Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Rulltårta efter nyår ? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31595)

lan 2011-12-25 20:20

Rulltårta efter nyår ?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Satt och lekte med en gammal tanke idag. En animerad rulltrappa som kan transportera folk upp och ned. Fullt möjligt, tror jag, med nuvarande teknik. Vi får se vad det blir av det. Inte min tidsepok precis men en kul utmaning:

Bengan 2011-12-25 20:40

Kan bli ett trevligt inslag för oss. Inte för att göra dig besviken, men det finns två animerade rulltrappor. En utan folk och en med, gjorda utav makatini kuid:119746:28185 (med folk) och kuid2:119746:28167:1. Kanske du kan finna lite ledtrådar därifrån, för jag ser gärna denna variant också i Trainz, då den andra är glasad.

lan 2011-12-25 20:57

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 252361)
Kan bli ett trevligt inslag för oss. Inte för att göra dig besviken, men det finns två animerade rulltrappor. En utan folk och en med, gjorda utav makatini kuid:119746:28185 (med folk) och kuid2:119746:28167:1. Kanske du kan finna lite ledtrådar därifrån, för jag ser gärna denna variant också i Trainz, då den andra är glasad.

Tack Bengan,
andras alster är alltid värda att studera. Min tanke är att man skall kunna använda dom som attached mesh till byggnader av olika slag, typ tunnelbanestationer, varuhus mm.
Men dina tips är alltid värdefulla, skall kolla dom.

mazter 2011-12-26 13:59

Hej.

En liten fundering bara, om det möjligen skulle kunna gå att få till lite olika längd/höjd på den då? Om det nu skulle bli nåt av den vill säga.
Den som Bengan skriver om är ju 6 meter och jag testade och klona den för att se om den var möjlig att få i andra höjder, men jag gav liksom upp. Fattade inte nåt...:vetej:
Skulle själv behövt en på 3 meter till min station (och ev. 4 eller 5 meters), har nu den glasade versionen som mer passar in i varuhus tycker jag.

God fortsättning på er!

lan 2011-12-26 16:59

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 252409)
Hej.

En liten fundering bara, om det möjligen skulle kunna gå att få till lite olika längd/höjd på den då? Om det nu skulle bli nåt av den vill säga.
Den som Bengan skriver om är ju 6 meter och jag testade och klona den för att se om den var möjlig att få i andra höjder, men jag gav liksom upp. Fattade inte nåt...:vetej:
Skulle själv behövt en på 3 meter till min station (och ev. 4 eller 5 meters), har nu den glasade versionen som mer passar in i varuhus tycker jag.

God fortsättning på er!

Jag tror inte jag fullföljer rulltrappan, den är oerhört krävande att animera och att sen göra varianter blir att börja om på nytt. Men jag ser att jag kan göra det, men just nu finns intressantare saker!

Bengan 2011-12-26 17:22

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 252421)
Jag tror inte jag fullföljer rulltrappan, den är oerhört krävande att animera och att sen göra varianter blir att börja om på nytt. Men jag ser att jag kan göra det, men just nu finns intressantare saker!

Om du släpper dom, som dom är, utan animering. Då kan du inte komma, så mycket närmare verkligheten, än vad du har gjort. För hur ofta, fungerar rulltrapporna i tunnelbanan?

lan 2011-12-26 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 252425)
Om du släpper dom, som dom är, utan animering. Då kan du inte komma, så mycket närmare verkligheten, än vad du har gjort. För hur ofta, fungerar rulltrapporna i tunnelbanan?

Ha ha,
ja det är ju en synpunkt. Min plan var att göra den som en passenger-station så att inte bara 2 gubbar åker upp och ner utan ett slumpat antal. Men just nu har jag inte tid med 5-dagarsanimeringar. Jag kan ju göra ett statiskt scenery-object med några gubbs och gumms på så får du gärna ta över, men det lär dröja ett bra tag.

En animerad fungerande "julltjappa" är inget man gör på en höft minsann!
Jag måste beundra "makatini" för hans tålamod och envishet att animera över tusentals frames, varje trappsteg för sig i steg om 30 frames, måste ha tagit homom många månader?

Bengan 2011-12-26 18:43

Ska bli spännande och se.
Vad du finner, som mer intressantare, än ett 5-dagars animeringsjobb.
Bra nyfiken på, vad du har fått för ideér nu.

sealpower 2011-12-26 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 252427)
Ha ha,
En animerad fungerande "julltjappa" är inget man gör på en höft minsann!
Jag måste beundra "makatini" för hans tålamod och envishet att animera över tusentals frames, varje trappsteg för sig i steg om 30 frames, måste ha tagit homom många månader?

Sånt går att automatisera, det är gjort i en handvändning. Vänta ett tag så ska jag peta ihop en tutorial :)

Edit:Det får bli i morgon, ljudet blev så sjukt osynkat och jag får inte till det

lan 2011-12-27 09:10

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 252450)
Sånt går att automatisera, det är gjort i en handvändning. Vänta ett tag så ska jag peta ihop en tutorial :)

Edit:Det får bli i morgon, ljudet blev så sjukt osynkat och jag får inte till det

Jag anar att du menar Trajectories, som jag inte greppar alls !?

sealpower 2011-12-27 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 252476)
Jag anar att du menar Trajectories, som jag inte greppar alls !?

Inte trajectories, som är lite knepiga att få rätt (funkar hyfsat i 3ds, men gmax har sina egenheter), men något närbesläktat.

Har fått till en acceptabel video av när jag går igenom metoden. Ber om ursäkt för bristen på manus, rösttalang och pedagogisk förmåga, enjoy!

http://uppit.com/92sdfa3lxkf9/Rulltrappsanimering.avi

(19,6mb ~8min .h264 kodning, borde funka att spela upp i VLC eller liknande)

lan 2011-12-27 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 252504)
Inte trajectories, som är lite knepiga att få rätt (funkar hyfsat i 3ds, men gmax har sina egenheter), men något närbesläktat.

Har fått till en acceptabel video av när jag går igenom metoden. Ber om ursäkt för bristen på manus, rösttalang och pedagogisk förmåga, enjoy!

http://uppit.com/92sdfa3lxkf9/Rulltrappsanimering.avi

(19,6mb ~8min .h264 kodning, borde funka att spela upp i VLC eller liknande)

Tack Sealpower,
skall detaljstuderas!!!

lan 2011-12-28 14:54

Fascinerande metod, Sealpower. Jag tror dock att dina boxar måste vara dummies b.r.xxx men det bör vara lika lätt!? Skall prova när jag får tid!

Du är ju i bjornl-klass som videopedagog!!!

Tack Sealpower!

sealpower 2011-12-28 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 252560)
Fascinerande metod, Sealpower. Jag tror dock att dina boxar måste vara dummies b.r.xxx men det bör vara lika lätt!? Skall prova när jag får tid!

Du är ju i bjornl-klass som videopedagog!!!

Tack Sealpower!

Inga problem, det var ett spännande problem att bita i.

Angående dummies så har du helt rätt, tänkte faktiskt på det under själva experiment-fasen men det kom visst bort under vägen till videon:rolleyes:.
Det går utmärkt med dummies bara man ser till att det procentuella avståndet mellan dem är detsamma som för trappstegens centrum och sedan länkar trappstegen till dem enligt vanlig ordning.

I övrigt önskar jag lycka till med projektet.:tumupp:

spyfrog 2011-12-28 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 252568)
Inga problem, det var ett spännande problem att bita i.

Angående dummies så har du helt rätt, tänkte faktiskt på det under själva experiment-fasen men det kom visst bort under vägen till videon:rolleyes:.
Det går utmärkt med dummies bara man ser till att det procentuella avståndet mellan dem är detsamma som för trappstegens centrum och sedan länkar trappstegen till dem enligt vanlig ordning.

I övrigt önskar jag lycka till med projektet.:tumupp:

Intressant video även för oss som inte använder Gmax.
Sen blir det ju extrapoäng för den sköna norrländska dialekten! :tumme_upp:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009