Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-15, 15:06   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Jaadu, spyfrog, du sitter och oroar dej för en ynka 1024X1024 texture .

Laddade ner ett par Amerikanska övergångar (t.o.m smala, typ för gångvägar) häromdan, och nog för att jänkarna vill vara värst, men här kan man snacka om superdunderöverkurs:

Den ljusa övergången innehåller 6!!!! st texturer, 5st 2048X2048, och 1st 4096X4096 (drygt 130MB i CM).

DET DU .

Parantes: Jag har bantat ner alla till 512X512, och dom ser i stort sett lika bra ut, för det är inga direkta detaljer att tala om.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20120115_0001.jpg (252.2 KB, 74 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 16:03   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Jaadu, spyfrog, du sitter och oroar dej för en ynka 1024X1024 texture .

Laddade ner ett par Amerikanska övergångar (t.o.m smala, typ för gångvägar) häromdan, och nog för att jänkarna vill vara värst, men här kan man snacka om superdunderöverkurs:

Den ljusa övergången innehåller 6!!!! st texturer, 5st 2048X2048, och 1st 4096X4096 (drygt 130MB i CM).

DET DU .

Parantes: Jag har bantat ner alla till 512X512, och dom ser i stort sett lika bra ut, för det är inga direkta detaljer att tala om.
Typiskt Yankees , Bigist in the world ;-)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 19:51   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Värt attmtänkampå kan vara att hålla ner antalet texturer. Varje textur blir ett nytt material, och att ladda ett material motsvarar tydligen i storleksordningen 500 polygoner om jag har förstått saken rätt.

Vad gäller sketchup modellerna så jobbar killen som har skrivit importen på kod för att baka i hop och mappa om texturerna on the fly för att få ner antalet. Mängden texturer i dessa modeller är ett problem som har diskuterats ganska mycket i relevanta trådar på Aurans forum.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 21:01   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Jaadu, spyfrog, du sitter och oroar dej för en ynka 1024X1024 texture .

Laddade ner ett par Amerikanska övergångar (t.o.m smala, typ för gångvägar) häromdan, och nog för att jänkarna vill vara värst, men här kan man snacka om superdunderöverkurs:

Den ljusa övergången innehåller 6!!!! st texturer, 5st 2048X2048, och 1st 4096X4096 (drygt 130MB i CM).

DET DU .

Parantes: Jag har bantat ner alla till 512X512, och dom ser i stort sett lika bra ut, för det är inga direkta detaljer att tala om.
jamen allt är ju större i USA...

jag har för övrigt upptäckt att Lan använder mer polygoner än mig genom att göra riktiga uttag för fönster och dörrar mm. Jag skall nog också göra så i framtiden för det är ju inte många polygoner det rör sig om.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009