![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Jag är stum av beundran.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Wow! Häftigt, måste jag säga! Och när det är så snyggt som det du gör blir det inte sämre!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
För att märka ut farleder förr så använde man som idag prickar, men för att föstärka "visibiliteten" i ruskigt väder satte man en "ruska" av ris på toppen. Dessa prickar kommer att finnas i 3 varianter, styrbord och babord om farleden samt på grund, med eller utan ruska.
Nu kan jag inte avhålla mig från en gammal god "fräckis": GKSS (Göteborgs Kryssnings och SegelSällskap) hade besök av en eskader kvinnliga sjölottor som skulle lotsas runt i Bohusläns skärgård. I sitt välkomsttal lär den dåvarande GKSS-amiralen ha yttrat följande bevingade ord, till stor munterhet bland de engelska damerna: "For your convinience we have errected a lot of pricks along the route" Ouppps!-)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Försöker bråka med domdäringa "vågorna"
Vilket inte alls går som det är tänk, men skam den som ger sig! Förstklassigt bygge måste jag säga lan =D Riktig ära att försöka få den att bli blöt. skickar med två bilder av mina misslyckade försök. Där bild 1 är med lans orgianal inställningar men med annan textur på röken och bild 2 med ett misslyckat försök till en egen konfiguration av röken (den verkar inte acceptera min kuid)
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Lennart.
Har 2 st nyfikna frågor, angående själva slussen. 1) Vilken nivå-skilldnad är det, från den ena änden till den andra. 2) Går det, att lägga flera splinespunkter ovanför varandra och eventuellt kunna styra nivå-skillnaden via frågetecken och skript (kanske snarare en fråga till Svenolov). Har tittat på ett par andra slussar och om jag har tänkt rätt. Så är nivå-skillnaden på den ena 9 meter och den andra 6 meter. Lite väl häftigt, för mitt lilla påbörjade bygge (som säkert aldrig blir klart). Har börjat så smått, med Stockholm och tids-epok sent tjugotal, strax innan Årstabron stod färdig och all södergående trafik gick via Hornstull-Liljeholmen. Problemet för mig, kommer att bli själva slussen. Då nivå-skillnaden mellan Mälaren och Saltsjön bara är ca: 70 centimeter (OK med 1 meter).
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är 7 m, vilket i.o.f.s är mycket för svenska förhållanden, men så är det! Det går att ändra men jag tror inte jag har lust med det just nu!
Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
känn inget tvång att göra detta! Det "svall" som är får väl duga. Tack för ditt deltagande i "svallvågorna efter TOR V" !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |