Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-11, 15:26   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Post Lokomotortråden Z43

Jag startar denna tråd för att slippa förorena Downloadtråden. Den "Ökenråtta" jag lagt ut där är experimentversioner i samarbete med Bear och Bengan. Den kommer att genomgå förändringsarbete, men DU kan vara med och hjälpa till med kommentarer och synpunkter HÄR!!!!!! Vi är visserligen tre stycken som jobbar med detta, men även sex ögon kan vara blinda ibland. DU inbjuds härmed att vara med som BETA-testare, så kom igen, tveka inte!!!

Vi har lite fler varianter av denna mångsidiga lokomotor på gång och ju bättre respons, desto snabbare utveckling.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 15:42   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

En fråga kring förebilden - varför kallades de "ökenråttor"?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 16:26   #3
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Vet inte om jag är ute å cycklar nu, men gummilister runt rutorna på bears orginallok, är det ev. något som ska fixas?
Gammal 2011-09-11, 17:59   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Vet inte om jag är ute å cycklar nu, men gummilister runt rutorna på bears orginallok, är det ev. något som ska fixas?
Har själv inte tänkt på, att gummilister saknas.
Gjorde ett hastigt försök, att försöka kladda dit en list på ena fönstret på texturen. Med lite finlir och tur, så kanske man kan få dit en liten gummilist.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20110911_0007.jpg (93.3 KB, 127 visningar)
Gammal 2011-09-11, 18:16   #5
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
En fråga kring förebilden - varför kallades de "ökenråttor"?
"För att den skuttade fram och tillbaks utefter linjen" - s.k. Göteborgshumor ?-(

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 18:22   #6
lan
Veteran

Standard

Citat:
Jag kan nog fixa det om Bear är med på det, jag har ju hans mesher nånstans. Bear skall ju jobba med generation 1 när han får tid!?

Konstigt med detta, jag har varit helt ointresserad av Z43 tills jag började försöka göra "Ökenråttan" och plötsligt blir detta intressantare än Bosjöbanan. Vår hobby är omväxlingsrik kan man lungt säga!

LAn
Gammal 2011-09-11, 18:26   #7
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Har själv inte tänkt på, att gummilister saknas.
Gjorde ett hastigt försök, att försöka kladda dit en list på ena fönstret på texturen. Med lite finlir och tur, så kanske man kan få dit en liten gummilist.
Jag kan ta över "gummilistandet" om det är OK med dig och Bear? Du har ju en "Kines" att sminka!?

(Undrar om nån utomstående förstår vad vi snackar om? Eller tror dom att sista proppen gått i våra hjärnor?)

LAn
Gammal 2011-09-11, 19:09   #8
lenfas
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Hoppas det inte är proppen som gått! Vad menar du med en kines?
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 19:28   #9
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag kan ta över "gummilistandet" om det är OK med dig och Bear? Du har ju en "Kines" att sminka!?

(Undrar om nån utomstående förstår vad vi snackar om? Eller tror dom att sista proppen gått i våra hjärnor?)
Låter gott och samtidigt, så tror jag din variant är mycket lättare. Då du ger dig in på 3d-modellen direkt. Med mitt lilla kladdande, så måste jag ge mig på varje texture istället.
Gammal 2011-09-11, 19:55   #10
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenfas Visa inlägg
Hoppas det inte är proppen som gått! Vad menar du med en kines?
Fick lära mig, vad kinesen är för någonting, härom dagen. Om den går så i folkmun eller om det är Lennarts Göteborgshumor vet jag ej.

Z43:an finns i 3 generationer och av tvåan, så finns det tydligen minst två varianter. Den som Lennart har gjort i GSJ varianten (ökenråttan) med lutande front/akter och stora fönster. Sen finns det en variant till, som Lennart har hyvlat fram på Bears 3:e generation. Den med rakare front/akter och mindre rutor, som är väldigt snea, där av namnet kinesen + att strålkastarna är utanpåliggande och annan grill.

Sen får vi se, om den skarpögde kan hitta något annat kul, på någon av dessa Z43:or som Lennart har lagt till eller egentligen två saker.

Dom två i GSJ kostym, ska få andra kläder. Så fort jag inte hittar på en massa annat elände för Lennart, att ändra på.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20110911_0008.jpg (137.9 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20110911_0009.jpg (131.0 KB, 114 visningar)

Senast redigerad av Bengan den 2011-09-11 klockan 19:58. Anledning: Ner krympning av bilder.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 20:07   #11
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Sen får vi se, om den skarpögde kan hitta något annat kul, på någon av dessa Z43r som Lennart har lagt till eller egentligen två saker.
Slickepinnar, "hängande" lyktan i grillen, en extra "grej" på taket på ett av GSJ-loken (fast det blir ju tre saker ).
Gammal 2011-09-11, 20:18   #12
Bengan

Standard

Citat:
Slickepinnar, "hängande" lyktan i grillen, en extra "grej" på taket på ett av GSJ-loken (fast det blir ju tre saker ).
Det gick ju fort och räkna kan jag inte heller. Är ju egentligen fyra saker. Slickepinnarna hade jag glömt bort och lyktan + saftblandaren på taket är rätt. Sen en annan liten detalj.
Gammal 2011-09-11, 20:22   #13
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ekan,
har du börjat intressera dig för matematik? Jag säger bara tre ord: "Akta dig!"

Och plötsligt börjar detta Forum leva upp igen, kul!

LAn

Senast redigerad av lan den 2011-09-11 klockan 20:25. Anledning: Med glädje!!!!
Gammal 2011-09-11, 20:29   #14
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag kan nog fixa det om Bear är med på det, jag har ju hans mesher nånstans. Bear skall ju jobba med generation 1 när han får tid!?

Konstigt med detta, jag har varit helt ointresserad av Z43 tills jag började försöka göra "Ökenråttan" och plötsligt blir detta intressantare än Bosjöbanan. Vår hobby är omväxlingsrik kan man lungt säga!
Det är bara att köra på, du får gärna klipppa över slickepinnarna också, den skall egentligen ha sådana den också. Själv tänkte jag försöka få färdigt lastbilarna i kväll och sedan blir det väll dags att börja med mappningen till generation 1. Hoppas att det är okej att jag snor dina slickepinnar till den också. Jag antar att ni vill ha gummilister på den också, så jag får väll göra ett försök och om det misslyckas be Lan om lite tips.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 20:40   #15
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Det är bara att köra på, du får gärna klipppa över slickepinnarna också, den skall egentligen ha sådana den också. Själv tänkte jag försöka få färdigt lastbilarna i kväll och sedan blir det väll dags att börja med mappningen till generation 1. Hoppas att det är okej att jag snor dina slickepinnar till den också. Jag antar att ni vill ha gummilister på den också, så jag får väll göra ett försök och om det misslyckas be Lan om lite tips.
"All systems go" som man säger på NASA. Självklart är allt utbyte oss emellan fullt OK för min del, och jag hoppas för alla andra också!

Jag har funderat på att göra listerna rundade på både på ytterkanten som innerkanten men det innebär att hytten måste anpassas till det. En tanke jag fick, får se vad jag hittar på?

LAn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.