Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-13, 20:27   #1
HAI
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Trondheim, Norway.
Inlägg: 83
Skicka ett meddelande via MSN till HAI
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nohab Visa inlägg
Smalspor, det kaller vi ikke for jernbane
Kremt!

---

Da jeg bygde Meråkerbanen målte jeg de fleste kurvene på kart. På bakgrunn av dette er noen kurver i hovedspor lagt med r = 250 m. Disse kurvene er skiltet 70 km/h eller mindre.

Lurer på om jeg har sett en oversikt over tillatte hastigheter i Network Statement. Har også sett en del ulike formler, bl.a. noen som tar hensyn til overhøyde. Dersom man setter inn 70 km/h i den formelen som blir nevnt her, får man en minste tillatte radie på 231 m. Dette er naturligvis ikke normalt på norske hovedlinjer, men det forekommer nok. Vossebana kan godt hende, Gjøvikbanen trur jeg vil være et annet hett tips.

Hvorfor Øystein mener at 250 m. er minimum aner jeg ikke. Flåmsbana har minste kurveradius på 150 m, mens Rødberg på Numedalsbanen hadde 120 m i sin tid. Trur det var det krappeste i norsk hovedspor.

Ellers er erfaringen at tog blir fremført raskere i krappe kurver enn man skulle tro. Hadde en tur på Meråkerbanen for en liten måned siden, og lokfører kjørte ganske kvast.

Nevner dette på generelt grunnlag. Har dessverre ikke fått testa VBSR4 enda, så kan ikke si noe om kurvene der. For fremtidige ruter kan kanskje overgangskurver være et stikkord?
__________________
Mvh
HAIr
HAI besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 21:42   #2
nohab
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Norge
Inlägg: 120
Standard

250 meter har jeg fra materiell, hvor det som regel står "minste kurveradius 250m", noe som fremkommer på ganske mye materiell i Norge. Så i det tilfelle håper jeg at det ikke er så fryktelig mange kruver som er under 250 meter i Norge

Nå må vi ikke glemme at kruver er dosert i virkeligheten, og oppleves på en helt annen måte i MSTS, noe som kanskje gjør det nødvendig å bruke større radius i MSTS enn hva som er brukt i virkeligheten.


Fant forøvrig dette på nettsiden til JBV, har bare kikket kjapt igjennm og det står litt av interesse der.

http://www.jernbaneverket.no/Documen...0/T90-0305.pdf

Som jeg tidliger nevnte så snakker jeg om jernbane, ikke museumsbaner og uttrekkspor
__________________
/Øystein - http://3dtog.com/
nohab besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 23:28   #3
jkriste2
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nohab Visa inlägg
Nå må vi ikke glemme at kruver er dosert i virkeligheten, og oppleves på en helt annen måte i MSTS, noe som kanskje gjør det nødvendig å bruke større radius i MSTS enn hva som er brukt i virkeligheten.
Kan ikke gjøre radiusen større i MSTS av den grunn da sporene ikke vil passe inn i terrenget.
Sporene er lagt etter kart data og terenget er laget av Demex etter satlitt data.
Så derfor må det bli slik eller vil sporen i en kurve havne langt utenfor der de skal.
__________________
MVH Jan Kristensen
Har bygd Drammen-Kongsberg
Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten
Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan
Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan
Klar til Trondheim VBSR 7
Klar til Bergen VBSR8
jkriste2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009