Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-13, 23:51   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

wij_staion.jpg

Det är en del jobb kvar på texturen mm men det artar sig. Eftersom vi (dvs björnl till största delen) höjt nivån lite på utseendet på DONJ modeller här så ska det också till stuprör mm - man måste ju försöka hänga med liksom....

Jag är dock osäker på om jag skall ha med takbjälkar under takskäggen som björn har - jag vet inte om det bara är textur eller riktig geometri i hans kommande bygge. Wij bruk station är idag på 202 vertices/174 faces. Jag antar att man kan gå upp till 1000 faces utan att direkt döda Trainz - alltså kanske jag har plats för mer detaljer?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 00:29   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Ser ut att bli riktigt bra det där .

Sen tror jag att du oroar dej lite i onödan över polysar osv.
En byggnad som denna, kommer ju bara att finnas uppställd i "ental".
Det vore annat om man skulle göra en hel "skog" av samma byggnad .

Och döda Trainz med några ev. poly.stinna byggnader, då måste man nog ha en dator av modell nittonhundrakallt .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 09:44   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Min blivande Wintjärn med stuprännor och takbjälkar kommer att ligga på 850 polys. Det tycker jag att det kan vara värt.

Det ser ju riktigt! bra ut Spyfrog, och texturen på övervåningens fönster är ju perfekt matchad.

MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2011-06-14 klockan 09:46. Anledning: Stavfel
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 19:57   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det är verkligen snygga byggnader ni konstruerar, dock så skulle jag vilja protestera mot storleken ni har på texturerna, 2048x2048 är väl att ta i för ett stationshus. Mina teakvagnar har bara hälften så stor texture, 2048x1024 och mitt tanklok TGOJ Y3a skall ha en 1024x1024 texture, alltså en fjärdedel (dock så tillkommer lite små skräptexturer). Jag skulle åtminstone halvera texturen på båda dimensionerna och sedan så skulle jag nog flytta över upprepade texturer som tak och tegel till egna mindre texturer. På så sätt så skulle man på till exempel Wittjärn station kunna halvera höjden på texturen, så att du får en 1024x512 textur, utan att förlora något nämnvärt på det i kvalité. På så sätt så sparar man på både storlek (cdp:erna blir mindre) och på datakapacitet inne i trainz. Då har man förminskat texturstorleken med 1/8 del! (dock så måste man ju räkna till de småtexturerna som man får)
Något att tänka på kanske?..
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 20:06   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det är verkligen snygga byggnader ni konstruerar, dock så skulle jag vilja protestera mot storleken ni har på texturerna, 2048x2048 är väl att ta i för ett stationshus. Mina teakvagnar har bara hälften så stor texture, 2048x1024 och mitt tanklok TGOJ Y3a skall ha en 1024x1024 texture, alltså en fjärdedel (dock så tillkommer lite små skräptexturer). Jag skulle åtminstone halvera texturen på båda dimensionerna och sedan så skulle jag nog flytta över upprepade texturer som tak och tegel till egna mindre texturer. På så sätt så skulle man på till exempel Wittjärn station kunna halvera höjden på texturen, så att du får en 1024x512 textur, utan att förlora något nämnvärt på det i kvalité. På så sätt så sparar man på både storlek (cdp:erna blir mindre) och på datakapacitet inne i trainz. Då har man förminskat texturstorleken med 1/8 del! (dock så måste man ju räkna till de småtexturerna som man får)
Något att tänka på kanske?..
Det är en intressant diskussion. Enligt vad jag förstått av Trainz forumet så är det så att varje extra textur lägger till motsvarande overhead som runt 300 polygoner. Så jag har förstått det som att det är bättre att ha en stor textur än en stor och två små.
På Wij så kör jag med 2048x1024 pixel. I detta så ingår allt - väggar, tak, trapp och kommer även att vara plats för fönster för nightmode tänkte jag.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 20:15   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Smile

Appropå textur storlek - du måste gilla pinnen för stopp för växlingsrörelse pinnen då korvtiger: den är på 64x512.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 23:25   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

För att alla skall se att jag faktiskt jobbar på det hela så är här statusen på Wij station. Kvar att åtgärda är takreglar på sidor och utbyggnad, UV mapping av andra halvan av taket och taket över trappen, ny trapp (den gamla råkade gå "sönder") samt nightmode jobbet.

wij_rendering0000.jpg

Jag önskar jag jobbade lite fortare - när jag är klar kommer jag nog att ha lagt ner närmare 48 timmar i effektiv arbetstid på den här stationen. Med den takten blir det inte mycket gjort. Man skulle ha LAn och björnl's fart!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009