Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-25, 20:20   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb Rulltårta efter nyår ?

Satt och lekte med en gammal tanke idag. En animerad rulltrappa som kan transportera folk upp och ned. Fullt möjligt, tror jag, med nuvarande teknik. Vi får se vad det blir av det. Inte min tidsepok precis men en kul utmaning:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (49.8 KB, 213 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 20:40   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Kan bli ett trevligt inslag för oss. Inte för att göra dig besviken, men det finns två animerade rulltrappor. En utan folk och en med, gjorda utav makatini kuid:119746:28185 (med folk) och kuid2:119746:28167:1. Kanske du kan finna lite ledtrådar därifrån, för jag ser gärna denna variant också i Trainz, då den andra är glasad.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 20:57   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Kan bli ett trevligt inslag för oss. Inte för att göra dig besviken, men det finns två animerade rulltrappor. En utan folk och en med, gjorda utav makatini kuid:119746:28185 (med folk) och kuid2:119746:28167:1. Kanske du kan finna lite ledtrådar därifrån, för jag ser gärna denna variant också i Trainz, då den andra är glasad.
Tack Bengan,
andras alster är alltid värda att studera. Min tanke är att man skall kunna använda dom som attached mesh till byggnader av olika slag, typ tunnelbanestationer, varuhus mm.
Men dina tips är alltid värdefulla, skall kolla dom.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 13:59   #4
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Hej.

En liten fundering bara, om det möjligen skulle kunna gå att få till lite olika längd/höjd på den då? Om det nu skulle bli nåt av den vill säga.
Den som Bengan skriver om är ju 6 meter och jag testade och klona den för att se om den var möjlig att få i andra höjder, men jag gav liksom upp. Fattade inte nåt...
Skulle själv behövt en på 3 meter till min station (och ev. 4 eller 5 meters), har nu den glasade versionen som mer passar in i varuhus tycker jag.

God fortsättning på er!
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 16:59   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Hej.

En liten fundering bara, om det möjligen skulle kunna gå att få till lite olika längd/höjd på den då? Om det nu skulle bli nåt av den vill säga.
Den som Bengan skriver om är ju 6 meter och jag testade och klona den för att se om den var möjlig att få i andra höjder, men jag gav liksom upp. Fattade inte nåt...
Skulle själv behövt en på 3 meter till min station (och ev. 4 eller 5 meters), har nu den glasade versionen som mer passar in i varuhus tycker jag.

God fortsättning på er!
Jag tror inte jag fullföljer rulltrappan, den är oerhört krävande att animera och att sen göra varianter blir att börja om på nytt. Men jag ser att jag kan göra det, men just nu finns intressantare saker!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 17:22   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag tror inte jag fullföljer rulltrappan, den är oerhört krävande att animera och att sen göra varianter blir att börja om på nytt. Men jag ser att jag kan göra det, men just nu finns intressantare saker!
Om du släpper dom, som dom är, utan animering. Då kan du inte komma, så mycket närmare verkligheten, än vad du har gjort. För hur ofta, fungerar rulltrapporna i tunnelbanan?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 17:34   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Om du släpper dom, som dom är, utan animering. Då kan du inte komma, så mycket närmare verkligheten, än vad du har gjort. För hur ofta, fungerar rulltrapporna i tunnelbanan?
Ha ha,
ja det är ju en synpunkt. Min plan var att göra den som en passenger-station så att inte bara 2 gubbar åker upp och ner utan ett slumpat antal. Men just nu har jag inte tid med 5-dagarsanimeringar. Jag kan ju göra ett statiskt scenery-object med några gubbs och gumms på så får du gärna ta över, men det lär dröja ett bra tag.

En animerad fungerande "julltjappa" är inget man gör på en höft minsann!
Jag måste beundra "makatini" för hans tålamod och envishet att animera över tusentals frames, varje trappsteg för sig i steg om 30 frames, måste ha tagit homom många månader?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 18:43   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ska bli spännande och se.
Vad du finner, som mer intressantare, än ett 5-dagars animeringsjobb.
Bra nyfiken på, vad du har fått för ideér nu.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 20:52   #9
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ha ha,
En animerad fungerande "julltjappa" är inget man gör på en höft minsann!
Jag måste beundra "makatini" för hans tålamod och envishet att animera över tusentals frames, varje trappsteg för sig i steg om 30 frames, måste ha tagit homom många månader?
Sånt går att automatisera, det är gjort i en handvändning. Vänta ett tag så ska jag peta ihop en tutorial

Edit:Det får bli i morgon, ljudet blev så sjukt osynkat och jag får inte till det
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2011-12-27 klockan 00:38.
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-27, 09:10   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Sånt går att automatisera, det är gjort i en handvändning. Vänta ett tag så ska jag peta ihop en tutorial

Edit:Det får bli i morgon, ljudet blev så sjukt osynkat och jag får inte till det
Jag anar att du menar Trajectories, som jag inte greppar alls !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-27, 18:19   #11
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag anar att du menar Trajectories, som jag inte greppar alls !?
Inte trajectories, som är lite knepiga att få rätt (funkar hyfsat i 3ds, men gmax har sina egenheter), men något närbesläktat.

Har fått till en acceptabel video av när jag går igenom metoden. Ber om ursäkt för bristen på manus, rösttalang och pedagogisk förmåga, enjoy!

http://uppit.com/92sdfa3lxkf9/Rulltrappsanimering.avi

(19,6mb ~8min .h264 kodning, borde funka att spela upp i VLC eller liknande)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-27, 18:59   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Inte trajectories, som är lite knepiga att få rätt (funkar hyfsat i 3ds, men gmax har sina egenheter), men något närbesläktat.

Har fått till en acceptabel video av när jag går igenom metoden. Ber om ursäkt för bristen på manus, rösttalang och pedagogisk förmåga, enjoy!

http://uppit.com/92sdfa3lxkf9/Rulltrappsanimering.avi

(19,6mb ~8min .h264 kodning, borde funka att spela upp i VLC eller liknande)
Tack Sealpower,
skall detaljstuderas!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 14:54   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Fascinerande metod, Sealpower. Jag tror dock att dina boxar måste vara dummies b.r.xxx men det bör vara lika lätt!? Skall prova när jag får tid!

Du är ju i bjornl-klass som videopedagog!!!

Tack Sealpower!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 16:08   #14
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Fascinerande metod, Sealpower. Jag tror dock att dina boxar måste vara dummies b.r.xxx men det bör vara lika lätt!? Skall prova när jag får tid!

Du är ju i bjornl-klass som videopedagog!!!

Tack Sealpower!
Inga problem, det var ett spännande problem att bita i.

Angående dummies så har du helt rätt, tänkte faktiskt på det under själva experiment-fasen men det kom visst bort under vägen till videon.
Det går utmärkt med dummies bara man ser till att det procentuella avståndet mellan dem är detsamma som för trappstegens centrum och sedan länkar trappstegen till dem enligt vanlig ordning.

I övrigt önskar jag lycka till med projektet.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2011-12-28 klockan 16:10.
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 16:46   #15
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Inga problem, det var ett spännande problem att bita i.

Angående dummies så har du helt rätt, tänkte faktiskt på det under själva experiment-fasen men det kom visst bort under vägen till videon.
Det går utmärkt med dummies bara man ser till att det procentuella avståndet mellan dem är detsamma som för trappstegens centrum och sedan länkar trappstegen till dem enligt vanlig ordning.

I övrigt önskar jag lycka till med projektet.
Intressant video även för oss som inte använder Gmax.
Sen blir det ju extrapoäng för den sköna norrländska dialekten!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009