![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Allting fungerar så nu vidtar småjusteringar av texturer, mesher, nightmesh, coronor m.m.
Biderna visar gång uppstöms. Förfarandet är omvänt nedströms men då måste man starta med att aktivera "vändskivan" för att fylla slussen. Fyllning är vänster "krokpil" och tömning är höger sett nedifrån - faktiskt ganska enkelt. Varningstavlorna visar grönt vid kör uppströms och tvärt om vid fart nedströms (detta vet väl alla med skepparexamen???)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Du är för**ävlig på att få till det
![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Jag är stum av beundran.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Wow! Häftigt, måste jag säga! Och när det är så snyggt som det du gör blir det inte sämre!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
För att märka ut farleder förr så använde man som idag prickar, men för att föstärka "visibiliteten" i ruskigt väder satte man en "ruska" av ris på toppen. Dessa prickar kommer att finnas i 3 varianter, styrbord och babord om farleden samt på grund, med eller utan ruska.
Nu kan jag inte avhålla mig från en gammal god "fräckis": GKSS (Göteborgs Kryssnings och SegelSällskap) hade besök av en eskader kvinnliga sjölottor som skulle lotsas runt i Bohusläns skärgård. I sitt välkomsttal lär den dåvarande GKSS-amiralen ha yttrat följande bevingade ord, till stor munterhet bland de engelska damerna: "For your convinience we have errected a lot of pricks along the route" Ouppps!-)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Försöker bråka med domdäringa "vågorna"
Vilket inte alls går som det är tänk, men skam den som ger sig! Förstklassigt bygge måste jag säga lan =D Riktig ära att försöka få den att bli blöt. skickar med två bilder av mina misslyckade försök. Där bild 1 är med lans orgianal inställningar men med annan textur på röken och bild 2 med ett misslyckat försök till en egen konfiguration av röken (den verkar inte acceptera min kuid)
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Lennart.
Har 2 st nyfikna frågor, angående själva slussen. 1) Vilken nivå-skilldnad är det, från den ena änden till den andra. 2) Går det, att lägga flera splinespunkter ovanför varandra och eventuellt kunna styra nivå-skillnaden via frågetecken och skript (kanske snarare en fråga till Svenolov). Har tittat på ett par andra slussar och om jag har tänkt rätt. Så är nivå-skillnaden på den ena 9 meter och den andra 6 meter. Lite väl häftigt, för mitt lilla påbörjade bygge (som säkert aldrig blir klart). Har börjat så smått, med Stockholm och tids-epok sent tjugotal, strax innan Årstabron stod färdig och all södergående trafik gick via Hornstull-Liljeholmen. Problemet för mig, kommer att bli själva slussen. Då nivå-skillnaden mellan Mälaren och Saltsjön bara är ca: 70 centimeter (OK med 1 meter).
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är 7 m, vilket i.o.f.s är mycket för svenska förhållanden, men så är det! Det går att ändra men jag tror inte jag har lust med det just nu!
Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
känn inget tvång att göra detta! Det "svall" som är får väl duga. Tack för ditt deltagande i "svallvågorna efter TOR V" !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ser väldigt bra - och kommer att passa bra till DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg. Dalslands kanal med 18 slussar löper i stora sträckor parallellt. DVVJ och kanalen är mitt kommande projekt.
Trädäcken förefaller överdimensionerade och borde vara mörkare (tjära) som i de första bilderna. Om öppet berg inte ligger nära slussen så ligger gräsytor mot slussen och en smalare gångväg (grus) mellan slusskant och gräsytan. LAn:s sluss är av modell större. De flesta slussarna i landet är enkelportare. Ett antal handmanövrerade finns fortfarande kvar. En bra fråga (den är ju fri, eller hur): Många av landets slussar är av naturliga skäl omgivna av mer eller mindre starkt slutande berg. Går det att göra plankdäcken med splines? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja du Nils,
med den indelning av marken som är i Trainz måste alla skarvar ligga precis i 10-m intervall och på pricken över skarvarna i "rutnätet", Jobba i "wireframe mode" är nödvändigt. Överdimensioneringen i sid- och längdled beror på detta, annars får man problem med lutningen av marken i Trainz. Du kan luta en ruta (10x10m) men inte mindre. 5x5m grid är nog en bluff åtminstone vad gäller lutning!!!??? Att måla om texturer för att likna tjära t.ex. får du själv fixa när slussen kommer! Att anpassa marken till slussen är inte heller upp till mig, det är routebyggarens problem!!! Jag har testat att det fungerar och att göra specialare som passar vissa kan jag inte ge mig in på längre, det tar för lång tid! L Nu menar jag inte att ni inte skall komma med synpunkter, det ger ibland idéer som kan omsättas i handling men ni måste förstå att en modell av den här kompliciteten blir en kompromiss, men det är som vanligt fritt fram att använda, klona, ändra i mina modeller och ge ut som egna varianter. Det vidareutveckar vår hobby! Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-11-30 klockan 21:06. Anledning: Inte alls onödigt med synpunkter! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Även jag tycker att 5m grid verkar funka dåligt. Dessutom är 5m ganska glest... önskar man kunde ha 1m grid på utvalda delar av en board! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Även jag ställer frågetecken för 5 meters grid. I alla fall blir Håverud en utmaning. För de som inte vet korsar DVVJ en akvedukt , fyra slussar, en fors, och ett kraftverk plus stupbranta bergvägar.
Slussar är faktiskt förusättningar för projektet. Tack LAn. Skoj ska det bli. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Två bilder på slussen i Surveyor, en i wireframe-mode, där ni kan se hur jag försökt bädda in slussen i terrängen. Den tredje bilden är intressant för där ser man hur grovt det ändå blir med minsta radie - en ruta på 20x20m är det minsta jag kan påverka, visserligen formar sig 5m-griden som ni ser. Det hade varit bra om man kunnat påverka varje nod i 5m griden, men endast mittnoden i ett 20x20m-flak går att påverka vad jag kan se!? Synd!
Det är därför slussen måste vara så stor och bör placeras i NS- eller ÖV-riktning. Jag har försökt placera den i andra riktningar och det går men det blir inte så bra. Jag har satt dighole till 0,0, alltså inga förgrävda hål av just den anledningen.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
|
![]() Citat:
__________________
Henrik.V |
|
![]() |
![]() |