Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-20, 22:27   #1
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard D.O.N.J Lit N 313 Bromsad ca 1920

Hej

När jag nu inte kan bygga lok (ja inte just nu i alla fall) tänkte jag fila på mitt stukade självförtroende genom att bygga några av DONJ,s vagnar.
Nå Loket måste ju i alla fall ha något att dra.

Först ut är Lit N No. 313 treaxlig bromsad timmervagn.

Denna gång fungerar av någon anledning boggis och skuggor som de skall.

Vagnen är fullt körbar men jag kommer att fila lite mer på den innan jag släpper den.

En fråga, varför förekommer det engingeconfig filer till vagna,r de har ju ingen motor? " enginespec <kuid:XXXXXX:YYYYY>"
typ....

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DONJ Lit N 313.jpg (73.9 KB, 192 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-04-20 klockan 22:34. Anledning: Ej klar
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 22:39   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

När jag nu inte kan bygga lok (ja inte just nu i alla fall) tänkte jag fila på mitt stukade självförtroende genom att bygga några av DONJ,s vagnar.
Nå Loket måste ju i alla fall ha något att dra.

Först ut är Lit N No. 313 treaxlig bromsad timmervagn.

Denna gång fungerar av någon anledning boggis och skuggor som de skall.

Vagnen är fullt körbar men jag kommer att fila lite mer på den innan jag släpper den.

En fråga, varför förekommer det engingeconfig filer till vagna,r de har ju ingen motor? " enginespec <kuid:XXXXXX:YYYYY>"
typ....

MVH / BjörnL
Snyggt Björn!
Själv har jag haft dåligt med tid för modelering på sista tiden men jag vill också få min vagn klar. Jag är bara i skräck inför all config data som måste skrivas.... och att få till en snygg textur.

Men din vagn ser väldigt fin ut. Smalspårs vagnsantalet växer väl med 20% när du släpper den.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 22:48   #3
henke327
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Trevlig liten vagn du har där. En fråga bara, hur ser det ut med synlig last? Är det något som kommer fungera?

/Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 22:55   #4
bjornl
Medlem

Standard

Hej Henke

Just nu kan den inte lasta, allt som har med last är för tillfället raderat ur configen. För jag har ingen aaaaning om hur det fungar med last ännu.

Men DONJ körde ju timmer och tommvagnar tjänar man inga pengar på så jag hade tänkt fixa det när jag har lärt mig hur det fungerar.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 23:30   #5
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Snyggt! Med allt snack om smalspår just nu så får man ju lust att bygga klart min smalspårs rutt
Gammal 2011-04-21, 09:03   #6
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Snyggt!

I engineconfig så står det om hur bromsen skall fungera och verka. Om du inte vill bygga helt egna engineconfiger så föreslår jag att du använder mina som ligger i ett paket i downloadtråden, de fungerar lika bra på normalspår som på smalspår, då man använde samma bromssystem.

Last är inte så svårt sätt ut en attachment i X=0 Y=0 Z=golvet på vagnen samt lägger till en lastqueue i din config så har du snart en timmervagn med timmer! Kolla mina N3/NN3 vagnar och se hur jag gjort.
Gammal 2011-04-21, 10:43   #7
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Snyggt!

I engineconfig så står det om hur bromsen skall fungera och verka. Om du inte vill bygga helt egna engineconfiger så föreslår jag att du använder mina som ligger i ett paket i downloadtråden, de fungerar lika bra på normalspår som på smalspår, då man använde samma bromssystem.

Last är inte så svårt sätt ut en attachment i X=0 Y=0 Z=golvet på vagnen samt lägger till en lastqueue i din config så har du snart en timmervagn med timmer! Kolla mina N3/NN3 vagnar och se hur jag gjort.
Korvtiger, finns din engine config på dls också? eller kan man lägga till den ifall man lägger upp vagnen på dls?
Jag undrar också lite om dina fina 891mm spår - har du lagt dem på dls?

skulle nämligen vilja möjliggöra multiplayer på donj i framtiden men då måste ju allt finnas på dls...
Gammal 2011-04-21, 17:14   #8
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Nej, de ligger inte på DLS och jag hade inte tänkt att lägga upp dem där. Är personligen emot DLS som den ser ut nu, bra idé, men Auran sköter det inte snyggt. Men engineconfigen är copy-free så den skulle du göra en egen kuid av (eller om du lägger upp den tillsammans med vagnen (kan man det?), då slipper man ju massor av identiska engines) Spåren skulle jag kunna lägga upp, de som du använt, då en release av DONJ är aktuell.
Gammal 2011-04-21, 18:36   #9
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, de ligger inte på DLS och jag hade inte tänkt att lägga upp dem där. Är personligen emot DLS som den ser ut nu, bra idé, men Auran sköter det inte snyggt. Men engineconfigen är copy-free så den skulle du göra en egen kuid av (eller om du lägger upp den tillsammans med vagnen (kan man det?), då slipper man ju massor av identiska engines) Spåren skulle jag kunna lägga upp, de som du använt, då en release av DONJ är aktuell.
Schysst tigern
Det är ett bra tag till release men jag ska starta en tråd så ni kan följa det hela - jag har turen att få hjälp av björnl också
Gammal 2011-04-26, 10:40   #10
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Kommer allt detta ut på DS så vi kan köra multiplayer i TZ12?
Gammal 2011-04-26, 11:05   #11
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Kommer allt detta ut på DS så vi kan köra multiplayer i TZ12?
Alltså, jag skulle gärna se DONJ på DLS men jag vet inte hur Björn ställer sig - det hänger alltså till stor del på vad han har för åsikt.

Sen vet jag inte om det finns DLS vilkor som ställer till det - vi kommer t.ex. inte att använda LOD och normal maps på alla objekt (kanske inte ens på något)... vet inte vad DLS ställer för vilkor exakt.

Men jag tycker det skulle vara coolt med multiplayer på DONJ. Det är ganska lämplig för typ 2-8 spelare isf. Man kan inte ha mycket mer än 4 personer ute på linjen samtidigt pga brist på mötesspår men det finns behov av växling i Linghed, Ockelbo och Norrsundet.
Gammal 2011-04-27, 19:08   #12
bjornl
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Alltså, jag skulle gärna se DONJ på DLS men jag vet inte hur Björn ställer sig - det hänger alltså till stor del på vad han har för åsikt.

Sen vet jag inte om det finns DLS vilkor som ställer till det - vi kommer t.ex. inte att använda LOD och normal maps på alla objekt (kanske inte ens på något)... vet inte vad DLS ställer för vilkor exakt.

Men jag tycker det skulle vara coolt med multiplayer på DONJ. Det är ganska lämplig för typ 2-8 spelare isf. Man kan inte ha mycket mer än 4 personer ute på linjen samtidigt pga brist på mötesspår men det finns behov av växling i Linghed, Ockelbo och Norrsundet.
Hej

Det är klart att jag ställer mig positiv till att lägga ut materialet på DLS.

Men först måste vi ju skapa lite mer material och sedan behöver vi nog gå igenom alla configar och anpassa dem till engelska.

Jag tor också att DONJ i princip vore väldigt lämplig för multplayer bara vi får till allt som behövs, industrier och treskenspår mellan Ockelbo och Wij bruk och Forn Wij och vad det kan vara.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 20:05   #13
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Det är klart att jag ställer mig positiv till att lägga ut materialet på DLS.

Men först måste vi ju skapa lite mer material och sedan behöver vi nog gå igenom alla configar och anpassa dem till engelska.

Jag tor också att DONJ i princip vore väldigt lämplig för multplayer bara vi får till allt som behövs, industrier och treskenspår mellan Ockelbo och Wij bruk och Forn Wij och vad det kan vara.

MVH / BjörnL
Ja, det lär ju knappast vara klart imorgon....
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33.