Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-29, 21:43   #1
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Uhjj, nu måste spadar å hackor fram oxå, så att man kan bygga Göte Kanal (brorsan till Göta dito alltså) .

Blir mer å mer spännande det här.
Gammal 2011-11-29, 22:13   #2
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

"Dig hole" ingår, så du behöver inte gräva utan du får väl säga som grevinnan i förstaklassvagnen som passerade ett spårjusteringslag på en resa och kommenterade det hela sålunda: "När man än passerar en arbetsplats med järnvägsarbetare så står dom bara och glor!"

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 00:03   #3
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

LAn: Här får du några slussmått gratis - nämligen Trollhättans 1800-talsslussar: Slussbassängens längd 30,7 meter, Slussportarnas bredd 7,43 meter Största djupgående 2,9 meter.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 17:45   #4
lan
Veteran

Talking 111130 Ett litet bildreportage från dagens arbete med slussen.

Allting fungerar så nu vidtar småjusteringar av texturer, mesher, nightmesh, coronor m.m.
Biderna visar gång uppstöms. Förfarandet är omvänt nedströms men då måste man starta med att aktivera "vändskivan" för att fylla slussen. Fyllning är vänster "krokpil" och tömning är höger sett nedifrån - faktiskt ganska enkelt. Varningstavlorna visar grönt vid kör uppströms och tvärt om vid fart nedströms (detta vet väl alla med skepparexamen???)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111130_0004.jpg (120.8 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0006.jpg (159.2 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0008.jpg (144.9 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0009.jpg (144.5 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0010.jpg (148.7 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0011.jpg (147.1 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0012.jpg (141.3 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111130_0013.jpg (85.3 KB, 85 visningar)

LAn
Gammal 2011-11-30, 18:02   #5
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Du är för**ävlig på att få till det .
Gammal 2011-11-30, 19:24   #6
lenfas
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Jag är stum av beundran.
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 19:29   #7
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Wow! Häftigt, måste jag säga! Och när det är så snyggt som det du gör blir det inte sämre!
Gammal 2011-12-06, 18:19   #8
lan
Veteran

Standard 111206 Ruskprick!

För att märka ut farleder förr så använde man som idag prickar, men för att föstärka "visibiliteten" i ruskigt väder satte man en "ruska" av ris på toppen. Dessa prickar kommer att finnas i 3 varianter, styrbord och babord om farleden samt på grund, med eller utan ruska.

Nu kan jag inte avhålla mig från en gammal god "fräckis":

GKSS (Göteborgs Kryssnings och SegelSällskap) hade besök av en eskader kvinnliga sjölottor som skulle lotsas runt i Bohusläns skärgård. I sitt välkomsttal lär den dåvarande GKSS-amiralen ha yttrat följande bevingade ord, till stor munterhet bland de engelska damerna:

"For your convinience we have errected a lot of pricks along the route"

Ouppps!-)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (48.7 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (47.6 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (52.7 KB, 92 visningar)

LAn
Gammal 2011-11-30, 19:31   #9
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Ser väldigt bra - och kommer att passa bra till DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg. Dalslands kanal med 18 slussar löper i stora sträckor parallellt. DVVJ och kanalen är mitt kommande projekt.

Trädäcken förefaller överdimensionerade och borde vara mörkare (tjära) som i de första bilderna. Om öppet berg inte ligger nära slussen så ligger gräsytor mot slussen och en smalare gångväg (grus) mellan slusskant och gräsytan.

LAn:s sluss är av modell större. De flesta slussarna i landet är enkelportare. Ett antal handmanövrerade finns fortfarande kvar.

En bra fråga (den är ju fri, eller hur): Många av landets slussar är av naturliga skäl omgivna av mer eller mindre starkt slutande berg. Går det att göra plankdäcken med splines?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 20:41   #10
lan
Veteran

Standard

Ja du Nils,
med den indelning av marken som är i Trainz måste alla skarvar ligga precis i 10-m intervall och på pricken över skarvarna i "rutnätet", Jobba i "wireframe mode" är nödvändigt. Överdimensioneringen i sid- och längdled beror på detta, annars får man problem med lutningen av marken i Trainz. Du kan luta en ruta (10x10m) men inte mindre. 5x5m grid är nog en bluff åtminstone vad gäller lutning!!!???

Att måla om texturer för att likna tjära t.ex. får du själv fixa när slussen kommer! Att anpassa marken till slussen är inte heller upp till mig, det är routebyggarens problem!!!

Jag har testat att det fungerar och att göra specialare som passar vissa kan jag inte ge mig in på längre, det tar för lång tid!

L

Nu menar jag inte att ni inte skall komma med synpunkter, det ger ibland idéer som kan omsättas i handling men ni måste förstå att en modell av den här kompliciteten blir en kompromiss, men det är som vanligt fritt fram att använda, klona, ändra i mina modeller och ge ut som egna varianter. Det vidareutveckar vår hobby!

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Ser väldigt bra - och kommer att passa bra till DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg. Dalslands kanal med 18 slussar löper i stora sträckor parallellt. DVVJ och kanalen är mitt kommande projekt.

Trädäcken förefaller överdimensionerade och borde vara mörkare (tjära) som i de första bilderna. Om öppet berg inte ligger nära slussen så ligger gräsytor mot slussen och en smalare gångväg (grus) mellan slusskant och gräsytan.

LAn:s sluss är av modell större. De flesta slussarna i landet är enkelportare. Ett antal handmanövrerade finns fortfarande kvar.

En bra fråga (den är ju fri, eller hur): Många av landets slussar är av naturliga skäl omgivna av mer eller mindre starkt slutande berg. Går det att göra plankdäcken med splines?

Nisse

LAn

Senast redigerad av lan den 2011-11-30 klockan 21:06. Anledning: Inte alls onödigt med synpunkter!
Gammal 2012-02-19, 17:51   #11
henrik645
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Allting fungerar så nu vidtar småjusteringar av texturer, mesher, nightmesh, coronor m.m.
Biderna visar gång uppstöms. Förfarandet är omvänt nedströms men då måste man starta med att aktivera "vändskivan" för att fylla slussen. Fyllning är vänster "krokpil" och tömning är höger sett nedifrån - faktiskt ganska enkelt. Varningstavlorna visar grönt vid kör uppströms och tvärt om vid fart nedströms (detta vet väl alla med skepparexamen???)
En fråga, hur kan du få olika vattennivåer på de olika sidorna av slussen?
Gammal 2012-02-19, 20:27   #12
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henrik645 Visa inlägg
En fråga, hur kan du få olika vattennivåer på de olika sidorna av slussen?
Genom att justera "Water height" i Surveyor.

LAn
Gammal 2012-02-20, 07:30   #13
henrik645
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Genom att justera "Water height" i Surveyor.
Okej, jag trodde att det var samma höjd för allt vatten på banan men nu vet jag. Tack!

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.