Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Suddig mittlinje på vägen (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31109)

Hawk 2011-10-19 20:04

Suddig mittlinje på vägen

Hej
Jag undrar om någon vet vad jag skall ändra i inställningarna, för att slippa suddiga mittlinjer i vägar ?
Jag har nästan allt på max, men något måste justeras.

http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1318906328

Totte 2011-10-19 21:10

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Samma sak för mig den rutt som heter Hagen to Seigen. Vet inte varför det blir så.
Hoppas någon expert kan svara.

Andreas13 2011-10-19 21:34

Har du Anti-Aliasing på max?

Basse 2011-10-19 21:50

Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.

Hawk 2011-10-20 00:07

7 bifogad(e) fil(er)
Hej:)
Jag har följt guiden där man ställer in grafiken.
ATI control-center har jag ställt ner alla värden, allt enligt vad som rekommenderades.

Hawk 2011-10-20 04:04

någon lösning kan inte jag bidra med

Nu har jag testat i två timmar, med alla tänkbara inställningar, men det har inte hjälpt.
I vissa inställningar så har det inte ens gått att köra tåget, mycket låga frames.
Så någon lösning kan inte jag bidra med :(

Totte 2011-10-20 08:26

Det måste vara galet med vägarnas filer eller nå´t. Husen och träden syns bra på långt håll där vägens mittlinje inte syns. Jag tror det som Basse skrev.

alex 2011-10-20 11:26

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 247381)
Jag har följt guiden där man ställer in grafiken.
ATI control-center har jag ställt ner alla värden, allt enligt vad som rekommenderades.

Har du provat med att ha Texture Filtering på max, dvs på Anisotropic x8.
Då den iställningen ska göra så att texturer blir skarpare en längre bit. Du kan även testa att höja "Anisotropic Filtering" i ATI Control Center. :)

KMW 2011-10-20 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 247362)
Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.

Nja, de använder nog inte LOD men däremot används MIP i texturerna.
Det är gradvis mindre varianter av texturen ju längre bort objekten är.
Men i och med att texturen är mindre så förloras också detaljer i texturen och den blir suddigare.
MIP läggs in automatiskt när man kör AceTool för att göra om sin bmp eller tga till ace.
Ace-filen innehåller då inte en bild utan en 512x512 + en 256x256 + en 128x128 osv (om ursprunget var 512x512).
Detta för att saker långt borta ska gå snabbare rendera.
Men priset är att texturerna kan bli suddiga på avstånd, något man ibland märker på rullande material när de är hårt mippade.
Som utvecklare av modeller kan man till viss del ställa in när dessa olika MIP-nivåer ska växlas.

Sedan spelar även grafikkortet in och det jag främst skulle titta på är kantutjämning.

Hawk 2011-10-20 20:18

Anisotropic x8

2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Jäss :tumme_upp:

Nu är mittlinjen perfekt.
Jag ställde in Anisotropic x8 i spelet
När jag använde samma inställning i Catalyst, så hjälpte inte det, jag provade även med x16, men det var lika suddigt
Men när jag ställde in x8 i spelet, så blev det fint:tumupp:
Tack till Alex:)

Totte 2011-10-20 20:33

Jaaa, där har vi orsaken! Jättebra! :tumupp: T.o.m. Husen och träden med.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.