Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-17, 18:11   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Svensk 30-talvilla från Visby villastad

Öppnar ny tråd här, istället för att fylla ut downloadstråden med en massa annat.

Har krymt ner ena texturen till 512, den vänstra på bild och den högra ligger kvar på 1024. Knappt märkbart på lite håll, först när man kryper lite närmare som det syns.

Ett par missar i mappningen, som jag såg först nu, på bild 3.

Sen har jag försökt mig på, en stengrund och undrar, om du har lust att mappa trappen för sig själv.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20111117_0002.jpg (69.5 KB, 221 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111117_0003.jpg (96.7 KB, 221 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111117_0004.jpg (100.9 KB, 221 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111117_0006.jpg (77.7 KB, 221 visningar)
Gammal 2011-11-17, 20:53   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Det är ett himla snyggt hus iaf.
Både du och Björn har gjort ett bra jobb!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 20:57   #3
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
LOD vet jag inte om det är värt besväret, på så här lätta modeller som husen ändå (förhoppningsvis...) är så tror jag inte att vinsten i prestanda är värt jobbet som man får lägga ned på det. Dessutom tar det mer plats på disken. Jag skulle nöja mig med en 512x512 textur och låta Trainz sköta resten. (.im-filerna skall ha en viss inbyggd LOD har jag läst någonstans, eller var detta bara en önskedröm?)
Nej, det var de gamla modellerna som hade inbyggd LOD - vad de nu hette.
IM har inte detta. Sen beror det ju på hur många polygoner man har för huset om LOD lönar sig....

För gamla verkstaden i Jädraås som STW gjort och som jag fick äran att släppa om fanns det t.ex. LOD men Trainz avrådde mig från att lägga in detta pga det låga polygon antalet. Jag vet inte vad Björnl har för polygon antal på huset här men om det är rund tusen kan det väl vara värt det? Man kan ju LODa texturen också.
Gammal 2011-11-18, 20:31   #4
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej igen

Ekan och Korvtiger fick mig inspirerad och det finns ju en oändlig mängd villaritningar från exakt rätt period från Visby Villastad som kan hittas här:

http://www.gotlandicaforlag.se/visbyvillastad/index.htm

Så jag svängde ihop 5 versioner av Blåelden 5L som i min värld är rappad.

Lite snabbjobb men ändå användbar tror jag.

MVH / Björn
Jag var in där och tittade men hittar ingen ritning med mått.... efter att ha kollat på typ 20 st börjar jag ge upp. Är skalan känd eller skall man bara gissa? Något mått måste man ju ha....
Gammal 2011-11-18, 20:43   #5
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej Spyfrog

Jodå det finns många som har mått, det gäller bara att leta.

MVH / BBL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 21:59   #6
spyfrog
Medlem

Standard

Hej

Nu håller jag på med ett hus men tycker att 512 blir lite oskarp textur.
Är det prestandamässigt fel med två LOD nivåer varav en har 1024 textur och den andra 512 textur?
Vad säger expertisen?
Gammal 2011-11-20, 23:16   #7
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

LOD i detta fall är nog troligen slöseri med processorkraft, det tar nog mer kraft att byta modell + texur än att bara ha en högre.

Som nämnd i någon tråd ang detta hus, ska man ha många hus av samma typ i ett nära område och relativt långt bort från där man har kameran normalt sett så är nog 512 att föredra.
Gammal 2011-11-21, 19:28   #8
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
LOD i detta fall är nog troligen slöseri med processorkraft, det tar nog mer kraft att byta modell + texur än att bara ha en högre.

Som nämnd i någon tråd ang detta hus, ska man ha många hus av samma typ i ett nära område och relativt långt bort från där man har kameran normalt sett så är nog 512 att föredra.
Å andra sidan om det är samma object så kommer texturen bara att laddas en gång. Dessutom skalar trainz i bakgrunden ner texturerna internt. Det är det man märker som att texturen lite långsamt blir skarpare och skarpare om man hastigt närmar sig ett objekt.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 20:47   #9
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Å andra sidan om det är samma object så kommer texturen bara att laddas en gång. Dessutom skalar trainz i bakgrunden ner texturerna internt. Det är det man märker som att texturen lite långsamt blir skarpare och skarpare om man hastigt närmar sig ett objekt.
Vad innebär detta? Att man skall köra på 1024 texturer och inte ha LOD?
Gammal 2011-11-21, 22:37   #10
bear
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Vad innebär detta? Att man skall köra på 1024 texturer och inte ha LOD?
Att göra LOD för texturer i trainz är som jag förstår dokumentationen helt bortkastat. Däremot bör man fortfarande göra LOD för själva 3d modellerna.

Vad gäller gäller storleken på texturerna så har jag för mig att dokumentatationen rekomenderar att man är återhållsam både med texturernas storlek och antal. Jag är osäker på sambanet mellan storlek på den initiala texturen och de skalade texturerna som faktiskt laddas över till grafikkortet. Jag tror att mipmap är ett begrepp som brukar nämnas i de här samanhangen.

Texture libraries kan vara värt att fundera på om man gör väldigt många liknande objekt som helt eller till delar kan använda samma texturer. Dessa laddas då bara en gång i minnet på grafikkortet. Det har också funnits stöd för att implicit detektera att flera texturer egentligen är samma basserat bland annat på filnamnet. Det blir lite mystiskt när samma textur helt plötsligt används på två objekt där man hade förväntat sig två helt olika texturer.

Senast redigerad av bear den 2011-11-21 klockan 22:39.
Gammal 2011-11-24, 23:13   #11
spyfrog
Medlem

Standard

screen_2.jpg

Hus inspirerat av Pennskrinet 14 i Visby men något förenklat. Jobbar nu med nightmode för huset. Får se om det blir lite olika färger också....
Gammal 2011-11-25, 17:24   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Bifogad fil 48237

Hus inspirerat av Pennskrinet 14 i Visby men något förenklat. Jobbar nu med nightmode för huset. Får se om det blir lite olika färger också....
Snyggt.
Den kanske man kladdar på, i framtiden om det är OK.
Gammal 2011-11-30, 13:01   #13
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Snyggt.
Den kanske man kladdar på, i framtiden om det är OK.
Det ska nog gå bra, Bengan. ;-)

Just nu är huset hos Björnl för att han skall få ge lite synpunkter. Bland annat har jag problem med nightmode. Av någon anledning får jag en vit ram längst ut på mina "planes" som jag mappat med texturen för nightmode. Detta trots att jag varit väldigt nogran med att se till att jag verkligen inte har något vitt mappat i själva mappningen - det är svart där men det blir vitt iaf!
Dessutom flimrar fönstren ibland, förstår inte varför. Det ser inte bra ut.
Hoppas att Björnl kanske har några tips...
Gammal 2011-11-30, 13:43   #14
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Fönsterna, är dessa separata objekt i 3dmodellen? dvs nått som sticker ut en bit från själva modellen?
Om detta är fallet så ligger nog dessa dikt an.
Gammal 2011-11-30, 14:37   #15
bear
Medlem

Standard

Citat:
Det ska nog gå bra, Bengan. ;-)

Just nu är huset hos Björnl för att han skall få ge lite synpunkter. Bland annat har jag problem med nightmode. Av någon anledning får jag en vit ram längst ut på mina "planes" som jag mappat med texturen för nightmode. Detta trots att jag varit väldigt nogran med att se till att jag verkligen inte har något vitt mappat i själva mappningen - det är svart där men det blir vitt iaf!
Dessutom flimrar fönstren ibland, förstår inte varför. Det ser inte bra ut.
Hoppas att Björnl kanske har några tips...
Flimret beror på att väggen och noghtmeshen ligger för nära varandra så att Trainz/grafikkortet inte kan bestämma sig för vilken som skall vara närmast betraktaren. Sök lite på Trainz och zbuffer för att läsa mera om problemet.

Vad gäller er vita så gissar jag att du har en vit bakgrund på din textur. Det är nämligen så att texturmappningen inte är helt exakt utan kan slaska lite. Därför är det lämpligt att göra texturerna så att det inte spelar så stor roll om mappningen missar lite.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.