![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Då är vi ett litet steg, närmare lösningen. Frågan är då istället. Varför ser det bra ut i Slottsskogens lokstall och inte i Särö lokstall, när Compability mode är ikryssat. EDIT: Slottsskogens lokstall ser även bra ut, med Compability mode ikryssat med den skillnaden, att även loken syns. .
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2011-12-01 klockan 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag kan dock gissa vad hans svar är och jag tycker ditt problem illustrerar detta väl: compability mode suger hårt och är buggigt. Slå av och använd det inte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag har för mig att Lan bytte teknik vad det gällde att göra fönster på någon av dem, därav att den ena fungerar fint, men inte den andra. Själv så har jag helt övergett allt som har med alphatexturer att göra, litar inte på dem ett dugg. Är det fönster så får dem ett material med en genomskinlighet (alphavärde under 1) på istället, det har aldrig skapat mig några problem.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
På den tiden när jag byggde lokstallet i Särö var jag mindre rutinerad med opacitytekniken och gjorde fönstren med separat alfatexture utom på portarna som fick en alpha-kanal på texturen. Nu har jag lärt mig hur man kan manipulera den inbyggda alpha-kanalen och göra den semitransparent och strukturerad. För att få modellen att fungera i compatibility mode bör man, som Korvtiger säger, arbeta med alpha-kanal i texturen. I native mode är det inga problem med separata alphor (som är enklare att arbeta med och ändra).
Jag skall göra en variant av stallet med inbyggd alpha-kanal i fönstertexturen och skicka till Bengan för utvärdering. ? Vad behöver man compatibility mode till ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Varför man behöver ha compatibility mode. Det har jag inget riktigt bra svar till. Det enda jag vet, är att mycket äldre material inte fungerar i Trainz, om inte compatibility mode är ikryssat. Med tanke på allt gammalt svenskt material som finns och allt annat, så vill jag ha compatibility mode ikryssat. Men varför detta ska behövas, kan jag inte svara på. Tycker bara, att det är förbaskat dåligt mot oss Trainzare och speciellt mot dom, som har byggt på en bana i flera år. Att allt deras bygge är förstört, när dom skaffar TS2012 t.ex. och compatibility mode funktionen saknas, så att mycket i banan inte längre fungerar. Dom har ju liksom redan, hunnit förstöra en massa fina gamla banor, som såg bra ut förr. Genom att slänga in dessa förbaskade rörliga träden. Se på Skogar Sverige, där har Jarmo Puntanens lilla björk (Birch4) blivit förvandlad till ett svajande träd. Är väl OK, att dessa träd kommer, men låt dom få egna kuidnr. så att inte en gammal fin bana, blir helt förstörd av dessa svajande träd. Är tveksam till, att det är Jarmo Puntanen själv som ligger bakom ändringen av björken, utan att det är N3V som har pillat dit ett annat träd med samma kuidnr. (inget påstående, bara en misstanke).
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |