|
| If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Veteran
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
|
Hej
Jag undrar om någon vet vad jag skall ändra i inställningarna, för att slippa suddiga mittlinjer i vägar ? Jag har nästan allt på max, men något måste justeras.
__________________
![]()
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Hedersmedlem
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
|
Hej!
Samma sak för mig den rutt som heter Hagen to Seigen. Vet inte varför det blir så. Hoppas någon expert kan svara.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Last edited by Totte; 10-19-2011 at 09:30 PM. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Join Date: Jun 2008
Location: Lidköping, Sweden
Posts: 908
|
Har du Anti-Aliasing på max?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Join Date: Jun 2004
Location: Stockholm
Posts: 797
|
Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Veteran
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
|
Hej
![]() Jag har följt guiden där man ställer in grafiken. ATI control-center har jag ställt ner alla värden, allt enligt vad som rekommenderades.
__________________
![]()
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Veteran
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
|
Hej
![]() Nu har jag testat i två timmar, med alla tänkbara inställningar, men det har inte hjälpt. I vissa inställningar så har det inte ens gått att köra tåget, mycket låga frames. Så någon lösning kan inte jag bidra med
__________________
![]()
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hedersmedlem
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
|
Det måste vara galet med vägarnas filer eller nå´t. Husen och träden syns bra på långt håll där vägens mittlinje inte syns. Jag tror det som Basse skrev.
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Medlem
Join Date: May 2003
Location: Östergötland
Posts: 864
|
Quote:
Då den iställningen ska göra så att texturer blir skarpare en längre bit. Du kan även testa att höja "Anisotropic Filtering" i ATI Control Center.
__________________
Mvh Alexander Last edited by alex; 10-20-2011 at 11:28 AM. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Medlem
Join Date: Feb 2005
Location: Karlstad, Sverige
Posts: 988
|
Quote:
Det är gradvis mindre varianter av texturen ju längre bort objekten är. Men i och med att texturen är mindre så förloras också detaljer i texturen och den blir suddigare. MIP läggs in automatiskt när man kör AceTool för att göra om sin bmp eller tga till ace. Ace-filen innehåller då inte en bild utan en 512x512 + en 256x256 + en 128x128 osv (om ursprunget var 512x512). Detta för att saker långt borta ska gå snabbare rendera. Men priset är att texturerna kan bli suddiga på avstånd, något man ibland märker på rullande material när de är hårt mippade. Som utvecklare av modeller kan man till viss del ställa in när dessa olika MIP-nivåer ska växlas. Sedan spelar även grafikkortet in och det jag främst skulle titta på är kantutjämning. /æ |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Veteran
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
|
Hej
Jäss ![]() Nu är mittlinjen perfekt. Jag ställde in Anisotropic x8 i spelet När jag använde samma inställning i Catalyst, så hjälpte inte det, jag provade även med x16, men det var lika suddigt Men när jag ställde in x8 i spelet, så blev det fint Tack till Alex
__________________
![]()
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Hedersmedlem
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
|
Jaaa, där har vi orsaken! Jättebra!
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Last edited by Totte; 10-20-2011 at 08:36 PM. |
|
|
|