Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-18, 17:52   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag vet att A3:an kunde justera sitt utblåsningsmunstycke, och teoretiskt sett skulle detta kunna gå att snurra 360, även om jag inte tror att det var så, utan att man hade en spärr av något slag.

Utblåset styrdes av en snäckväxel, den som syns i mitten på bilden från postvagnen (Om man läser alla inlägg så nämns även detta... )

A3 och A4 var av samma modell, båda byggda 1924. A1 och A2 var ångsnöslungor från någon gång innan 1906 (ritning finnes i Banläran från 1906) Dessutom hade Sj en större snöslunga, A5, byggd 1944.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 18:07   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag vet att A3:an kunde justera sitt utblåsningsmunstycke, och teoretiskt sett skulle detta kunna gå att snurra 360, även om jag inte tror att det var så, utan att man hade en spärr av något slag.

Utblåset styrdes av en snäckväxel, den som syns i mitten på bilden från postvagnen (Om man läser alla inlägg så nämns även detta... )

A3 och A4 var av samma modell, båda byggda 1924. A1 och A2 var ångsnöslungor från någon gång innan 1906 (ritning finnes i Banläran från 1906) Dessutom hade Sj en större snöslunga, A5, byggd 1944.
Jodå,
det syns på mätaren som har en tydlig begränsning vid 130 grader och det stämmer med min senaste beta. Åt andra hållet är maxvinkel 110 grader p.g.a. asymetrin. Testa senaste beta!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 19:00   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jodå,
det syns på mätaren som har en tydlig begränsning vid 130 grader och det stämmer med min senaste beta. Åt andra hållet är maxvinkel 110 grader p.g.a. asymetrin. Testa senaste beta!
Jag tänkte på den varianten av utblås som andra snöslungor brukar ha, insåg inte att elslungorna hade annat utblås. Det utblåset är ju lite svårare att rotera 360 grader...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 21:22   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110218 "Blowout"!

Om ni tittar på bilderna så ser ni "utbåset" i de tre extremlägena, det blir 130 grader åt vänster (innifrån hytten sett) och 110 grader åt höger samt 0 grader rakt upp. Annat gär inte! Detta stämmer förmodligen med vinkelmätaren i hytten!?
Lamellgardinerna runt utblåset är min egen uppfinning, men stämmer nog ganska bra med orginalet!?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110218_0002.jpg (100.3 KB, 300 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110218_0003.jpg (99.1 KB, 300 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110218_0004.jpg (98.4 KB, 301 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 18:12   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110219 Hytten

Jag jobbar på med hytten till snöslungan av det något "barnsliga" skälet att jag alltid velat köra en sån påskjuten av ett kraftigt Of-dubbellok, men jag "hant int" innan dom var borta!
Några bilder på läget idag, skalat till texturerna mest.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (59.4 KB, 276 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (108.7 KB, 276 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 21:10   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag jobbar på med hytten till snöslungan av det något "barnsliga" skälet att jag alltid velat köra en sån påskjuten av ett kraftigt Of-dubbellok, men jag "hant int" innan dom var borta!
Några bilder på läget idag, skalat till texturerna mest.
Man får väl tacka högre makter för att vi, som har passerat tonåren för många årtionden sen, har "barnasinnet" kvar.
Annars hade vi väl varit ett gäng "träaktiga", tråkiga, gammla gubbar, utan intresse av att få lattja med digitala tåg.

Ser ut som det blir bra i hyttavdelingen oxå .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 07:39   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Om någon noggrann person undrar vad det är för kontigt golvarrangemang så är det skräddarsytt för Åssbon, som bara är 153 cm i strumplästen (i verkligheten låg hela golvet ca. 170 cm under framfönstrens underkant. Det kommer att sättas upp ett räcke bakom förarplatserna så att inte Åssbon trillar baklänges och bryter nacken!

Den lelle sketen Åssbon har rökt slut på ett helt paket Bill i tjänsten! Bromsventilen på plats.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3.jpg (63.8 KB, 244 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-02-20 klockan 09:55. Anledning: Dessa rökare!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009