![]() |
Våndan av en textur storlek
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Jag sitter här och våndas över storleken på en textur. Om ni kommer ihåg det så släppte jag ju huset Pennskrinet och det har en textur på 512x512 pixel. Jag tycker att jag fick plats ganska bra på den storleken. Nu jobbar jag på ett lite större hus som heter Statsägan och jag tycker att det hela inte blir bra. Här kommer en bild på de båda så ni kan jämföra storleken: Bifogad fil 49718 Av någon anledning så har jag svårt att få plats här trots att husen är nästan lika stora som ni ser. Visserligen är Statsägan ett tvåfamiljshus men det är obetydligt större. Däremot är väggarna högre. Trots att jag har höjt texturstorleken till 1024x512 så tycker jag att texturen inte räcker till utan blir för dålig i upplösningen... Vad säger den allmänna uppfattningen - kan man klämma i med en 1024x1024 textur här eller är det att gå för långt? |
Rent allmänt har väl texturerna ökat i storlek/antal på dom flesta objekt (med lite klass på ;)) som släpps idag, titta bara på allt som är Google sketchup-konverterat.
Och med dagens (även gårdagens ;)) datorer är det inga problem att hantera dessa. Är väl en helt annan sak om objekten förekommer i mängder, som t.ex träd i en skog. Snyggt jobbat med kåken oxå :). |
Spyfrog,
på mariefreds stn har använder jag tre texturer på 1024x1024 plus ett otal mindre. Lägg du huvudtexturen på en 1024x1024 och gör en egen till t.ex. dörrar och fönster och tak samt ev andra detaljer som du vill ha god detaljering på. Fr.o.m ts2009 tar Trainz hand om texturerna och komprimerar dom vid laddningen av huset (kan man se på att vissa objekt blir skarpa först efter ett tag), sen påverkar det inte frameraten så mycket. Det enda som blir större är ju CDPn. Om huset t.ex. skall ha en emaljerad nummerskylt skulle jag gjort den som en minst 256x256 - goda förlagor finns t.ex. här http://www.google.se/search?q=emalje...w=1280&bih=802 |
Citat:
|
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
skicka med ett par bilder på ett fönsters och balkongräckets textur och alpha så du kan se hur jag gjort: (filnamnen säger vilket format det är) 1. win1_256x256_24bits_tga 2. win1_256x256_8bits_grayscale_bmp 3. balcony_rails_256x128_24bits_tga 4. balcony_rails_256x128_8bits_bmp |
1 bifogad(e) fil(er)
Jaadu, spyfrog, du sitter och oroar dej för en ynka 1024X1024 texture ;).
Laddade ner ett par Amerikanska övergångar (t.o.m smala, typ för gångvägar) häromdan, och nog för att jänkarna vill vara värst, men här kan man snacka om superdunderöverkurs: Den ljusa övergången innehåller 6!!!! st texturer, 5st 2048X2048, och 1st 4096X4096 (drygt 130MB i CM). DET DU ;):D:D. Parantes: Jag har bantat ner alla till 512X512, och dom ser i stort sett lika bra ut, för det är inga direkta detaljer att tala om. |
Citat:
|
Värt attmtänkampå kan vara att hålla ner antalet texturer. Varje textur blir ett nytt material, och att ladda ett material motsvarar tydligen i storleksordningen 500 polygoner om jag har förstått saken rätt.
Vad gäller sketchup modellerna så jobbar killen som har skrivit importen på kod för att baka i hop och mappa om texturerna on the fly för att få ner antalet. Mängden texturer i dessa modeller är ett problem som har diskuterats ganska mycket i relevanta trådar på Aurans forum. |
Citat:
jag har för övrigt upptäckt att Lan använder mer polygoner än mig genom att göra riktiga uttag för fönster och dörrar mm. Jag skall nog också göra så i framtiden för det är ju inte många polygoner det rör sig om. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009