Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-05, 12:59   #91
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Ser man på, kul att se loket inne i en simmulator i.a.f.
Då är det bara att hoppas på att du klurar ut vad det är som spökar.

En fråga: Ser att loket saknar koppel änsålänge.
Kommer du att göra det som en egen mesh?
Tänkte för oss Trainzare, i.s.f. vore det enkelt att utrusta loket med ex.vis STL-kopplet, då man bara behöver ta bort koppelmeshen ur configens meshtable, utan att det påverkar loket iövrigt.
Gammal 2010-11-05, 13:11   #92
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Ser man på, kul att se loket inne i en simmulator i.a.f.
Då är det bara att hoppas på att du klurar ut vad det är som spökar.

En fråga: Ser att loket saknar koppel änsålänge.
Kommer du att göra det som en egen mesh?
Tänkte för oss Trainzare, i.s.f. vore det enkelt att utrusta loket med ex.vis STL-kopplet, då man bara behöver ta bort koppelmeshen ur configens meshtable, utan att det påverkar loket iövrigt.

Jag har funderat av och till på detta, och har två problem som förföljer mig..

1: Vet inte riktigt hur jag ska göra för att göra ett snyggt koppel, vilket då leder mig till att vilja utrusta det med det fantastiska STL koppel systemet.

2: Men om jag utrustar det med STL koppel så har jag ju det problemet att då finns det ingen multipel kabel på loket.

Så jag fortsätter att klura på detta lite till.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 20:10   #93
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ska faktiskt prova med 10 sidor med.

Men här är iaf dom nya behållarna.
Vid det här laget vet ni vad ni kollar på.
Perfekt! precis vad jag menade.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 00:07   #94
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

Okej, bränn mig på bål om ni vill..

1: Loket ligger på 20 000 polygoner för tillfället, och jag har därför tagit beslutet att jag inte kommer att dela långsidorna på dom mindre tankarna som sitter på underredet, jag tycker för övrigt inte att det syns så mycket på dom att det endast är 7 diversions.

2: Jag kör på rådet som RSDerek gav mig "Use as many polygons as you need, not as many as you want."

3: Planerar inte att plocka bort diverse detaljer för att minska polygon mängden, det av två skäl, anser att dom flesta guildlines man hittar på webben kring detta är outdated, och det andra skälet är att jag planerar att göra en väl detaljerad modell med ordentliga texturer, av den anledningen att jag vill kunna ha modellen i ett framtida portfolio, så därför kommer jag att efter avslutat byggnation, antagligen lägga en del tid på att göra diverse ommålningar.

Nu duckar jag för att undvika diverse flygande telefonkataloger.
Gammal 2010-11-06, 00:37   #95
Mawkish
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Låter helt rimligt i mina öron som själv sitter och lider av se hur "polygon count"-visaren hoppar upp var gång man lägger in något nytt
Gammal 2010-11-06, 01:33   #96
Hawk
Veteran

Reg.datum: Aug 2001
Question

Hej
Någon som vet på ett ungefär hur många polygoner ett lok som ingår i RW-simulatorn, eller typ RC och X7.

Vore intressant och veta, för i MSTS har ju flera lok upp mot 40-60.000 polygoner, typ tyska ånglok, och det är ju inga problem att köra dom i MSTS...

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 15:26   #97
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

Okej så här ligger det till.. Jag ger fullständigt upp när det gäller trainz då skiten aldrig fungerar som det ska, och det är Aurans fel helt och hållet, Kan inte importera något in i trainz, för att av någon anledning så vägrar det att fungera, det ger mig inga felmeddelanden eller liknande, det vägrar bara att fungera.
Så att jag importerar det inte till trainz, vill någon gärna se loket i trainz så kan dom höra av sig till mig angående detta.
RSC har iaf vett nog att ge ut en simulator som fungerar tillfredsställande, samt att dom samarbetar med sina kunder för att föra produkten framåt, till skillnad från Auran som inte samarbetar med någon och för sin produkt bakåt....
Gammal 2010-11-06, 19:02   #98
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Klart vi vill se dina fina lok i Trainz. Om du vill ha hjälp med importen så kan jag stå till tjänst. Det gick ju bra att importera de filerna jag fick till T43:an så samma format bör vara gångbart även för dessa.

Hur går det föresten med T43 modellen?

/Bear som förhoppningsvis får lite mera tid att sitta med Trainz framöver.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 19:07   #99
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Klart vi vill se dina fina lok i Trainz. Om du vill ha hjälp med importen så kan jag stå till tjänst. Det gick ju bra att importera de filerna jag fick till T43:an så samma format bör vara gångbart även för dessa.

Hur går det föresten med T43 modellen?

/Bear som förhoppningsvis får lite mera tid att sitta med Trainz framöver.
När jag UV mappat färdigt dom sista detaljerna så får du en OBJ fil till din mail. ( Samma som förra gången.)

T43:an ligger på is tills detta projektet är färdigställt, detta var ett bra tillfälle att öva UV mappning och olika bygg tekniker, så att nu kommer jag att ha fler, och bättre lösningar på problem som jag har haft med T43:an, så mina funderingar är på om jag nästan inte skulle börja om med T43:an efter då jag har bättre lösningar på många grejer, så att jag kan få en bättre och effektivare modell.
Gammal 2010-11-07, 11:50   #100
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Det fina med att vi samarbetar är ju att man kan få hjälp med saker som inte vill fungera så misströsta icke.
Tycker modellen ser strålande ut och 20000 är ingen siffra som skrämmer.
Du kan utan problem slösa lite fler polygoner om det är några detaljer du vill förbättra.
Som jämförelse ligger Swens IORE-lok på ca. 34000 trianglar per enhet.
LAn:s X7 har 28197 trianglar och UB7X har 22996 trianglar.

Tillkommer lite saker inför RS/RW (ljus och skugga) men det är väldigt få polygoner det kommer att växa med.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 12:43   #101
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

Kvar att UV mappa: Buffertalrikarna, Gardjärnen, Hjulaxlarna, Banmotorerna, tankarna, och naturligtvis lycktorna!

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-07 klockan 12:45.
Gammal 2010-11-07, 13:46   #102
Mawkish
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Spammar denna tråden konstant med hur snyggt det är men struntar i det och säger än en gång hur satans bra det är. Supersnyggt! Nu ska jag försöka hålla mig i skinnet ett par poster framåt iaf
Gammal 2010-11-07, 14:34   #103
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Otroligt fin modell. Ska bli skoj att köra i RW!
Gammal 2010-11-07, 22:09   #104
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

Gjort om en del av UV mappningen på loket under dagen, det var för att jag ville spara på storleken på loket, då filstorleken blev relativt stor med den sortens uppdelning jag tidigare hade, men även av den anledningen att jag ville ha en enklare utformning för dom som vill måla om loket i framtiden, så nu kommer loket att vara uppdelat i 3 texturer + Boggierna, vilket resulterar i en simpel uppbyggnad som är enkel att förstå, men även att jag får plats med väldigt mycket detaljer i en fil som var lika stor som en av detaljerna med samma utrymme jag använde tidigare.

Nu är alla delar på loket placerade i UV kartorna, så nu återstår endast att applicera texturerna på loket.
Gammal 2010-11-07, 22:26   #105
Hawk
Veteran

Standard

Härligt att det löste sig
Tusen tack i förväg

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.