Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-16, 16:35   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Jaja, så min lärare, som studerat digital grafik vid SOFE, han har alltså fel ? För det är han som sagt åt mig, att jag ska försöka hålla mina faces till att ha 4 hörn när det är möjligt.
Att du gör alla polygoner med fyra hörn ger dig bara ett lägre polyconunt när du räknar just polygoner, men eftersom Trainz, vad jag vet, bara klarar att rendera triangles, så kommer du inte att tjäna på att göra fyrhörniga polygoner. Många 3D-program klarar dock av att rendera 4-sidiga polygoner, därav så har din lärare rätt. Men då man ser allt som trianglar, som Trainz gör så kommer du att som leoj påstår slösa med triangles, då det blir fler trianglar vid quad-modellering än triangelmodellering. Dock så tycker jag detta inte är något att bry sig om, jag tror att våra datorer kan hantera de 10-tal extra polygoner som kan uppkomma.
Dock så är det vanligast att 3D-program räknar triangles även om det står polycount, Blender räknar dock polygoner.
Sedan lite besserwissrande:
Vertex (pl. vertecies) = en punkt (0-dimensionell)
Edge = Streck som binder ihop vertices (1-dimensionell)
Triangle = Triangel av tre vertices och tre edges som bildar en 2-dimensionell yta (2-dimensionell)
Polygon = Flera trianglar som bildar en 2-dimensionell yta (2-dimensionell)
inom geometrin: en flerhörning (poly= fler, gon = hörn)
Face = Inom geometri ett annat namn för polygon, vilket används i Blender, istället för polygon.

Spyfrog: Behöver du hjälp med koppelstänger i Blender, så kolla in sista delen av min guide. Väldigt simpelt faktiskt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009