![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#26 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Tack alla som svarade, vilken bra diskussion det blev. Nu skall vi se om jag har fattat kontentan. Gmax räknar Faces och inte polygoner i polycount. Men å andra sida så är det som Trainz räknar som polygoner ändå trianglar vilket skulle betyda att Gmax och Trainz polycount kan jämföras. Enl. Aurans rekomendation med LAn,s uppdatering så skall man räkna som absolut max: Steam body (exl bogey mm): 12000/20000 polys. Cab interior: 8000/20000 polys Steam bogey (per drivaxel?): 5000/10000 polys Loco shadow 700/5000 polys -------------------------------------- Summa: 30700/ 90000 polys max Här räknar jag med två drivaxlar och inga andra axlar. Jisses, det blir verkligen många polygoner det. Räknar jag på det viset har mitt lok (bodyn) exl. bogey detaljerat och klart (se bilden) 8250 polygoner. Plötsligt låter det inte så farligt längre. Jag bestämmer att det föreställer loket innan det fick elgeneratorer så jag slipper läga till dom. Är det föresten någon som vet när DONJ utrustade sina lok med elgeneratorer? Så nu är det dags att börja fundera på hur jag skall UW mappa det. Det blir nog inte Chilliscinning på loket utan något enklare för nu vill jag få det på banan och DONJ,s lok verkar ändå ha varit i olika nyanser av sotsvart under mesta delan av sin verksamma tid. Version 1 kommer bara att ha kopplingsstänger och inte slidstyrning hade jag tänkt så får jag fundera på det sedan när jag löst allt det andra. MVH / BjornL |
![]() |
![]() |