![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Om du tittar i config filen så har du definierat upp en trigger med radius 3 (meter???)
Utan att veta nåt så antar jag att när man träder in i definierat område så skapas ett event on: startanimation, vilket fungerar för dig. När man lämnar området så genereras ett nytt event, som du har definierat som stopanimation, men detta aktiveras inte???!!! Du har ju en watertank_event.evt fil till ditt förfogande. Är detta en logg fil för inträffade händelser för din trigger? Hur läser man den? Måste väl finnas nåt verktyg som dekodar denna event fil? Eller: Varför inte lägga in lite Logg printrader här och där i gs filen, typ Interface.Print("Precis innan stopmeshanimation!"); osv. Då ser du om du fått förväntat trigger meddelande. Varför bortkommenterat??? on "Animation-Event", "pfx_stop": { // StopMeshAnimation("anim"); SendMessage(me, "pfx", "-0"); continue; } Finns som sagt mycket att göra......därav min röriga tankar....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Hej igen!
Moddade din gs fil och aktiverade "stopmeshanimation": Loket körde fram, porten öppnades, vatten fylldes på i 5 sek. Körde iväg med loket , men vattenröret flyttades inte tillbaka. Kom tillbaka till vattentornet: Vattenröret in, porten stängdes, men öppnades omedelbart igen, vattenröret ut, vatten fylldes på i 5 sekunder. Vattenröret kvar när du kör iväg. Förstår INTE hur man kan checka sin eventfil, eller hur man aktiverar loggning. Tycker att man behöver en sådan för att gå vidare. FRÅGA: VAR LÄR MAN SIG OM SCRIPTHANTERING OCH LOGGNING AV HÄNDELSER? PS. Hoppas du inte tar illa upp med min inblandning, Bjornl? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Vovven
Nej absolut inte hjälp är ju vad jag efterlyser. ![]() Eventfilen är eg en textfil så det är bara att tillfälligt döpa om extension till *.txt för att kunna läsa den och redigera den. Så här ser min eventfil ut ------------- 1 Generic_Event animstart------------- Och animationen är gjord för att passa och när den sparas så bockar man för att den skall fråga efter en eventfil. Och så här ser originalet ut ------------- 1 Generic_Event animstart------------- Även jag har frågat mig var man lär sig om scriptspråket. Det finns material på nätet men de är nog bara användbart om man har en programmerings utbildning/erfarenhet i botten. Jag är inte kunnig så jag kör här med ”monkey se, monkey do metoden”, och det räcker bara sååå långt (ca 3 cm i detta fallet) ZIPk filen index.zip representerar Aurans dokumentation sådan den nu är. Sedan har jag även hittat denna som verkar bra. http://publish.uwo.ca/~gerard/trainz...ing/index.html
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-01-09 klockan 17:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Tack för dina dokument.
Inser att man bör ha programmerings erfarenhet för att sätta sig in i detta: Objektorienterat, interpreterat och lite av C/C++ syntax..... Jag kommer inte just nu längre än till att få vattnet att stoppa, men det j-la röret vill inte återvända in i porten. En skillnad mellan ditt torn och DRGW är ju att du animerar ditt eget medan DRGW kör "default"! I din GS kod kan du hitta följande rader bort kommenterade: //change to false to remove animation reference, can make true later for spigot animation // usePipeAnimation = false; // Use a different animation mesh than the standard pipe // pipeName = "tender"; Detta bör beaktas, men mitt mål är att få igång utvecklingsverktyget så att man verkligen kan följa med script exekveringen....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
hej Vovven
At du intresserar dig för scriptning tackar jag verkligen för. Det finns aldelse för då som förstår sig på denna svartkonst. ![]() Jo det är nog som så att det underlättar väldigt om man har en progamerar bakgrund. När det gäller animering i separat mesh har jag som sagt provat även med animeringen i deafult meshen med samma resultat.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |