Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-19-2011, 08:04 PM   #1
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Default Suddig mittlinje på vägen

Hej
Jag undrar om någon vet vad jag skall ändra i inställningarna, för att slippa suddiga mittlinjer i vägar ?
Jag har nästan allt på max, men något måste justeras.

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 10-19-2011, 09:10 PM   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Hej!
Samma sak för mig den rutt som heter Hagen to Seigen. Vet inte varför det blir så.
Hoppas någon expert kan svara.
Attached Images
File Type: jpg Screenshot_Hagen to Siegen.JPG (70.3 KB, 72 views)

Last edited by Totte; 10-19-2011 at 09:30 PM.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-19-2011, 09:34 PM   #3
Andreas13
Medlem
 
Join Date: Jun 2008
Location: Lidköping, Sweden
Posts: 908
Default

Har du Anti-Aliasing på max?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-19-2011, 09:50 PM   #4
Basse
Medlem
 
Join Date: Jun 2004
Location: Stockholm
Posts: 797
Default

Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-20-2011, 12:07 AM   #5
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Default

Hej
Jag har följt guiden där man ställer in grafiken.
ATI control-center har jag ställt ner alla värden, allt enligt vad som rekommenderades.
Attached Images
File Type: jpg antialasing.JPG (87.6 KB, 61 views)
File Type: jpg RailWorksProc2 2011-10-19 23-46-43-90_resize.jpg (127.0 KB, 61 views)
File Type: jpg catalyst.JPG (72.7 KB, 61 views)
File Type: jpg antialasing_2.JPG (74.5 KB, 61 views)
File Type: jpg isotropisk.JPG (68.6 KB, 61 views)
File Type: jpg mipmam.JPG (69.2 KB, 61 views)
File Type: jpg aall.JPG (66.4 KB, 61 views)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-20-2011, 04:04 AM   #6
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Default någon lösning kan inte jag bidra med

Hej
Nu har jag testat i två timmar, med alla tänkbara inställningar, men det har inte hjälpt.
I vissa inställningar så har det inte ens gått att köra tåget, mycket låga frames.
Så någon lösning kan inte jag bidra med
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-20-2011, 08:26 AM   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Det måste vara galet med vägarnas filer eller nå´t. Husen och träden syns bra på långt håll där vägens mittlinje inte syns. Jag tror det som Basse skrev.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-20-2011, 11:26 AM   #8
alex
Medlem
 
Join Date: May 2003
Location: Östergötland
Posts: 864
Default

Quote:
Originally Posted by Hawk View Post
Hej
Jag har följt guiden där man ställer in grafiken.
ATI control-center har jag ställt ner alla värden, allt enligt vad som rekommenderades.
Har du provat med att ha Texture Filtering på max, dvs på Anisotropic x8.
Då den iställningen ska göra så att texturer blir skarpare en längre bit. Du kan även testa att höja "Anisotropic Filtering" i ATI Control Center.
__________________
Mvh Alexander

Last edited by alex; 10-20-2011 at 11:28 AM.
alex besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-20-2011, 04:09 PM   #9
KMW
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Karlstad, Sverige
Posts: 988
Default

Quote:
Originally Posted by Basse View Post
Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.
Nja, de använder nog inte LOD men däremot används MIP i texturerna.
Det är gradvis mindre varianter av texturen ju längre bort objekten är.
Men i och med att texturen är mindre så förloras också detaljer i texturen och den blir suddigare.
MIP läggs in automatiskt när man kör AceTool för att göra om sin bmp eller tga till ace.
Ace-filen innehåller då inte en bild utan en 512x512 + en 256x256 + en 128x128 osv (om ursprunget var 512x512).
Detta för att saker långt borta ska gå snabbare rendera.
Men priset är att texturerna kan bli suddiga på avstånd, något man ibland märker på rullande material när de är hårt mippade.
Som utvecklare av modeller kan man till viss del ställa in när dessa olika MIP-nivåer ska växlas.

Sedan spelar även grafikkortet in och det jag främst skulle titta på är kantutjämning.

KMW besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-20-2011, 08:18 PM   #10
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Default Anisotropic x8

Hej
Jäss

Nu är mittlinjen perfekt.
Jag ställde in Anisotropic x8 i spelet
När jag använde samma inställning i Catalyst, så hjälpte inte det, jag provade även med x16, men det var lika suddigt
Men när jag ställde in x8 i spelet, så blev det fint
Tack till Alex
Attached Images
File Type: jpg x8.JPG (121.5 KB, 36 views)
File Type: jpg ok.jpg (118.3 KB, 36 views)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-20-2011, 08:33 PM   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Jaaa, där har vi orsaken! Jättebra! T.o.m. Husen och träden med.

Last edited by Totte; 10-20-2011 at 08:36 PM.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 05:46 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009