![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
|
![]() Citat:
__________________
MVH Jan Kristensen Har bygd Drammen-Kongsberg Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan Klar til Trondheim VBSR 7 Klar til Bergen VBSR8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ser frem til fortsettelsen ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Norge
Inlägg: 1
|
![]()
Har begynt å utforske banen sørfra, og det er utrolig fint laget, lett å kjenne seg igjen.
![]() Har altså kjørt til Grovane og utforsket stasjonen og verkstedet til Setesdalsbanen. Stilig med treskinnesporene der, finnes det egnet materiell som kan stilles opp, eller kjøres på smalsporene? Men det var en ting jeg reagerte på når jeg kom til Grovane. Jeg minnes at det i virkeligheten er fem spor på stasjonen (inkl. ett buttspor), i VBSR er det kun fire spor (inkl. ett buttspor). Jeg fikk det bekreftet da jeg gikk inn på http://kart.finn.no, valgte flyfoto og zoomet inn der. (det enkleste er å søke på "Grovane, Vennesla" og velge stasjonen) Flyfotoet på Finn er forøvrig veldig bra. Der er det lett å se hvordan sporene ligger, og man får frem nøyaktige koordinater for alle sporveksler og spor. Mange steder kan man også se skygger av skilter og signaler, slik at de kan plasseres nøyaktig i ruta. Hadde vært artig å kunne ta turen opp til Røyknes på smalspor etterhvert og. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
|
![]()
Hei
![]() Jeg bare lurer på om sth 40 på øysteinstul , hjuksebø og nordagutu er sth i virkeligheten eller om det bare er på vbsr og eventuelt hvorfor ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Norway.
Inlägg: 28
|
![]()
Ruten er fantastisk fin, og du har gjort en kjempejobb. Du ber om positiv kritikk, og jeg har noe som gjelder de fleste ruter, også de man betaler for.
Radius på kurver er ofte latterlig små. Om man kjører på speed limit, ville man i virkeligheten ofte oppleve 5-6 G sideveis, noe som ville ta livet av passasjerer etter en stund, knuse mye gods og egentlig føre til umiddelbar avsporing. De eneste rutene som jeg har opplevd som realistiske når det gjelder dette, er Wuppertal og Danmark2000. Tottes arbeid fra Kornsjø til Göteborg ser også veldig bra ut, men delen fra Oslo til Kornsjø er preget av mye urealistisk krappe kurver, spesiellt mellom Halden og Kornsjø. Den delen er også krympet ned til en skala på omtrent 3:4 i forhold til virkeligheten. Er dere som bygger ruter preget av modelljernbaner, der man på grunn av plassmangel må ha slike urealistiske radier? I cyberspace er jo plassen ubegrenset, så hvorfor ikke gjøre dette realistisk? Det ville gi en mye bedre opplevelse av virkelighet. Temaet har vært tatt opp før, og Magnus y1 kom fram med følgende formel: Rmin = (11,8*V2)/250. Om man her setter inn 90 km/t som hastighet (V), blir nødvendig minste radie ca 390 m. I virkelighetens verden har man også en større radie ved inngangen til kurver og i S-kurver har man en bit med mindre radie eller rettspor mellom de to motsatte kurvene. Det er selvfølgelig for sent å gjøre noe med dette nå i eksisterende ruter, men vær så snill å planlegg dette i videre arbeid. Resultatet blir mye bedre. :-)
__________________
Claes |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
|
![]()
Hei Igjen.
Da har jeg kommet litt vidre mot Stavanger. Her er vi ved Nodeland ca. 375km fra Oslo.
__________________
MVH Jan Kristensen Har bygd Drammen-Kongsberg Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan Klar til Trondheim VBSR 7 Klar til Bergen VBSR8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
|
![]() |
![]() |
![]() |