Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-10, 00:40   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Snyggt jobbat med själva tendern å texturen i.a.f. .

PS. Du får prova att ringa Ingvar Oldsberg, han har ju en viss vana av "på spåret", hehe.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 09:28   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kontrollera attachments, brukar vara de som är fel. Namngivning och rotation.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 16:36   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kontrollera attachments, brukar vara de som är fel. Namngivning och rotation.
Namngivningen är rätt men kan de vara roterade fel??? Hur är isf rätt roterade?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 17:17   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

De skall inte vara roterade, dvs som de är när de sätts ut, Z uppåt, Y bakåt och X åt vänster. Det gäller a.limfront/back. a.bogx kan vara roterade, men det är inte att rekommendera. Kontrollera att de har rätt location, X= 0, Z = 0.89m Y=buffertspets. Kontrollera så att du inte mixat ihop back och front, front skall sitta i negativ Y-änden och back i positiva änden.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 21:40   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
De skall inte vara roterade, dvs som de är när de sätts ut, Z uppåt, Y bakåt och X åt vänster. Det gäller a.limfront/back. a.bogx kan vara roterade, men det är inte att rekommendera. Kontrollera att de har rätt location, X= 0, Z = 0.89m Y=buffertspets. Kontrollera så att du inte mixat ihop back och front, front skall sitta i negativ Y-änden och back i positiva änden.
Hur ser jag skillnaden på en positiv och negativ Y-ändar i Blender? Jag ser endast ändor....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 23:17   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Den positiva riktningen är den som den gröna pilen på symbolen i nedre vänstra hörnet i 3D-rutan pekar åt. Dessutom så har attachmenten ett Y-värde som är större än 0 då. Är den på den negativa sidan så är Y-värdet negativt, alltså under 0. Om du trycker på Numpad 3 med musen över 3D-fönstret så hamnar du i sideview och får då positiv Y åt höger och negativ Y åt vänster. En bild på hur det ser ut i 3D-rutan i Blender för dig skulle kunna göra saker enklare.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 00:03   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
den positiva riktningen är den som den gröna pilen på symbolen i nedre vänstra hörnet i 3d-rutan pekar åt. Dessutom så har attachmenten ett y-värde som är större än 0 då. Är den på den negativa sidan så är y-värdet negativt, alltså under 0. Om du trycker på numpad 3 med musen över 3d-fönstret så hamnar du i sideview och får då positiv y åt höger och negativ y åt vänster. En bild på hur det ser ut i 3d-rutan i blender för dig skulle kunna göra saker enklare.
blender_1.jpg
blender_2.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009