem
|
![]()
Boggin till andra generationens vagnar är ganska lika, men mindre träbit och antenner på! Vet jag har bilder på dem men hittar dem inte för tillfället.
Du borde helt klart också stuka till en C9, det var ju lite av tunnelbanans Ferrari med sina rysande 90km/h. ![]() En annan grej är att alla vagnar är ju inte kopplade med Westinghouse. C9 och C14/C15 (de jag kommer på nu) har ju en "stång emellan vagnarna bara i B-änden. De är gifta par och kan inte gå utan varandra. Senast redigerad av GBSF den 2012-04-03 klockan 19:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() ![]()
__________________
Motto - De va bättre förr. |
|
![]() |
![]() |