Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Problem med Särö lokstall. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31425)

Bengan 2011-12-01 20:15

Problem med Särö lokstall.
 
8 bifogad(e) fil(er)
Jag har problem med Särö lokstall och undrar om jag är ensam om detta.

Jag ser inte loket, genom fönstrena till lokstallet, bara genom portarnas fönster (Rädda mig, från gummans spydiga kommentarer. Att jag måste putsa fönstrena, för att dom är så skitiga).

Lennart har kollat hos sig och där fungerar det utmärkt, men icke hos mig.

Är jag ensam om problemet???

GBSF 2011-12-01 20:28

Hade samma problem innan då jag använde Trainz.

andreas_92 2011-12-01 21:44

Jag har också det problemet!

spyfrog 2011-12-01 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 250358)
Jag har problem med Särö lokstall och undrar om jag är ensam om detta.

Jag ser inte loket, genom fönstrena till lokstallet, bara genom portarnas fönster (Rädda mig, från gummans spydiga kommentarer. Att jag måste putsa fönstrena, för att dom är så skitiga).

Lennart har kollat hos sig och där fungerar det utmärkt, men icke hos mig.

Är jag ensam om problemet???

Jag ställer en motfråga - har ni båda samma inställningar när det gäller compability mode?

Bengan 2011-12-01 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 250377)
Jag ställer en motfråga - har ni båda samma inställningar när det gäller compability mode?

Har compability mode ikryssat, vad Lennart har, är ett ?

Men det borde inte spela någon roll, då lokstallet är byggt för 3.1

spyfrog 2011-12-01 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 250379)
Har compability mode ikryssat, vad Lennart har, är ett ?

Men det borde inte spela någon roll, då lokstallet är byggt för 3.1

Det är jag inte alls säker på att det inte spelar roll...
Compability mode switchen gör mkt skumt!

Bengan 2011-12-01 23:31

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 250385)
Det är jag inte alls säker på att det inte spelar roll...
Compability mode switchen gör mkt skumt!

Du hade rätt angående Compability mode.

Då är vi ett litet steg, närmare lösningen.
Frågan är då istället.
Varför ser det bra ut i Slottsskogens lokstall och inte i Särö lokstall, när Compability mode är ikryssat.

EDIT: Slottsskogens lokstall ser även bra ut, med Compability mode ikryssat med den skillnaden, att även loken syns.

.

spyfrog 2011-12-01 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 250391)
Du hade rätt angående Compability mode.

Då är vi ett litet steg, närmare lösningen.
Frågan är då istället.
Varför ser det bra ut i Slottsskogens lokstall och inte i Särö lokstall, när Compability mode är ikryssat.

EDIT: Slottsskogens lokstall ser även bra ut, med Compability mode ikryssat med den skillnaden, att även loken syns.

.

Denna fråga tror jag endast kan besvaras av programmerarna på N3V. Prova att lägga en fråga och se om du kan få svar från WindWalkr.
Jag kan dock gissa vad hans svar är och jag tycker ditt problem illustrerar detta väl: compability mode suger hårt och är buggigt. Slå av och använd det inte.

korvtiger 2011-12-01 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 250391)
Varför ser det bra ut i Slottsskogens lokstall och inte i Särö lokstall, när Compability mode är ikryssat.

.

Jag har för mig att Lan bytte teknik vad det gällde att göra fönster på någon av dem, därav att den ena fungerar fint, men inte den andra. Själv så har jag helt övergett allt som har med alphatexturer att göra, litar inte på dem ett dugg. Är det fönster så får dem ett material med en genomskinlighet (alphavärde under 1) på istället, det har aldrig skapat mig några problem.

lan 2011-12-02 06:36

En dåres försvarstal....
 
På den tiden när jag byggde lokstallet i Särö var jag mindre rutinerad med opacitytekniken och gjorde fönstren med separat alfatexture utom på portarna som fick en alpha-kanal på texturen. Nu har jag lärt mig hur man kan manipulera den inbyggda alpha-kanalen och göra den semitransparent och strukturerad. För att få modellen att fungera i compatibility mode bör man, som Korvtiger säger, arbeta med alpha-kanal i texturen. I native mode är det inga problem med separata alphor (som är enklare att arbeta med och ändra).
Jag skall göra en variant av stallet med inbyggd alpha-kanal i fönstertexturen och skicka till Bengan för utvärdering.

? Vad behöver man compatibility mode till ?

Bengan 2011-12-02 08:13

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 250399)
Jag skall göra en variant av stallet med inbyggd alpha-kanal i fönstertexturen och skicka till Bengan för utvärdering.

? Vad behöver man compatibility mode till ?

Tack på förhand, Lennart.

Varför man behöver ha compatibility mode. Det har jag inget riktigt bra svar till. Det enda jag vet, är att mycket äldre material inte fungerar i Trainz, om inte compatibility mode är ikryssat. Med tanke på allt gammalt svenskt material som finns och allt annat, så vill jag ha compatibility mode ikryssat. Men varför detta ska behövas, kan jag inte svara på.

Tycker bara, att det är förbaskat dåligt mot oss Trainzare och speciellt mot dom, som har byggt på en bana i flera år. Att allt deras bygge är förstört, när dom skaffar TS2012 t.ex. och compatibility mode funktionen saknas, så att mycket i banan inte längre fungerar. Dom har ju liksom redan, hunnit förstöra en massa fina gamla banor, som såg bra ut förr. Genom att slänga in dessa förbaskade rörliga träden. Se på Skogar Sverige, där har Jarmo Puntanens lilla björk (Birch4) blivit förvandlad till ett svajande träd. Är väl OK, att dessa träd kommer, men låt dom få egna kuidnr. så att inte en gammal fin bana, blir helt förstörd av dessa svajande träd. Är tveksam till, att det är Jarmo Puntanen själv som ligger bakom ändringen av björken, utan att det är N3V som har pillat dit ett annat träd med samma kuidnr. (inget påstående, bara en misstanke).

lan 2011-12-02 10:53

2 bifogad(e) fil(er)
Jag anar var problemet ligger? Auran har ju infört det nya 32-bitars tga-formatet där de sista 8 bitarna tar hand on alpha-kanalen. Mitt photoprogram kan inte hantera detta format.
Eftersom dessa bitar fattas kan alphan bara inta två lägen, 0 eller 100% transparent.
Bildbevis nedan där dörren är mappad med en semitransparent alpha, utom 1 ruta som har 100% transparent alpha. Själva stallet är mappad med en separat alpha-textur och där fungerar semitransparensen men blir inte bra i native mode.

Skickar denna variant till Bengan, så kan han själv maska till dörren till 100% om han vill.

Jag skulle behöva ett program som kan hantera 32-bitars tga-formatet (.atga ?), finns det nåt gratis sådant????

Totte 2011-12-02 11:10

Photoshop? Det har du väl? Targa-format.

korvtiger 2011-12-02 16:17

Bara det att photoshop inte är speciellt gratis, om man inte kallar 10000kr för gratis. Dock så finns det ju trialvarianter man kan ha och testa gratis i en månad. Hade Lan haft PS så hade alpha fungerat och han hade aldrig sagt att det inte fungerar.

GIMP hanterar alphakanaler och är gratis annars.

spyfrog 2011-12-02 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 250427)
Bara det att photoshop inte är speciellt gratis, om man inte kallar 10000kr för gratis. Dock så finns det ju trialvarianter man kan ha och testa gratis i en månad. Hade Lan haft PS så hade alpha fungerat och han hade aldrig sagt att det inte fungerar.

GIMP hanterar alphakanaler och är gratis annars.

Nu tror jag dock att Photoshop Elements också stödjer 32 bitars TGA - har för mig att jag får upp det valet när jag skall spara TGA.
PSE är något mera prisvärt med en prislapp runt 1000kr istället för 10 000kr.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:35.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009