![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Det är för övrigt lite intressant att arbetsfordon som den här snöslungan samt, antar jag, även vanliga trä D-lok har interiör som påminner lite om ett mindre hus med panel m.m. Det känns på något sätt väldigt rustikt.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Att det gick att vrida utblåsmunstycket är jag tveksam till - varför skulle man behöva "sikta" mitt i vildmarken(?), men motbevisa mig gärna! Kan meddela att leoj löst problemet med färgen och tätheten på den utkastade snön på ett föredömligt sätt, nu återstår väl att animera tjockt snötäcke före slungan och relativt rent spår efter den med lodräta snygga snöväggar vid sidorna efteråt! Åsså hytten, men den är på gång!
![]() |
![]() |
#33 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Googlade runt lite om snöslunga och hittade denna sida.
Ingenting om A3, vad jag kunde se. Men det finns en ritning, på en ångdriven slunga och jag har för mig, att du gärna vill ha tag på diverse ritningar, även om det inte blir något bygge av. http://www.storumansajten.se/FOTOALB...SNOSLUNGA.html
![]() |
#34 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Var mest en tanke bara, typ om man passerade ställen med boningshus nära spåret, t.ex på höger sida, att man kunde vrida utkastet 180 grader (som på en vanlig snöslunga) så att man inte dränkte husen i snö, utan kunde fortsätta röja ändå.
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-02-17 klockan 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Veteran
|
![]() Citat:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....46&postcount=6 Men tack för din omtanke!
![]() |
![]() |
#36 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Nuförtiden bygger Trafikverket bullerplank för miljarder för att skydda närboende, då kanske man var mer angelägen att tågen skulle gå än att värna om sina grannar!?
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-02-17 klockan 18:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Om vi ska spåna vidare, så är jag inne på samma linje som ekan. Röjde dom inte också vid bangårdar och stationer eller var det manuellt med spade där tro. Om slungorna användes där också, så som jag tror. Så måste det ha blivit ett jäkla liv, om dom skickade allt på stationshuset eller sköt ner en massa ledningar på bangårdarna. Så jag skulle gissa på, att det måste ha funnits någon möjlighet att vrida utblåset på något sätt. Om inte, så kan vi ju hitta på det nu och krångla till det ordentligt för Svenolov. Så att han får fixa till en marker, som får utblåset att byta sida vid överkörning, som man kan sätta ut vid boningshus eller liknande.
![]() |
![]() |
#38 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Mer spåning: Det MÅSTE nästan ha gått att vrida utkastet, tänk bara på hur ofta vanliga vägar går paralellt med järnvägen (eller följde vägverket efter med en vanlig snöslunga på dom, hehe).
![]() |
#39 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
det är klart att utblåset måste vara vridbart, tänk er bara att gå efter en bergsida med brant uppåt på ena sidan och nedåt på andra. Man blåste väl knappast snön uppför branten.
Stickanw
![]() |
#40 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Jag hävdar att utblåset gick att röra.
Detta av flera skäl. *) Det första är att det i kommentarerna i Postvagnen står att ratten där framme är till för att röra utblåset. *) Sunt förnuft säger att det är bra att kunna placera vart snön skall komma *) Man kunde använda finessen för att sikta på folk man inte gillade? ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Veteran
|
![]()
OK, jag ger mig! Men i så fall skulle mätaren nedtill kunna vara en vinkelmätare som talar om hur många grader man vrider utblåset? Men om det gick att vrida 130 grader i båda riktningar måste arrangemanget för infästningen av utblåset vara ett helt annat!?
![]() |
#42 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Min tanke är detta:
Bilden är med fronten mot bilden. Så, det röda är ena maxläget, gröna är vridpunkten, blåa andra maxläget Så utblåset kan bara ändra höjd på och där med sida, men ej skjuta frammåt Det var svårt att ladda upp en bild via mobilen, så blir en länk: http://atlantica.datafil.se/aleena/tmp_29247653.jpeg
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam Senast redigerad av leoj den 2011-02-18 klockan 10:53. Anledning: försökte ladda upp bild |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#44 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Jag vet att A3:an kunde justera sitt utblåsningsmunstycke, och teoretiskt sett skulle detta kunna gå att snurra 360, även om jag inte tror att det var så, utan att man hade en spärr av något slag.
Utblåset styrdes av en snäckväxel, den som syns i mitten på bilden från postvagnen (Om man läser alla inlägg så nämns även detta... ![]() A3 och A4 var av samma modell, båda byggda 1924. A1 och A2 var ångsnöslungor från någon gång innan 1906 (ritning finnes i Banläran från 1906) Dessutom hade Sj en större snöslunga, A5, byggd 1944.
![]() |
#45 | |
Veteran
|
![]() Citat:
det syns på mätaren som har en tydlig begränsning vid 130 grader och det stämmer med min senaste beta. Åt andra hållet är maxvinkel 110 grader p.g.a. asymetrin. Testa senaste beta!
![]() |