![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag tänker satsa på LOD, det ingår i planen. Men det är ju en hel del mer jobb med LOD.... man får lite hårdraget bygga modellen typ 3 ggr med UV mapping 3ggr.... urk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Tack alla som svarade, vilken bra diskussion det blev. Nu skall vi se om jag har fattat kontentan. Gmax räknar Faces och inte polygoner i polycount. Men å andra sida så är det som Trainz räknar som polygoner ändå trianglar vilket skulle betyda att Gmax och Trainz polycount kan jämföras. Enl. Aurans rekomendation med LAn,s uppdatering så skall man räkna som absolut max: Steam body (exl bogey mm): 12000/20000 polys. Cab interior: 8000/20000 polys Steam bogey (per drivaxel?): 5000/10000 polys Loco shadow 700/5000 polys -------------------------------------- Summa: 30700/ 90000 polys max Här räknar jag med två drivaxlar och inga andra axlar. Jisses, det blir verkligen många polygoner det. Räknar jag på det viset har mitt lok (bodyn) exl. bogey detaljerat och klart (se bilden) 8250 polygoner. Plötsligt låter det inte så farligt längre. Jag bestämmer att det föreställer loket innan det fick elgeneratorer så jag slipper läga till dom. Är det föresten någon som vet när DONJ utrustade sina lok med elgeneratorer? Så nu är det dags att börja fundera på hur jag skall UW mappa det. Det blir nog inte Chilliscinning på loket utan något enklare för nu vill jag få det på banan och DONJ,s lok verkar ändå ha varit i olika nyanser av sotsvart under mesta delan av sin verksamma tid. Version 1 kommer bara att ha kopplingsstänger och inte slidstyrning hade jag tänkt så får jag fundera på det sedan när jag löst allt det andra. MVH / BjornL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
När det gäller färgen tror jag du har rätt. Dagligt bruk och transport av träkol, timmer och flis kombinerat med till viss del bristande underhåll gav nog en patina av sot och rost.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Hoppas bara att du inte "slarvar bort" ett sådant stiligt bygge (ser ju rent förkrossande bra ut ![]() ![]() ![]() Hur många underbara modeller har man inte sett, som har fallit platt till backen, när man har användt sej av typ 2-3 olika nyanser, och överlåtit åt Trainz att framhäva skuggor, rundningar, brytningar i karossform, mm. Det blir ungefär samma resultat som om man skulle ha lagt ner oräknerliga timmar på att renov. exempelvis en sen 50-tals amerikanare, med massor av krom och detaljer, och sen när man är nästan klar säga: Äsch, vräk på mattsvart över rubbet, och helt plötsligt vart "pärlan" en "skrothög" bara ![]() ![]() Ett "skräckexempel på ett sånt lok (inte så svårt att se vilket antar jag?) på bilderna, hur man kan "förstöra" och neutralisera (="döda" alla detaljer) en praktmodell med "pannkakstekniken" ![]() ![]()
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-04-14 klockan 00:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Hur får man för övrigt tag på bra och snygga texturer på lok som inte längre existerar? Man kan ju inte ta en bild och mappa på direkt då. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Spyfrog
Nej loket hade nog bara en generator, jag uttrycket mig lite slarvigt bara. Jag antar att det är den turbinliknande saken ovanpå ångpannan. Men det finns en cylindrisk burk på höger sida av ångpanna som jag tolkar som en stor kondensator, det var den jag syftade på också. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Du, jag gissar att den där "cylindriska burken" på höger sida är enheten, jag minns inte om det är en kompressor eller någon typ av injektor, som gör tryckluft till tryckluftsbromsen. Den kan vara bra att ha om man vill ha broms.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Behållaren som hänger under tanken på vänster sida är huvudbehållaren där man förvarade tryckluft till bromssytemet. På den andra sidan av pannan (höger, sett bakifrån) så sitter en enstegs knorrpump för att trycka ihop luften, driven av ånga från pannan.
Alla lok med elektrisk belysning hade en generator, och det är mycket riktigt den som sitter på pannan, med en liten skorsten pekande rakt upp.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
En kort rapport. Loket är nog ganska klart som modell nu och jag har tillbringat de senaste dagarna med att läsa Aurans Content Creation Guidefrån pärm till pärm. Jag inser att man nog måste göra det för att fatta grunderna. Det mesta av foldersturkturen är klar och just nu håller jag på med UW mappning ... med .... det.... tar .... sån .... tid, just nu går det runt i huvet. Mitt stora problem är bristen på bra bilder av lok så jag har en bekännelse att göra. LAn, jag har lånat från dina ånglokstexturer och klippt och klistrat för att få grundmaterial, får jag göra så? Snälla. Annars står jag still i bygget är jag rädd. MVH / BJörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Nä jag kunde inte ge mig så det fick bli lite mer arbete.
Men nu får det vara nog för ikväll. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej ekan
Jag har en plan! DONJ hade ju tre sådan här lok och jag misstänker att Spyfrog behöver alla tre. Det enda som skiljer dom åt är ju målning så jag tänkte bygga den alla tre och lära mig texturering after hand. Så det första får bli lite enklare, no två lite bättre och det sista kan få vara i leveransmålning. På så sätt kan jag lära mig tekniken. Man först måste jag få den på banan och det är mycket jag måste lära mig nu om: Mappstruktur/undermappar enginspec Cab skugga mm, mm Och så slidtyrningen förstås MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |