Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-30, 17:45   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking 111130 Ett litet bildreportage från dagens arbete med slussen.

Allting fungerar så nu vidtar småjusteringar av texturer, mesher, nightmesh, coronor m.m.
Biderna visar gång uppstöms. Förfarandet är omvänt nedströms men då måste man starta med att aktivera "vändskivan" för att fylla slussen. Fyllning är vänster "krokpil" och tömning är höger sett nedifrån - faktiskt ganska enkelt. Varningstavlorna visar grönt vid kör uppströms och tvärt om vid fart nedströms (detta vet väl alla med skepparexamen???)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111130_0004.jpg (120.8 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0006.jpg (159.2 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0008.jpg (144.9 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0009.jpg (144.5 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0010.jpg (148.7 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0011.jpg (147.1 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0012.jpg (141.3 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0013.jpg (85.3 KB, 85 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 18:02   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Du är för**ävlig på att få till det .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 19:24   #3
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard

Jag är stum av beundran.
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 19:29   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Wow! Häftigt, måste jag säga! Och när det är så snyggt som det du gör blir det inte sämre!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 18:19   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 111206 Ruskprick!

För att märka ut farleder förr så använde man som idag prickar, men för att föstärka "visibiliteten" i ruskigt väder satte man en "ruska" av ris på toppen. Dessa prickar kommer att finnas i 3 varianter, styrbord och babord om farleden samt på grund, med eller utan ruska.

Nu kan jag inte avhålla mig från en gammal god "fräckis":

GKSS (Göteborgs Kryssnings och SegelSällskap) hade besök av en eskader kvinnliga sjölottor som skulle lotsas runt i Bohusläns skärgård. I sitt välkomsttal lär den dåvarande GKSS-amiralen ha yttrat följande bevingade ord, till stor munterhet bland de engelska damerna:

"For your convinience we have errected a lot of pricks along the route"

Ouppps!-)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (48.7 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (47.6 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (52.7 KB, 92 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 01:24   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Försöker bråka med domdäringa "vågorna"
Vilket inte alls går som det är tänk, men skam den som ger sig!


Förstklassigt bygge måste jag säga lan =D
Riktig ära att försöka få den att bli blöt.
skickar med två bilder av mina misslyckade försök. Där bild 1 är med lans orgianal inställningar men med annan textur på röken och bild 2 med ett misslyckat försök till en egen konfiguration av röken (den verkar inte acceptera min kuid)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tor1.jpg (26.5 KB, 155 visningar)
Filtyp: jpg tor2.jpg (32.0 KB, 155 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-15, 17:19   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Lennart.

Har 2 st nyfikna frågor, angående själva slussen.

1) Vilken nivå-skilldnad är det, från den ena änden till den andra.

2) Går det, att lägga flera splinespunkter ovanför varandra och eventuellt kunna styra nivå-skillnaden via frågetecken och skript (kanske snarare en fråga till Svenolov).

Har tittat på ett par andra slussar och om jag har tänkt rätt. Så är nivå-skillnaden på den ena 9 meter och den andra 6 meter.
Lite väl häftigt, för mitt lilla påbörjade bygge (som säkert aldrig blir klart). Har börjat så smått, med Stockholm och tids-epok sent tjugotal, strax innan Årstabron stod färdig och all södergående trafik gick via Hornstull-Liljeholmen. Problemet för mig, kommer att bli själva slussen. Då nivå-skillnaden mellan Mälaren och Saltsjön bara är ca: 70 centimeter (OK med 1 meter).
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-15, 18:12   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är 7 m, vilket i.o.f.s är mycket för svenska förhållanden, men så är det! Det går att ändra men jag tror inte jag har lust med det just nu!


Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Lennart.

Har 2 st nyfikna frågor, angående själva slussen.

1) Vilken nivå-skilldnad är det, från den ena änden till den andra.

2) Går det, att lägga flera splinespunkter ovanför varandra och eventuellt kunna styra nivå-skillnaden via frågetecken och skript (kanske snarare en fråga till Svenolov).

Har tittat på ett par andra slussar och om jag har tänkt rätt. Så är nivå-skillnaden på den ena 9 meter och den andra 6 meter.
Lite väl häftigt, för mitt lilla påbörjade bygge (som säkert aldrig blir klart). Har börjat så smått, med Stockholm och tids-epok sent tjugotal, strax innan Årstabron stod färdig och all södergående trafik gick via Hornstull-Liljeholmen. Problemet för mig, kommer att bli själva slussen. Då nivå-skillnaden mellan Mälaren och Saltsjön bara är ca: 70 centimeter (OK med 1 meter).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 20:41   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Försöker bråka med domdäringa "vågorna"
Vilket inte alls går som det är tänk, men skam den som ger sig!


Förstklassigt bygge måste jag säga lan =D
Riktig ära att försöka få den att bli blöt.
skickar med två bilder av mina misslyckade försök. Där bild 1 är med lans orgianal inställningar men med annan textur på röken och bild 2 med ett misslyckat försök till en egen konfiguration av röken (den verkar inte acceptera min kuid)
leoj,
känn inget tvång att göra detta! Det "svall" som är får väl duga. Tack för ditt deltagande i "svallvågorna efter TOR V" !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 19:31   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ser väldigt bra - och kommer att passa bra till DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg. Dalslands kanal med 18 slussar löper i stora sträckor parallellt. DVVJ och kanalen är mitt kommande projekt.

Trädäcken förefaller överdimensionerade och borde vara mörkare (tjära) som i de första bilderna. Om öppet berg inte ligger nära slussen så ligger gräsytor mot slussen och en smalare gångväg (grus) mellan slusskant och gräsytan.

LAn:s sluss är av modell större. De flesta slussarna i landet är enkelportare. Ett antal handmanövrerade finns fortfarande kvar.

En bra fråga (den är ju fri, eller hur): Många av landets slussar är av naturliga skäl omgivna av mer eller mindre starkt slutande berg. Går det att göra plankdäcken med splines?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 20:41   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja du Nils,
med den indelning av marken som är i Trainz måste alla skarvar ligga precis i 10-m intervall och på pricken över skarvarna i "rutnätet", Jobba i "wireframe mode" är nödvändigt. Överdimensioneringen i sid- och längdled beror på detta, annars får man problem med lutningen av marken i Trainz. Du kan luta en ruta (10x10m) men inte mindre. 5x5m grid är nog en bluff åtminstone vad gäller lutning!!!???

Att måla om texturer för att likna tjära t.ex. får du själv fixa när slussen kommer! Att anpassa marken till slussen är inte heller upp till mig, det är routebyggarens problem!!!

Jag har testat att det fungerar och att göra specialare som passar vissa kan jag inte ge mig in på längre, det tar för lång tid!

L

Nu menar jag inte att ni inte skall komma med synpunkter, det ger ibland idéer som kan omsättas i handling men ni måste förstå att en modell av den här kompliciteten blir en kompromiss, men det är som vanligt fritt fram att använda, klona, ändra i mina modeller och ge ut som egna varianter. Det vidareutveckar vår hobby!


Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Ser väldigt bra - och kommer att passa bra till DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg. Dalslands kanal med 18 slussar löper i stora sträckor parallellt. DVVJ och kanalen är mitt kommande projekt.

Trädäcken förefaller överdimensionerade och borde vara mörkare (tjära) som i de första bilderna. Om öppet berg inte ligger nära slussen så ligger gräsytor mot slussen och en smalare gångväg (grus) mellan slusskant och gräsytan.

LAn:s sluss är av modell större. De flesta slussarna i landet är enkelportare. Ett antal handmanövrerade finns fortfarande kvar.

En bra fråga (den är ju fri, eller hur): Många av landets slussar är av naturliga skäl omgivna av mer eller mindre starkt slutande berg. Går det att göra plankdäcken med splines?

Nisse
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-11-30 klockan 21:06. Anledning: Inte alls onödigt med synpunkter!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 21:48   #12
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ja du Nils,
med den indelning av marken som är i Trainz måste alla skarvar ligga precis i 10-m intervall och på pricken över skarvarna i "rutnätet", Jobba i "wireframe mode" är nödvändigt. Överdimensioneringen i sid- och längdled beror på detta, annars får man problem med lutningen av marken i Trainz. Du kan luta en ruta (10x10m) men inte mindre. 5x5m grid är nog en bluff åtminstone vad gäller lutning!!!???
Hur är det med digholes då? Funkar det också bara för 10m grid?
Även jag tycker att 5m grid verkar funka dåligt. Dessutom är 5m ganska glest... önskar man kunde ha 1m grid på utvalda delar av en board!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 23:57   #13
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Även jag ställer frågetecken för 5 meters grid. I alla fall blir Håverud en utmaning. För de som inte vet korsar DVVJ en akvedukt , fyra slussar, en fors, och ett kraftverk plus stupbranta bergvägar.
Slussar är faktiskt förusättningar för projektet. Tack LAn.
Skoj ska det bli.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 07:51   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Markgestaltning i 5m grid ???

Två bilder på slussen i Surveyor, en i wireframe-mode, där ni kan se hur jag försökt bädda in slussen i terrängen. Den tredje bilden är intressant för där ser man hur grovt det ändå blir med minsta radie - en ruta på 20x20m är det minsta jag kan påverka, visserligen formar sig 5m-griden som ni ser. Det hade varit bra om man kunnat påverka varje nod i 5m griden, men endast mittnoden i ett 20x20m-flak går att påverka vad jag kan se!? Synd!
Det är därför slussen måste vara så stor och bör placeras i NS- eller ÖV-riktning. Jag har försökt placera den i andra riktningar och det går men det blir inte så bra. Jag har satt dighole till 0,0, alltså inga förgrävda hål av just den anledningen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111201_0000.jpg (127.6 KB, 186 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111201_0001.jpg (117.4 KB, 186 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111201_0005.jpg (104.1 KB, 185 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 17:51   #15
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Allting fungerar så nu vidtar småjusteringar av texturer, mesher, nightmesh, coronor m.m.
Biderna visar gång uppstöms. Förfarandet är omvänt nedströms men då måste man starta med att aktivera "vändskivan" för att fylla slussen. Fyllning är vänster "krokpil" och tömning är höger sett nedifrån - faktiskt ganska enkelt. Varningstavlorna visar grönt vid kör uppströms och tvärt om vid fart nedströms (detta vet väl alla med skepparexamen???)
En fråga, hur kan du få olika vattennivåer på de olika sidorna av slussen?
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009