Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-11, 10:24   #1
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Vad menar ni med fler polygoner? Jag använder vertex för att göra det rundare.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 14:38   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Del av korvtrigers inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
...
Vertex (pl. vertecies) = en punkt (0-dimensionell)
Edge = Streck som binder ihop vertices (1-dimensionell)
Triangle = Triangel av tre vertices och tre edges som bildar en 2-dimensionell yta (2-dimensionell)
Polygon = Flera trianglar som bildar en 2-dimensionell yta (2-dimensionell)
inom geometrin: en flerhörning (poly= fler, gon = hörn)
Face = Inom geometri ett annat namn för polygon, vilket används i Blender, istället för polygon.
...
dvs en polygon är en yta som består av minst 3 vertex som är sammanbundna med 3 edge

I trainz värd så är en vanlig platt fyrkant 2 st trekantiga polygoner. Den kommer bestå av 4 vertex samt 5 eges. Visa program klarar av att räkna fyrkantiga polygoner
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 18:35   #3
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Tackar.

Hur gör man fler polygoner?

Bara så ni vet använder jag 3ds Max 2010

__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 19:02   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Varje gång du vill lägga till detaljer så skapar du geometri enligt ovan nämnt. Du lägger till flera vert's och edges för att göra rundare hörn m.m. Byggstenarna skapar polygoner.
Bygger du modellen som en Editable Mesh eller Poly?

Som Mawkish sagt tidigare om UVWs är att de kommer förstöras om du lägger till geometri på en yta du redan mappat. Därför mappa alltid när du känner dig klar med området du byggt. Annars krävs det att du mappar om.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 19:50   #5
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Den är editable poly.

Jag har lärt mig mycket under dom här veckorna när jag byggt Y1'an, bygga hus känns verkligen lätt nu efter det här byggandet.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 20:43   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Taket ser bättre ut nu, använder du sedan smoothing groups på de ytor som ska vara rundade blir det toppen.
Polygoner är som sagt de trianglar och fyrkantsytor som modellen består av.
Lägger du till fler vertex (punkter) så lägger du ju samtidigt till fler ytor eftersom ytorna byggs upp av förbundna punkter.
Det andra säger om texturen är också värt att lyssna på, lägg ingen större möda på den innan du är nöjd med själva formen.
Man kan gärna använda en solid färg till att börja med för då är det lättare att bara titta på formen utan linjer i texturen som kan förvirra.
När sedan formen känns bra kan man mappa upp texturer och skapa dom.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 20:58   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Go, go, go !

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Den är editable poly.

Jag har lärt mig mycket under dom här veckorna när jag byggt Y1'an, bygga hus känns verkligen lätt nu efter det här byggandet.
Andreas13!
Du är verkligen på G som byggare! Du kommer att tillföra mycket till Trainz framöver! Men vägen är lång och krokig, lita på en som vet av erfarenhet!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 21:54   #8
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Andreas13!
Du är verkligen på G som byggare! Du kommer att tillföra mycket till Trainz framöver! Men vägen är lång och krokig, lita på en som vet av erfarenhet!
Tackar. Jag gör den till Railworks nu men sen kanske någon kan konvertera den till Trainz eller MSTS.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 17:02   #9
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Hur gör man hytten till Railworks, ska det vara samma modell eller ska hytten vara helt ny?

Man kanske ska flytta den här tråden till Railworks forumet om det går?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 20:19   #10
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Hur gör man hytten till Railworks, ska det vara samma modell eller ska hytten vara helt ny?
Du kan använda samma modell och bara placera en hyttkamera där föraren står men normalt så är det en separat modell så att du slipper slösa polygoner på sådant som inte syns från förarhytten och kan då slösa mer på detaljer i hytten. Har du förarhytten i ändarna av loket som i ditt fall så ser du ju tex ofta inget av karosseriet från hytten och då behöver ju inte något av det ingå i hyttmodellen. Det finns en hel sektion om detta i utvecklarmanualen som jag rekommenderar att du kikar på.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 23:31   #11
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Börjat lite på hytten, så här ser den ut nu.

Y1 Hytt1.jpg

Jag har bara 2 bilder tagna i hytten och dom är rätt dåliga så det blir inte så detaljerad hytt men jag tycker det är bättre än en existerande hytt från något annat tåg.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 00:08   #12
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Hytten än så länge
Y1 Hytt2.jpg
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 10:36   #13
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Ser bra ut!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 15:47   #14
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Jag vet inte riktigt hur den som jag har ringat in ser ut på riktigt men jag har gjort ungefär som jag tror den ser ut.

Y1 Hytt3.jpg
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 19:40   #15
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Y1 Hytt.
Y1 Hytt4.jpg
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009