![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Öppnar ny tråd här, istället för att fylla ut downloadstråden med en massa annat.
Har krymt ner ena texturen till 512, den vänstra på bild och den högra ligger kvar på 1024. Knappt märkbart på lite håll, först när man kryper lite närmare som det syns. Ett par missar i mappningen, som jag såg först nu, på bild 3. Sen har jag försökt mig på, en stengrund och undrar, om du har lust att mappa trappen för sig själv.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Det är ett himla snyggt hus iaf.
Både du och Björn har gjort ett bra jobb! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
IM har inte detta. Sen beror det ju på hur många polygoner man har för huset om LOD lönar sig.... För gamla verkstaden i Jädraås som STW gjort och som jag fick äran att släppa om fanns det t.ex. LOD men Trainz avrådde mig från att lägga in detta pga det låga polygon antalet. Jag vet inte vad Björnl har för polygon antal på huset här men om det är rund tusen kan det väl vara värt det? Man kan ju LODa texturen också. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Spyfrog
Jodå det finns många som har mått, det gäller bara att leta. MVH / BBL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Hej
Nu håller jag på med ett hus men tycker att 512 blir lite oskarp textur. Är det prestandamässigt fel med två LOD nivåer varav en har 1024 textur och den andra 512 textur? Vad säger expertisen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
LOD i detta fall är nog troligen slöseri med processorkraft, det tar nog mer kraft att byta modell + texur än att bara ha en högre.
Som nämnd i någon tråd ang detta hus, ska man ha många hus av samma typ i ett nära område och relativt långt bort från där man har kameran normalt sett så är nog 512 att föredra.
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Vad innebär detta? Att man skall köra på 1024 texturer och inte ha LOD?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Vad gäller gäller storleken på texturerna så har jag för mig att dokumentatationen rekomenderar att man är återhållsam både med texturernas storlek och antal. Jag är osäker på sambanet mellan storlek på den initiala texturen och de skalade texturerna som faktiskt laddas över till grafikkortet. Jag tror att mipmap är ett begrepp som brukar nämnas i de här samanhangen. Texture libraries kan vara värt att fundera på om man gör väldigt många liknande objekt som helt eller till delar kan använda samma texturer. Dessa laddas då bara en gång i minnet på grafikkortet. Det har också funnits stöd för att implicit detektera att flera texturer egentligen är samma basserat bland annat på filnamnet. Det blir lite mystiskt när samma textur helt plötsligt används på två objekt där man hade förväntat sig två helt olika texturer.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
Senast redigerad av bear den 2011-11-21 klockan 22:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
screen_2.jpg
Hus inspirerat av Pennskrinet 14 i Visby men något förenklat. Jobbar nu med nightmode för huset. Får se om det blir lite olika färger också.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Den kanske man kladdar på, i framtiden om det är OK.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Det ska nog gå bra, Bengan. ;-)
Just nu är huset hos Björnl för att han skall få ge lite synpunkter. Bland annat har jag problem med nightmode. Av någon anledning får jag en vit ram längst ut på mina "planes" som jag mappat med texturen för nightmode. Detta trots att jag varit väldigt nogran med att se till att jag verkligen inte har något vitt mappat i själva mappningen - det är svart där men det blir vitt iaf! Dessutom flimrar fönstren ibland, förstår inte varför. Det ser inte bra ut. Hoppas att Björnl kanske har några tips... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Fönsterna, är dessa separata objekt i 3dmodellen? dvs nått som sticker ut en bit från själva modellen?
Om detta är fallet så ligger nog dessa dikt an.
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Vad gäller er vita så gissar jag att du har en vit bakgrund på din textur. Det är nämligen så att texturmappningen inte är helt exakt utan kan slaska lite. Därför är det lämpligt att göra texturerna så att det inte spelar så stor roll om mappningen missar lite.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |