Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-23-2010, 04:07 PM   #1
stickanw
Medlem
 
Join Date: Jul 2002
Location: Vårby, Huddinge, Sweden.
Posts: 324
Unhappy TRS 2010 krach

Det har blivit en totalkrasch i mitt Trainz, hela mitt "content" har blivit "corupted" även det som är "build in" misstänker att jag måste installera om hela rasket igen.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)

Last edited by stickanw; 11-23-2010 at 04:35 PM.
stickanw besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 11-28-2010, 01:54 AM   #2
Hobo
Medlem
 
Join Date: Oct 2010
Location: Filipstad
Posts: 239
Default

kan du inte prova att köra en systemåterställning på datorn? Kanske det som kraschat ligger på C:/ i dess register m.m. och därmed återställs till ursprunligt skick?

Annars skall det väl gå att reparera databas å dyligt i trainz?

Spara din mapp i trainz innan du installerar om.

Lycka till.
Hobo besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-28-2010, 02:40 AM   #3
stina
Medlem
 
Join Date: May 2004
Location: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Posts: 916
Question Och jag som bestält Trainz 2010..

Och jag som bestält Trainz 2010.. ser med blandade känslor vad det gäller installation av nämnda version...?!?!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-28-2010, 02:07 PM   #4
Hobo
Medlem
 
Join Date: Oct 2010
Location: Filipstad
Posts: 239
Default

Ingren fara Stina! Det har inte krånglat mer än vad spel brukar krångla ibland. Dessutom, även om jag klagar så har jag sett liknande problem med andra spel där man också bygger "världar".

Grafikmässigt sett har byggandet av världar alltid dragits med samma hackningar och är väldigt krävande för datorns prestanda.
Trainz 2010 ÄR ett väldans bra köp, desutom, har man som ni andra, kört föregångarna, ja då vill man ju inte missa nästa utgåva, eller hur, hur det än fungerar.

Hobo besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 02:57 PM   #5
portin
Medlem
 
Join Date: Jan 2005
Location: Åsa, Sweden.
Posts: 45
Cool

En sak som jag upptäckt med TS2010 är att det är betydligt mer intollerant mot gammalt material som man släpat med sig ända från TRS2004, därför har jag påbörjat en stor utrensning i ContentManager. Tyvärr gäller det mycket av innehållet från Svenska Tåg 2004 och 2005. Förhoppningsvis kan några av våra duktiga byggare i detta forum modifiera "gammalt" så att det fungerar i TS2010.

//Anders
portin besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 03:18 PM   #6
stickanw
Medlem
 
Join Date: Jul 2002
Location: Vårby, Huddinge, Sweden.
Posts: 324
Default Kraschrapport

Nu är det så att jag har fått igång det igen efter flera "database repair" (fem eller sex) men det konstiga är att en del builtin sägs vara modifierat trots att jag aldrig rör dessas filer. En byggnad (builtin BW 1) som jag lagt in i terrängen fanns tidigare i surveyor finns inte där längre men jag kan se den i CM där den sägs vara modifierad.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 04:58 PM   #7
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by portin View Post
En sak som jag upptäckt med TS2010 är att det är betydligt mer intollerant mot gammalt material som man släpat med sig ända från TRS2004, därför har jag påbörjat en stor utrensning i ContentManager. Tyvärr gäller det mycket av innehållet från Svenska Tåg 2004 och 2005. Förhoppningsvis kan några av våra duktiga byggare i detta forum modifiera "gammalt" så att det fungerar i TS2010.

//Anders
Det är bra att du städar upp och tar bort felaktigt material. Visserligen är många av objekten från Svenska Tåg väldigt enkla att åtgärda, men som "röda" gör dom ingen nytta.

Quote:
Originally Posted by stickanw View Post
Nu är det så att jag har fått igång det igen efter flera "database repair" (fem eller sex) men det konstiga är att en del builtin sägs vara modifierat trots att jag aldrig rör dessas filer. En byggnad (builtin BW 1) som jag lagt in i terrängen fanns tidigare i surveyor finns inte där längre men jag kan se den i CM där den sägs vara modifierad.
Du ska akta dig för modifierade objekt som är inbyggda. Högerklicka på objektet och välj Edit/Revert to Original, så är du fri från det problemet.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-05-2010, 12:56 PM   #8
portin
Medlem
 
Join Date: Jan 2005
Location: Åsa, Sweden.
Posts: 45
Smile

Hej,
kanske någon erfaren scriptare som Sven Olof kan ge oss okunniga i script lite tipps hur vi skall modifiera gammalt material, så det fungerar i TS2010. Jag har försökt med Content Creator men det fungerar inget vidare.

//Anders
portin besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-05-2010, 02:00 PM   #9
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by portin View Post
Hej,
kanske någon erfaren scriptare som Sven Olof kan ge oss okunniga i script lite tipps hur vi skall modifiera gammalt material, så det fungerar i TS2010. Jag har försökt med Content Creator men det fungerar inget vidare.

//Anders
Den här tråden ger en hel del tips. Listing of Errors and How to Fix Them
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-05-2010, 09:24 PM   #10
portin
Medlem
 
Join Date: Jan 2005
Location: Åsa, Sweden.
Posts: 45
Cool

Tack Sven Olov, det är säkert användbart!

//Anders
portin besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:05 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009