![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
När Björn fortsätter spruta ur sig fantastiska skapelser så sitter jag här och jobbar med några enkla saker: Wij station och Wij järnmagasin.
magasin_wij.jpg Här är magasinet men jag får inte riktigt till texturen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Arkitekten till Wij station gjorde mig en stor otjänst genom att göra ett fönster på övervåningen som tittar ut genom en utbyggnad i taket.
Jag får inte till texturen runt denna - har ni några tips? wij_texturproblem.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Håll hela framfasaden som en del på texturen (det ser det ut som du gjort redan)och sedan så mappar du själva huset främre fasad och den lilla utbyggnaden tillsammans, samtidigt så är det inga problem alls.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej spyfrog
Jag har också haft stora problem med att få till en snygg övergång när det finns taksmygar o liknande. Sist på Brattors som var ett lite h***vet att få till med en massa provande och justerade. Sen insåg jag att det enklaste är att ta en skärmdump av en vy i 3d programet (i detta fall famsidan av Wij station) och lägga in det i den blivande texturfilen som/istället för en ritning. Då får du propotionerna absolut rätt. Sedan kan du lägga på bilderna du tagit och passa till dom så att dom får samma propotioner som skärmdumpen/ritningen. Då kommer dom att passa exakt och inte skeva eller så. Om du dessutom mergar ihop huskroppen och fönstersmygen så att de blir till samma mesh så kan du verkligen mappa ut allting på en gång med god presition MVH / BL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Tack för tipsen både korvtiger och björnl.
Nu tror jag att jag fått ordning på den delen av byggnaden genom att helt enkelt se till att använda måtten jag fått av björn samt se till att ta bort onödiga linjer mellan vägg och utbyggnad så att allt blev en yta istället för tre som tidigare. Nu skall bara taket på samt jag tänkte försöka klämma in nightmode på det här också. |
![]() |
![]() |