Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-20, 18:26   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard N3Vs dilemma?

Som urgammal programmerare förstår jag gänget på N3V som försöker modernisera koden dom ärvt från Auran. Detta med bakåtkompatibilitet kontra effektivitet är alla programmerares stötesten. Alla gamla taggar som genererar fel i nyare versioner är alltså borttagna ur koden för att snabba upp den. t.ex. speedlimit som ju ändå styrs av engineconfig eller revirmärket icon som ju bara syns i preview-rutan. Jag tror även moderna programmerare som Svenolov håller med om detta.

Nu höll jag ett försvarstal för N3V, märkte ni det?

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-20, 20:29   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Har du lämnat in en buggrapport för dina problem med senaste Trainz builden?
Eftersom du verkar ha tydliga exempel som du kan ge dem på assets som funkar i den tidigare men inte i den nya tror jag säkert att de skulle uppskatta att få ta del av detta.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 13:14   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Skulle tro, att det nog i grund och botten, är handhavande fel från oss själva, att det har varit så mycket strul med den senaste uppdateringen till TS2010 och strulet med TS2012. Vi är nog allt för envisa med, att använda allt gammalt material från tidigare versioner.

Misstänker att det annars skulle fungera klockrent, om man använde det som enbart är gjort för TS2009/10/12. Men jag har iaf. svårt att avstå, från allt det gamla materialet.
Gammal 2011-12-21, 17:40   #4
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Det man skulle göra från deras sida är att publicera en CCG som FUNGERAR!

Vidare så tycker jag att de kan skapa en manual hur man fixar gamla assets så de fungerar till nyare versioner. Då är det ju lättjobbat =)
Gammal 2011-12-21, 19:36   #5
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Skulle tro, att det nog i grund och botten, är handhavande fel från oss själva, att det har varit så mycket strul med den senaste uppdateringen till TS2010 och strulet med TS2012. Vi är nog allt för envisa med, att använda allt gammalt material från tidigare versioner.

Misstänker att det annars skulle fungera klockrent, om man använde det som enbart är gjort för TS2009/10/12. Men jag har iaf. svårt att avstå, från allt det gamla materialet.
Ja och nej Bengan. Jag har inte kört compatibility-mode på evigheter men fick ändå stora problem med senaste patchen. Min gissning är att N3V försökt implementera en del saker från TS2012 nedåt och det har nog inte gått så bra!!??

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 19:43   #6
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Det man skulle göra från deras sida är att publicera en CCG som FUNGERAR!

Vidare så tycker jag att de kan skapa en manual hur man fixar gamla assets så de fungerar till nyare versioner. Då är det ju lättjobbat =)
leoj,
nu har ju N3V listigt nog lagt över på oss alla att komplettera Trainz-Wiki så att det blir vår skattkammare för information, men jag håller med om att N3V borde ta ett större ansvar och en större del i arbetet med detta. Som med all Wiki kan man skriva vad skit som helst och det finns redan en del graverande exempel på detta i Trainz-Wiki. TBC = To Be Completed!

LAn

Senast redigerad av lan den 2011-12-21 klockan 19:44.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 19:54   #7
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ja och nej Bengan. Jag har inte kört compatibility-mode på evigheter men fick ändå stora problem med senaste patchen. Min gissning är att N3V försökt implementera en del saker från TS2012 nedåt och det har nog inte gått så bra!!??
Ja LAn, det kan nog vara så. Ett liknande problem finns ju i TS2009/SP4 (trainz version 3.3) som uppstod när dom gjorde banorna för TS2010 kompatibla med varandra. Det är alltid dom olika användargränssnitten som drabbas, inte spelmotorn, men det kan vara nog så allvarligt.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 20:21   #8
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
leoj,
nu har ju N3V listigt nog lagt över på oss alla att komplettera Trainz-Wiki så att det blir vår skattkammare för information, men jag håller med om att N3V borde ta ett större ansvar och en större del i arbetet med detta. Som med all Wiki kan man skriva vad skit som helst och det finns redan en del graverande exempel på detta i Trainz-Wiki. TBC = To Be Completed!
Bah och dubbel bah säger jag.
Ibland tvivlar jag på att N3V själva vet hur man skall göra - därav Wikin!
Där borde de skärpa sig.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32.