![]() |
Ångaren Tor V
1 bifogad(e) fil(er)
Krökta ytor är knepigt men jag har tagit mod till mig och börjat "spantbygget". Jag vet att Nils Blid hade nån länk till bilder på en modell men jag har tappat länken men har bilderna. Hittade ett enda foto på orginalet HÄR:
http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordj.../?msobjid=4013 Några jobbar ju med järnvägsbroar och brosignaler så det passar ju om jag ägnar mig åt ångbåtar och kanske slussar(???) |
Kan säkert bli en snygg modell. Trevligt med omväxling i byggandet.
|
:tumme_upp:Hej LAn
Jättesnyggt ju. Jag har själv försökt bygga skrov och skändligen misslyckat så jag vet hur svårt det är. MVH / BjörnL |
Spännande.
Sådana där flytetyg har man saknat. Passar ju både som skärgårdsbåtar, lika bra som en gammal älvkryssare till exempel. |
Citat:
I den krets av mer kvalificerde modellbyggare jag tidigare tillhörde hade vi en grundregel: Det är inget fel att fuska - bara det inte syns. Och det gäller dig också LAn. Det du håller på med kommer inte att synas; skrovet ligger ju under vattenytan. Men när du går ovan vattenytan börjar det intressanta. Fartygen i Trainz liknar mer barkbåtar. Bilder på detaljer m m ovan vattenlinjen finns gott om på min hemsida om s/s Aeolus: www.nils-blid.se Nisse |
Jo då Nils, skrovet under vattenlinjen kommer att anas precis som i verkligheten. Trainzvatten är som bekant halvtransparent! Slussar har jag i bakhuvudet att det bör gå att göra som loktraverser fast i lodrät led (kanske?).
|
Fungerande slussar finns redan:
http://ianztrainz.com/oldsite/project4.htm Dock kanske proportionerna på dem är lite fel jämfört med Svenska. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Mitt valspråk: "Kolla hur andra gjort så lär du dig själv göra!" Nu till Tor V, som har fått ett nedre däck idag. Det blir mycket experiment men jag dokumenterar hela tiden (mitt minne är kort men ineffektivt!). För dom som är intresserade blev det en liten Tutorial i relativt avancerat byggande, den finns i min Byggtipstråden - HÄR: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....1&postcount=20 |
Du ångar på. Det ser bra ut.
Slussar är jag dessutom hyfsad på, t f slussvakt några gånger. Göta Kanals 1800-tals slussar intressanta. Den typen finns ju lite över allt i Sverige, dessutom vid järnvägar. Nisse |
Huvuddelarna på plats
2 bifogad(e) fil(er)
Se på övre däck som är texturerad med sin ritning, detta underlättar när man tar upp hål, som t.ex. för trapphuset, och placerar detaljer senare.
|
Snyggt Lennart.
Är lika imponerad av detta bygge, som med alla dom andra. Begriper inte, hur ni bär er åt, ni som håller på och bygger. Själv hade jag nog bara hunnit och starta upp 3D-programet och kanske fått till en 3-kantig kub. |
Citat:
|
Hej LAn
Det går jättesnabbt framåt som alltidnär du är inspirerad. Och dt ser verkligen bra ut, vad annars. Jag hoppas du berättar något om hur du skapade skrovet i din tipstråd sedan. MVH / BjörnL :tumme_upp::tumme_upp: |
111120 Kvällen
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Idag har det mest blivit texturframställning och mappning. Massor av detaljer saknas ännu men det kommer eftersom! |
Fy fasen, vad stilig hon ser ut. Tänk vad lite texturer kan göra. Synd bara, att dessa inte drevs med tennkule-motor. Sen håller jag tummarna, att livbojen dyker upp som ett scenery-objekt någon gång i framtiden.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009