Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-21, 22:37   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Vad innebär detta? Att man skall köra på 1024 texturer och inte ha LOD?
Att göra LOD för texturer i trainz är som jag förstår dokumentationen helt bortkastat. Däremot bör man fortfarande göra LOD för själva 3d modellerna.

Vad gäller gäller storleken på texturerna så har jag för mig att dokumentatationen rekomenderar att man är återhållsam både med texturernas storlek och antal. Jag är osäker på sambanet mellan storlek på den initiala texturen och de skalade texturerna som faktiskt laddas över till grafikkortet. Jag tror att mipmap är ett begrepp som brukar nämnas i de här samanhangen.

Texture libraries kan vara värt att fundera på om man gör väldigt många liknande objekt som helt eller till delar kan använda samma texturer. Dessa laddas då bara en gång i minnet på grafikkortet. Det har också funnits stöd för att implicit detektera att flera texturer egentligen är samma basserat bland annat på filnamnet. Det blir lite mystiskt när samma textur helt plötsligt används på två objekt där man hade förväntat sig två helt olika texturer.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2011-11-21 klockan 22:39.
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 23:13   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

screen_2.jpg

Hus inspirerat av Pennskrinet 14 i Visby men något förenklat. Jobbar nu med nightmode för huset. Får se om det blir lite olika färger också....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 17:24   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Bifogad fil 48237

Hus inspirerat av Pennskrinet 14 i Visby men något förenklat. Jobbar nu med nightmode för huset. Får se om det blir lite olika färger också....
Snyggt.
Den kanske man kladdar på, i framtiden om det är OK.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 13:01   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Snyggt.
Den kanske man kladdar på, i framtiden om det är OK.
Det ska nog gå bra, Bengan. ;-)

Just nu är huset hos Björnl för att han skall få ge lite synpunkter. Bland annat har jag problem med nightmode. Av någon anledning får jag en vit ram längst ut på mina "planes" som jag mappat med texturen för nightmode. Detta trots att jag varit väldigt nogran med att se till att jag verkligen inte har något vitt mappat i själva mappningen - det är svart där men det blir vitt iaf!
Dessutom flimrar fönstren ibland, förstår inte varför. Det ser inte bra ut.
Hoppas att Björnl kanske har några tips...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 13:43   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Fönsterna, är dessa separata objekt i 3dmodellen? dvs nått som sticker ut en bit från själva modellen?
Om detta är fallet så ligger nog dessa dikt an.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 14:37   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Det ska nog gå bra, Bengan. ;-)

Just nu är huset hos Björnl för att han skall få ge lite synpunkter. Bland annat har jag problem med nightmode. Av någon anledning får jag en vit ram längst ut på mina "planes" som jag mappat med texturen för nightmode. Detta trots att jag varit väldigt nogran med att se till att jag verkligen inte har något vitt mappat i själva mappningen - det är svart där men det blir vitt iaf!
Dessutom flimrar fönstren ibland, förstår inte varför. Det ser inte bra ut.
Hoppas att Björnl kanske har några tips...
Flimret beror på att väggen och noghtmeshen ligger för nära varandra så att Trainz/grafikkortet inte kan bestämma sig för vilken som skall vara närmast betraktaren. Sök lite på Trainz och zbuffer för att läsa mera om problemet.

Vad gäller er vita så gissar jag att du har en vit bakgrund på din textur. Det är nämligen så att texturmappningen inte är helt exakt utan kan slaska lite. Därför är det lämpligt att göra texturerna så att det inte spelar så stor roll om mappningen missar lite.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 22:33   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Bifogad fil 48237

Hus inspirerat av Pennskrinet 14 i Visby men något förenklat. Jobbar nu med nightmode för huset. Får se om det blir lite olika färger också....
Nu kommer en piiiinsam fråga - kan någon tala om för mig vilken färg väggen har i detta hus? Jag har en färgseende störning så jag har svårt att bestämma/se vissa färger - detta är en av dem. Behöver veta för att namnge huset rätt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 23:08   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nu kommer en piiiinsam fråga - kan någon tala om för mig vilken färg väggen har i detta hus? Jag har en färgseende störning så jag har svårt att bestämma/se vissa färger - detta är en av dem. Behöver veta för att namnge huset rätt!
Jag skulle nog kalla den för Aprikos.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 09:29   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Nu är det "aprikosa" huset mfl släppta. Se i download forumet.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 10:24   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nu är det "aprikosa" huset mfl släppta. Se i download forumet.
Möjligt att det även skulle kunna kallas för Terrakotta m.m. smådetaljer.

Fler hus är på G inom kort. Kloning och grundjobbet gjort på första huset, återstår bara fler kloningar och replace colours.

EDIT: Ommålningarna på Spyfrogs lilla hus, är nu upplagt i samma tråd i downloads-delen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20111202_0000.jpg (86.3 KB, 41 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2011-12-02 klockan 11:56.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 20:47   #11
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Nu när vi är på gång med hus så kunde vi ju inte ge oss med en familjshus - här är alltså ett flerfamiljs hus under uppbyggnad....

screen1.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009