Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-15, 15:18   #76
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Vilken bana är det? gp3119
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 04:04   #77
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
Vilken bana är det? gp3119
Om du menar bilderna med mitt ånglok och landskapet bakom, så är det ett hemmabygge med tänkt miljö från svenskt inland såsom Norrland och Småland i andra avsnitt.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 04:13   #78
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Nämnde i nåt tidigare inlägg att GMAX går trögare och trögare för varje dag.
Om jag väljer ut ett objekt för bearbetning så kan det ta upp till och mer än 5 minuter innan jag kan bearbeta detaljen.
Så här kan det ju inte vara!

Jag har ju sparat väldigt tätt under min utvecklingsprocedur för att inte råka ut
för nåt bakslag = förlora delar av gjort arbete.
Därför gick jag tillbaka och laddade in gamla versioner och fick gå tillbaka ända
till början av november innan GMAX fungerade normalt igen.
Så vad hade jag då gjort för dumheter???

Jämförde NORMALA filen med nästföljande som var LÅNGSAM.
Varför?
Jo, mellan dessa 2 versioner hade jag "ATTACHAT" LÄNKADE objekt med ett annat
LÄNKAt objekt.
Observera att de ATTACHADE objekten var LÄNKADE till samma KÄLLA: PANNAN.
Men aj, aj det var detta som sket sig.
En ny läxa att lägga på minnet!

Min strategi från början var att LÄNKA detaljer till PANNAN, så att jag senare på ett lätt
sätt kunde merga över ett LÄNKAT föremål till nytt projekt. T.ex säkerhetsventil, dom, luftpump osv
Av nån dum anledning så tyckte jag att det blev för många objekt under PANNAN, varför
jag ATTACHADE ihop vissa objekt.

Så gör inte som jag, eller är det nån som tidigare råkat ut för detta???
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 08:00   #79
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Länkning använder man bara vid animeringar. Om du vill spara en detalj så markera den och välj Save selected, ge den ett bra namn och spara den i en katalog (t.ex. Parts). När du sen gör Merge så hamnar ju detaljen på samma ställe den var när du sparade. Det är min metod.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 16:29   #80
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

okej.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 03:46   #81
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Fortsätter med E loket och trodde i min enfald att nu fungerar det och
bara detaljer återstår såsom domkraft m.m + målningar på några ytterligare föremål.
Men det går ju lätt att lösa.

Men icke sa Nicke:

Nu har den vänstra panndelen inte färg längre trots att det i GMAX ser helt
OK ut (Se tidigare bild jag lagt in)
I början av utvecklingen lekte jag en hel del med texturering för att
få grepp om det hela. TYVÄRR gav jag vissa bilder namn med SVENSKA tecken i.
Inte bra, eftersom Trainz inte godtog det, men GMAX accepterade det.
Därav viss del av problemet (tror jag)......
Dessutom har jag gjort om en del detaljer från scratch, dvs ersatt(förstört) den
ursprungliga detaljen med en ny. Tydligen ligger MAP infon kvar och skräpar i GMax......
LAn bistår mig så jag hoppas det löser sig.....

Finns det någon som har ytterligare tips hur komma runt ovanstående, så hör gärna av er!
All hjälp eller råd tas tacksamt emot......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg E907RightSide_2010_11_20.jpg (87.2 KB, 431 visningar)
Filtyp: jpg E907LeftSide_2010_11_20.jpg (118.6 KB, 429 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 14:39   #82
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

very very nice!
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 03:46   #83
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

En "liten" lägesrapport:
Har tyvärr hamnat i en återvändsgränd.
Varför?
Jo, jag har "lekt" på tok för mycket med GMax och texturering, vilket ledde
till att GMax fullkomligt drunknade i TEXTURERINGS material i sin MaterialEditor.
Nu har jag fått hjälp av Gurun(LAn) att rensa upp i TEXTURERINGS djungeln, så förhoppningsvis skall det fungera bättre igen.
Är ju även bra att ha den nu otexturerade modellen att utgå ifrån när det så småningom skall byggas ett E2 lok.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 03:49   #84
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Texturering är kul när man väl börjar få grepp om det. För min del
tog det lång tid.
Dessutom är det en STOR fördel om nån med erfarenhet bistår dig under utvecklingstiden.
Trots allt så missförstår man vissa saker. För min del avseende val av GMAX texturerings

material:
Standard eller Multimaterial.
Tyvärr valde jag det senare, vilket orsakat mig MÅNGA MÅNGA problem.

Visar några bilder avseende aktuellt status.
Vissa detaljer återstår. Dock har jag fått plogar av LAn och skall även
lägga in STL koppel m.m.
Sen återstår optimering och "welding" för att minska på antalet polygoner.

Därefter en ny dust med tendern, som har vissa omålade partier p.gr.a mitt
val av Materialtyp . Men nu vet jag......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg È907_Front_2010_12_08.jpg (108.8 KB, 330 visningar)
Filtyp: jpg E907LeftSide_2010_12_08.jpg (147.1 KB, 330 visningar)
Filtyp: jpg E907RightSide_2010_12_08.jpg (117.9 KB, 327 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 16:14   #85
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

När kommer E loket ut till downlaod sida?gp3119
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 16:50   #86
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
När kommer E loket ut till downlaod sida?gp3119
STORT suck.
Varför detta tjat?
Tänk om folk kunde låta bli att ställa dessa totalt onödiga frågor.
Låt folk bygga i lugn å ro, och låt bli att stressa.
Vi får vara glada om "herr vovve" överhuvudtaget vill ladda upp loket.
Och i.s.f. gör han nog inte det en enda dag tidigare, än det är klart.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 03:52   #87
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Kort info:
Jo, jag kommer att lägga ut loket i Download foldern så småningom.
"Så småningom" kan ju egentligen betyda vad som helst.

Kvar att göra till en FÖRSTA beta version.
Loket:
Plogar, STL koppel(Efter Korvtigers utmärkta dokumentation), ytterligare några detaljer, optimering och "welding".
Tendern:
Måla om vissa "ofärgade" ytor,optimering, "welding".
+ konstruera ytterligare 2 detaljer.

Och så tillkommer ju inte MINST julhelgen

Feb 2011, men Orsa kompani lovar inget......eller hur det nu var....
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 03:30   #88
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

en liten bild innan julskinkan.........
Bifogade bilder
Filtyp: jpg julkort6.jpg (152.8 KB, 236 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 02:19   #89
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Lägesrapport:
E907 = 21073 polygner.

Tender907 = 2232 polygoner.

STL koppel installerat och testat på TS2010.

Problem TS2009. E907 STL fungerar ej. J lokets STL fungerar inte heller under min nuvarande TS2009 version.
Har GAMMAL TS2009 version.
Låter detta vara så länge.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (124.7 KB, 189 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 03:47   #90
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Jaha, så närmar det sig första beta test om 2 veckor ungefär. Versionen innehåller ingen hytt interiör utan denna feature kommer med nästa version.
Observera att detta är mitt första bygge så förvänta er inte ett proffs bygge som
många andra här visar upp!!
Har testat ut loket på TS2010 och funktionsmässigt tycker jag detta funkar OK,
men sen får vi gemensamt rätta till skavanker......
Är speciellt intresserad av hur det fungerar på äldre versioner av Trainz.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild2011_02_06.jpg (151.9 KB, 143 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009