![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Hur är det egentligen med kättingarna på malmbanan? Har de använts parallellt med tryckluftsbromsen någon gång eller bara under den period då man körde handbromsat? Rent allmänt har jag förstått det som att säkerhetskedjorna hör ihop med handbromsade tåg där tappade vagnar inte med automatik nödbromsas.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Varför använder du olika malmlaster till olika vagnar? Det blir bara jobbigare när man måste ställa in tre olika malmlaster vid alla lastplatser.
Säkerhetskedjorna, är inte de av samma typ som på smalspåriga fordon, där man har två kortare, och grövre kedjor i varje vagnsände med en krok, inte helt olika dragkroken, som man sedan sätter ihop. Men jag liksom Bear är lite tveksam till om man använde kättingar när man hade automatiskt bromsande tåg.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Lasten skall bli en i slutänden, men det var lättast att bara kopiera den från vagnarna - skall få en egen textur så småningom.
Vad gäller säkerhetskättingarna så blir dom väl omgjorda eller borttagna beroende på om jag lyckas få kontakt med expertisen i Luleå!? En tydlig ritning på nåt av Oa - Of-loken skulle vara värdefullt om någon har en sådan. (Även Pa är intressant!). I övrigt har jag fixat en ny gavel-rundad balja till M1UK som ledde till att den animerade lasten fick göras om. Har även fixat ljud till lastning och ljud och pfx till bottentömningen och flyttat gångjärnen så att luckorna fälls ut mot gavlarna och inte mot mitten. Om ni vill testa lastning och lossning så sätt ut en "Coal Stage" följt av en "Coal drop off Basic". Nya betor kommer när jag fått kontakt med NBJVM i Luleå.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Of, kan du få på en gång.
http://www.historiskt.nu/diverse/eld..._ellok_of.html Oa/Ob har jag letat efter ritningar till men inte hittat några ännu. Men enligt ett gammlan inlägg http://www.e-buzz.se/forum/showpost....90&postcount=4 så skall Json här på forumet ligga på sådana. Eventuellt finns det också i Karven nummer 4 1986, men jag är inte säker och har inte tidningen. Där finns i allla fall en artikel om liket. Det är alltså MBV:s medlemstidning, en maskin i fullskala finns också i deras utställningshall ifall man vill studera den på plats.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Bear,
mycket bra ritning på Of! Hittade snöslungan A3 där också, den hör ju också till malmbanorna (hade platsat bra hos Trafikverket idag också!!!).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
(En tydlig ritning på nåt av Oa - Of-loken skulle vara värdefullt om någon har en sådan.
(Även Pa är intressant!).) Har några väldigt, väldigt dåliga bilder, på dessa lok. Avfotograferade från boken Svenska Ellok. Tror inte, att du har någon större nytta utav dom. Då dom är väldigt skeva, sneda och suddiga. Men jag kan leta reda på dom, om du själv skulle vilja titta på dom. Om nu ingen annan, sitter inne med boken och som kan skanna av ritningarna åt dig.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Om det finns en riktning i den boken så kan jag låna hem den ifrån bibliotekt och scanna. Jag har ändå ärende dit med andra böcker.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
hemskt gärna!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |