Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-09, 21:32   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Hej.
Har det försvunnit några poster i denna konversation?

Strunt samma - jag har två frågor...

1) Hur menar du att nightmeshen är beroende av bra insides bilder? Du gör alltså en inredning som nightmesh och inte bara fönstret eller missförstår jag?

2) Snickarglädjen, t.ex. mot nock och mellan övervåning och undervåning - är detta texturer eller polygoner? Det ser så realistiskt ut så jag kan inte avgöra det på dina bilder!
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-09, 21:41   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Mycket snyggt LAn!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-09, 23:02   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
1) Hur menar du att nightmeshen är beroende av bra insides bilder? Du gör alltså en inredning som nightmesh och inte bara fönstret eller missförstår jag?

2) Snickarglädjen, t.ex. mot nock och mellan övervåning och undervåning - är detta texturer eller polygoner? Det ser så realistiskt ut så jag kan inte avgöra det på dina bilder!
1. Nightmeshen är samma som interiören, men med upplysta väggar. Fungerar på samma sätt som med nightmeshfönster, men du har hela väggar istället. I behov av bilder lär du inte vara, annars har du ju inte ens kunnat bygga någon interiör.

2. Det är tveklöst textur med alphakanal, ger mycket snyggare och polygonsnålare resultat än att karva ut det i meshen, men man måste ju veta vad man sysslar med. Själv så använder jag inte alpha, då det bara har ställt till med sorteringsproblem, att saker som stå bakom ett annat föremål hamnar framför, pga att båda har alpha, problem med genomskinlighet mm. Men Lan har koll på det där tror jag, om jag inte missminner mig så uppstår bara sorting-problemet när man använder 24bit tga + 8 bit bmp alpha istället för en 32 bit tga med inbyggd alpha, är det rätt uppfattat Lan?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 07:56   #4
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Satt och tänkte lite grann, borde man inte kunna ha kört med alpha och kraftiga normalmaps istället för att faktiskt skurit ut hålen för fönster och dörrar? Ur polygonsynpunkt menar jag. Borde finnas mycket att vinna på en model med så många fönster. 8 trianglar för ramen och 2 för rutan på varje fönster för att inte nämna effektivare triangulering av själva väggen.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2012-01-10 klockan 07:58.
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 09:03   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Inredning och alpha!?

Inredningen i Mariefreds station har jag inga bilder på så det ni ser är rena fantasier men bättre än inget alls så länge. Eftersom jag gjort innerväggarna separata är det lätt att göra night-meshen, det är bara att flytta in alla väggar 1 cm annars flimmrar det eftersom innerväggarna och nightmeshen intefererar.

Jag använder 24-bits tga + 8-bits bmp som alpha. Det är med inbyggd alpha i tga-filen som det blir sortingproblem eftersom man måste använda 32-bitars nya tga-formatet som jag inte kan hantera i mitt photo-program, men t.ex. gimp kan hantera det. fönster, staket, snickarglädje mm är gjorda med separat alpha. Se bif. orenderad bild från byggprogrammet!

Normalmap och LOD är saker jag inte behärskar men jag tycker det är kul att bygga som jag gör!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg alpha.jpg (130.6 KB, 76 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 12:31   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 120110 Parksoffor mm

Ett annat exempel när alpha är användbart ser ni nedan där parksoffans gjutjärnsgavlar är ett dubbelsidigt plan.
I övrigt är det mesta på plats och justerat så uppladdningen är inte så långt borta. Det blir då ett paket med stationen, Hamra och HRRJ-vagnen.
Stationens CDP är stor p.g.a. många och stora texturer, själva kåken är på ca. 5000 polys bara.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg soffa0.jpg (161.5 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg soffa1.jpg (53.6 KB, 68 visningar)
Filtyp: jpg Mariefreds Stn Klar.jpg (140.3 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120110_0001.jpg (65.8 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120110_0002.jpg (53.8 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120110_0003.jpg (43.5 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120110_0004.jpg (261.4 KB, 68 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009