Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-21, 22:15   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Ånglok är bra - fler ånglok!
Ser ut som en bra början.
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 07:07   #2
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Hur får du till den fina formen på ångloket? Jättesnyggt!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 16:04   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej LAn

Motorvagnar i all ära, men ånglok är ändå alltid bäst.
Det ser lovande ut med bror och syster

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 12:26   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110525

Plockat på lite mer och färgat objekten ungefär rätt, det är bra när man renderar för texturtillverkning.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (259.4 KB, 243 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (244.6 KB, 247 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 14:06   #5
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Det ser grymt ut!

Ibland så förstår jag inte hur du hinner med allt LAn.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 19:44   #6
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

# 6 Han har väl ingen Ång-ervecka.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 20:55   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110525 kväll

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
# 6 Han har väl ingen Ång-ervecka.
Nä men man får passa på när man har ångan uppe ;-) Det finns vissa fördelar med att vara pensionär, man kan ägna sig åt det man vill och inte det man måste, och detta är ju en relativt billig hobby (jämfört med modelljärnväg) !?

Fröken Ke har fått sina "spinkiga" ben ditsatta och det är åter dött lopp med Niklas.

Det blir ju "oliiiiiidliigt" spännande vem som blir färdig först !?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 4.jpg (67.5 KB, 217 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 22:55   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Plockat på lite mer och färgat objekten ungefär rätt, det är bra när man renderar för texturtillverkning.
Hur funkar det? Jag hänger inte riktigt med hur man renderar för att göra texturer?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 07:54   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hur funkar det? Jag hänger inte riktigt med hur man renderar för att göra texturer?
I gmax kan man ju inte rendera direkt, men man kan göra så här:

1. T.ex. ångdomen på Ke. Man gör en capture i sidovyn och öppnar den i ett paintprogram
och maskar bort bakgrunden(colormask).

2. Sen kan förändra färger, skuggningar m.m. tills man är nöjd.

3. Sparar bilden som ångdom.tga (med mask) så att man sen lätt kan kopiera in den till
huvudtexturen.

Om man har 3Dmax kan man ju sätta färger och belysning på domen och redan göra en "äkta" render (låta programmet skapa ångdom.tga). Med moderna byggprogram som Blender lär man kunna göra ännu mer, men det får nån annan berätta om!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render_1.jpg (57.9 KB, 177 visningar)
Filtyp: jpg render_2.jpg (65.7 KB, 178 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 08:39   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vill man leka belysningstekniker kan man det i gmax innan man tar en screenshot.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render_2_5.jpg (151.0 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg render_3.jpg (73.6 KB, 171 visningar)
Filtyp: jpg render_4.jpg (39.6 KB, 170 visningar)
Filtyp: jpg render_5.jpg (62.7 KB, 170 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009