Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-08, 08:56   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Gjort om en del av UV mappningen på loket under dagen, det var för att jag ville spara på storleken på loket, då filstorleken blev relativt stor med den sortens uppdelning jag tidigare hade, men även av den anledningen att jag ville ha en enklare utformning för dom som vill måla om loket i framtiden, så nu kommer loket att vara uppdelat i 3 texturer + Boggierna, vilket resulterar i en simpel uppbyggnad som är enkel att förstå, men även att jag får plats med väldigt mycket detaljer i en fil som var lika stor som en av detaljerna med samma utrymme jag använde tidigare.

Nu är alla delar på loket placerade i UV kartorna, så nu återstår endast att applicera texturerna på loket.
Toppen, blev lite orolig när jag såg hur många texturfiler du hade använt.
Blir lite pyssel att byta fil och skala om mappningen men det är det värt.

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 16:26   #2
GLE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Västerbotten
Inlägg: 53
Standard

Marcus
GLE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 16:58   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Toppen, blev lite orolig när jag såg hur många texturfiler du hade använt.
Blir lite pyssel att byta fil och skala om mappningen men det är det värt.

All mappning är ju gjord, texturfilerna gjorde jag för att jag skulle ha färdiga texturer att passa in, gjort en del tester under gårdagskvällen och det resulterade i att jag kunde har relativt många av mina texturfiler i en och samma fil utan ökad filstorlek.

Så när jag piggnat till lite mer så ska jag försöka passa in lite texturer i mina UV kartor och applicera dessa på loket.

GLE: Det är inte jag som tar in loket i Trainz, utan Bear, och jag tror inte att det ligger i hans intresse att ta in hytten, Om jag får mitt TRS 09 att fungera som det ska, någon gång, så kanske jag gör ett försök med att ta in den.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-08 klockan 17:05.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 17:33   #4
GLE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Västerbotten
Inlägg: 53
Standard

Okej. Gör han det för privat bruk eller kommer det att finnas för allmän nedladdning?
GLE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 18:29   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det låter jättebra med texturerna, håller med KMW där.

Vad gäller hytten så gör jag gärna ett försök ifall du modelerar en sådan även om jag inte kommer att använda den själv. Det blir säkert en del frågor till STL gänget i trainz forumet på vägen.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 19:59   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Det låter jättebra med texturerna, håller med KMW där.

Vad gäller hytten så gör jag gärna ett försök ifall du modelerar en sådan även om jag inte kommer att använda den själv. Det blir säkert en del frågor till STL gänget i trainz forumet på vägen.
Jag har ju en simpel modell ihop snickrad med texturer och dom flesta reglage där, Jag ska ju göra om Uv mappningen på samma sätt när det gäller den, för nu har jag ju texturerna som jag vill ha dom, hör av mig angående det när T44:an är färdig texturerad.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 21:46   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jag vet att det ser ut som att jag gått ett steg bakåt, men faktiskt så har jag gått många framåt.


Dom delarna ni ser texturer på är faktiskt en och samma textur fil ( Ramen, tankarna, plogarna mm mm) Och den textur filen är inget större än vad alla dessa texturer var separat innan.

Så allt jag gör nu är att passa in texturerna, för UV kartorna är färdiga.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 23:14   #8
GLE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Västerbotten
Inlägg: 53
Standard

Snyggt
__________________
Använder TRS 2006.
GLE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:26   #9
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Detta blir så satans bra! Nu går jag händelserna i förväg men hur blir det med ljud till mästerverket när det väl dyker upp i någon av simulatorerna? Man vill ju gärna ha det karakeristiska dova motorljudet för den totala upplevelsen
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:33   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Detta blir så satans bra! Nu går jag händelserna i förväg men hur blir det med ljud till mästerverket när det väl dyker upp i någon av simulatorerna? Man vill ju gärna ha det karakeristiska dova motorljudet för den totala upplevelsen
Hmm, nu när du nämner det så.. Jag har ingen utrustning för att själv fixa en ljudupptagning för att kunna göra ett motorljud för loket sen så finns det ju tyvärr inget riktigt lok i RW som har rätt ljud, det närmsta skulle väll då vara SD40 loket antar jag, om man mixtrar lite med att plocka väck lite ljud och plocka vissa ljud från andra lok i RW.

Men men, det är inte dags att sörja för det ännu.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:45   #11
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Men men, det är inte dags att sörja för det ännu.
Jag vet inte om det går eller är tillåtet(copyright på ljud från en motor?) men det finns ju en del ljud för t44 i ljuddekodrar för modelltåg som kanske kunde användas men jag har ingen aning om det går eller ens är tillåtet att "låna" dom Men som sagt huvudsaken är att det dyker upp i simulatorn resten kan ju fixas i efterhand när möjlighet finns..bara jag som blir för ivrig
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:48   #12
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Jag vet inte om det går eller är tillåtet(copyright på ljud från en motor?) men det finns ju en del ljud för t44 i ljuddekodrar för modelltåg som kanske kunde användas men jag har ingen aning om det går eller ens är tillåtet att "låna" dom Men som sagt huvudsaken är att det dyker upp i simulatorn resten kan ju fixas i efterhand när möjlighet finns..bara jag som blir för ivrig
Ljuddekodrar är tyvärr upphovsrättsskyddade då ljudupptagningen tillhör företaget som har hand om dom.

Där emot så får man plocka bäst man vill av alla standard lok i RW, så att mixa lite SD40 med modernare lok samt BR294, så tror jag att vi ändå kan komma relativt nära, fast det lär ju dock ta en liten stund.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 01:02   #13
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ljuddekodrar är tyvärr upphovsrättsskyddade då ljudupptagningen tillhör företaget som har hand om dom.

Där emot så får man plocka bäst man vill av alla standard lok i RW, så att mixa lite SD40 med modernare lok samt BR294, så tror jag att vi ändå kan komma relativt nära, fast det lär ju dock ta en liten stund.
Misstänkte att det var på det viset Jepp det blir bra det, ärligt talat hade jag ju kunnat köra den schackrutiga varianten tidigare i tråden och fantiserat ihop resten
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:40   #14
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Hej
Vad menar du med din signatur?
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:54   #15
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Vad menar du med din signatur?
Bara det att jag insåg att för att bygga en rutt som liknar det man vill åstadkomma så behövde jag ge mig på att bygga modeller och just UVW(textureringen) var/är det som krånglade mest därav svärandet
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009