Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   N3Vs dilemma? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31540)

lan 2011-12-20 18:26

N3Vs dilemma?
 
Som urgammal programmerare förstår jag gänget på N3V som försöker modernisera koden dom ärvt från Auran. Detta med bakåtkompatibilitet kontra effektivitet är alla programmerares stötesten. Alla gamla taggar som genererar fel i nyare versioner är alltså borttagna ur koden för att snabba upp den. t.ex. speedlimit som ju ändå styrs av engineconfig eller revirmärket icon som ju bara syns i preview-rutan. Jag tror även moderna programmerare som Svenolov håller med om detta.

Nu höll jag ett försvarstal för N3V, märkte ni det?

spyfrog 2011-12-20 20:29

Har du lämnat in en buggrapport för dina problem med senaste Trainz builden?
Eftersom du verkar ha tydliga exempel som du kan ge dem på assets som funkar i den tidigare men inte i den nya tror jag säkert att de skulle uppskatta att få ta del av detta.

Bengan 2011-12-21 13:14

Skulle tro, att det nog i grund och botten, är handhavande fel från oss själva, att det har varit så mycket strul med den senaste uppdateringen till TS2010 och strulet med TS2012. Vi är nog allt för envisa med, att använda allt gammalt material från tidigare versioner.

Misstänker att det annars skulle fungera klockrent, om man använde det som enbart är gjort för TS2009/10/12. Men jag har iaf. svårt att avstå, från allt det gamla materialet.

leoj 2011-12-21 17:40

Det man skulle göra från deras sida är att publicera en CCG som FUNGERAR!

Vidare så tycker jag att de kan skapa en manual hur man fixar gamla assets så de fungerar till nyare versioner. Då är det ju lättjobbat =)

lan 2011-12-21 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 251905)
Skulle tro, att det nog i grund och botten, är handhavande fel från oss själva, att det har varit så mycket strul med den senaste uppdateringen till TS2010 och strulet med TS2012. Vi är nog allt för envisa med, att använda allt gammalt material från tidigare versioner.

Misstänker att det annars skulle fungera klockrent, om man använde det som enbart är gjort för TS2009/10/12. Men jag har iaf. svårt att avstå, från allt det gamla materialet.

Ja och nej Bengan. Jag har inte kört compatibility-mode på evigheter men fick ändå stora problem med senaste patchen. Min gissning är att N3V försökt implementera en del saker från TS2012 nedåt och det har nog inte gått så bra!!??

lan 2011-12-21 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 251920)
Det man skulle göra från deras sida är att publicera en CCG som FUNGERAR!

Vidare så tycker jag att de kan skapa en manual hur man fixar gamla assets så de fungerar till nyare versioner. Då är det ju lättjobbat =)

leoj,
nu har ju N3V listigt nog lagt över på oss alla att komplettera Trainz-Wiki så att det blir vår skattkammare för information, men jag håller med om att N3V borde ta ett större ansvar och en större del i arbetet med detta. Som med all Wiki kan man skriva vad skit som helst och det finns redan en del graverande exempel på detta i Trainz-Wiki. TBC = To Be Completed!

svenolov 2011-12-21 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 251934)
Ja och nej Bengan. Jag har inte kört compatibility-mode på evigheter men fick ändå stora problem med senaste patchen. Min gissning är att N3V försökt implementera en del saker från TS2012 nedåt och det har nog inte gått så bra!!??

Ja LAn, det kan nog vara så. Ett liknande problem finns ju i TS2009/SP4 (trainz version 3.3) som uppstod när dom gjorde banorna för TS2010 kompatibla med varandra. Det är alltid dom olika användargränssnitten som drabbas, inte spelmotorn, men det kan vara nog så allvarligt.

spyfrog 2011-12-21 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 251937)
leoj,
nu har ju N3V listigt nog lagt över på oss alla att komplettera Trainz-Wiki så att det blir vår skattkammare för information, men jag håller med om att N3V borde ta ett större ansvar och en större del i arbetet med detta. Som med all Wiki kan man skriva vad skit som helst och det finns redan en del graverande exempel på detta i Trainz-Wiki. TBC = To Be Completed!

Bah och dubbel bah säger jag.
Ibland tvivlar jag på att N3V själva vet hur man skall göra - därav Wikin!
Där borde de skärpa sig.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009