Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-29, 21:16   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Såg att det har landat i mailboxen, ska testa det omg.
En sak som jag ser på bilden i.a.f., hade inte loket bara plog i ena änden (i verkligheten alltså )?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 21:55   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Såg att det har landat i mailboxen, ska testa det omg.
En sak som jag ser på bilden i.a.f., hade inte loket bara plog i ena änden (i verkligheten alltså )?
Stämmer nog.
Har för mig, att jag läste någonting om detta p.g.a. klämrisk vid koppling av vagnar. Tror att det var i länken, som finns på första sidan i denna tråd.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 23:15   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Stämmer nog.
Har för mig, att jag läste någonting om detta p.g.a. klämrisk vid koppling av vagnar. Tror att det var i länken, som finns på första sidan i denna tråd.
Helt riktigt Bengan,
problemet är att endast A-änden hade plog av det skäl du påpekar, men detta måste ha inneburit att loket måste vändas i Luleå, Gällivare och Narvik? Eller flyttade man denna 3-tons plog från A till B-ände vid dessa stationer? Förvirrande men intressant!? I Trainz värld kan man ju med auto-create 0 eller 1 göra som man vill!?

Plogen är ändrad enligt Bears idéer och sitter nu på både Oc, Oa och Pa. Väntar på OK från Bear så får ni en ny version av loken!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-01-29 klockan 23:18. Anledning: mejl från Bear!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 10:18   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Alla nämnda stationer hade 20m vändskivor som var elektrifierade.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=25506
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-01-30 klockan 10:19.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 12:22   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Alla nämnda stationer hade 20m vändskivor som var elektrifierade.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=25506
Hmm, intressant vagn i bakgrunden på bilderna där, "glasverandan" (LIIITE lik i.a.f ) med avhugget tak i ena änden .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 18:09   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Hmm, intressant vagn i bakgrunden på bilderna där, "glasverandan" (LIIITE lik i.a.f ) med avhugget tak i ena änden .
Vagnen är en CF4, ganska vanligt förekommande vagn på de breddgraderna, finns ett par kvar idag. Jag har ritningar för den som är intresserad. Taket är dock inte kapat utan det står en ställning med någonting som hänger ned och täcker taket om man kollar riktigt nära.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 10:19   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vagnen är en CF4, ganska vanligt förekommande vagn på de breddgraderna, finns ett par kvar idag. Jag har ritningar för den som är intresserad. Taket är dock inte kapat utan det står en ställning med någonting som hänger ned och täcker taket om man kollar riktigt nära.
Detta är intressant, gick den som s.k. "smörjvagn" längst bak i malmtågen, de gamla malvvagnarna lär ha krävt mycket lagerfett och smörjolja på resan? Hur mycket personal medföljde tågen för smörjarbete? De första malmtågen (på engelska tiden) hade ju en smörjvagn av enklare typ (F5?).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 17:00   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Alla nämnda stationer hade 20m vändskivor som var elektrifierade.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=25506
Intressanta bilder, speciellt "spindelnätet" av kontaktledningar, vem bygger en sån elektrifierad vändskiva? Om den byggs skall jag gå ned till en plog på Oc !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009