![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#91 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Ser man på, kul att se loket inne i en simmulator i.a.f.
Då är det bara att hoppas på att du klurar ut vad det är som spökar. En fråga: Ser att loket saknar koppel änsålänge. Kommer du att göra det som en egen mesh? Tänkte för oss Trainzare, i.s.f. vore det enkelt att utrusta loket med ex.vis STL-kopplet, då man bara behöver ta bort koppelmeshen ur configens meshtable, utan att det påverkar loket iövrigt.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Jag har funderat av och till på detta, och har två problem som förföljer mig.. 1: Vet inte riktigt hur jag ska göra för att göra ett snyggt koppel, vilket då leder mig till att vilja utrusta det med det fantastiska STL koppel systemet. 2: Men om jag utrustar det med STL koppel så har jag ju det problemet att då finns det ingen multipel kabel på loket. Så jag fortsätter att klura på detta lite till. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Okej, bränn mig på bål om ni vill..
1: Loket ligger på 20 000 polygoner för tillfället, och jag har därför tagit beslutet att jag inte kommer att dela långsidorna på dom mindre tankarna som sitter på underredet, jag tycker för övrigt inte att det syns så mycket på dom att det endast är 7 diversions. 2: Jag kör på rådet som RSDerek gav mig "Use as many polygons as you need, not as many as you want." 3: Planerar inte att plocka bort diverse detaljer för att minska polygon mängden, det av två skäl, anser att dom flesta guildlines man hittar på webben kring detta är outdated, och det andra skälet är att jag planerar att göra en väl detaljerad modell med ordentliga texturer, av den anledningen att jag vill kunna ha modellen i ett framtida portfolio, så därför kommer jag att efter avslutat byggnation, antagligen lägga en del tid på att göra diverse ommålningar. Nu duckar jag för att undvika diverse flygande telefonkataloger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Låter helt rimligt i mina öron som själv sitter och lider av se hur "polygon count"-visaren hoppar upp var gång man lägger in något nytt
![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
![]() Någon som vet på ett ungefär hur många polygoner ett lok som ingår i RW-simulatorn, eller typ RC och X7. Vore intressant och veta, för i MSTS har ju flera lok upp mot 40-60.000 polygoner, typ tyska ånglok, och det är ju inga problem att köra dom i MSTS... ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Okej så här ligger det till.. Jag ger fullständigt upp när det gäller trainz då skiten aldrig fungerar som det ska, och det är Aurans fel helt och hållet, Kan inte importera något in i trainz, för att av någon anledning så vägrar det att fungera, det ger mig inga felmeddelanden eller liknande, det vägrar bara att fungera.
Så att jag importerar det inte till trainz, vill någon gärna se loket i trainz så kan dom höra av sig till mig angående detta. RSC har iaf vett nog att ge ut en simulator som fungerar tillfredsställande, samt att dom samarbetar med sina kunder för att föra produkten framåt, till skillnad från Auran som inte samarbetar med någon och för sin produkt bakåt.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Klart vi vill se dina fina lok i Trainz. Om du vill ha hjälp med importen så kan jag stå till tjänst. Det gick ju bra att importera de filerna jag fick till T43:an så samma format bör vara gångbart även för dessa.
Hur går det föresten med T43 modellen? /Bear som förhoppningsvis får lite mera tid att sitta med Trainz framöver.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
T43:an ligger på is tills detta projektet är färdigställt, detta var ett bra tillfälle att öva UV mappning och olika bygg tekniker, så att nu kommer jag att ha fler, och bättre lösningar på problem som jag har haft med T43:an, så mina funderingar är på om jag nästan inte skulle börja om med T43:an efter då jag har bättre lösningar på många grejer, så att jag kan få en bättre och effektivare modell. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Det fina med att vi samarbetar är ju att man kan få hjälp med saker som inte vill fungera så misströsta icke.
Tycker modellen ser strålande ut och 20000 är ingen siffra som skrämmer. Du kan utan problem slösa lite fler polygoner om det är några detaljer du vill förbättra. Som jämförelse ligger Swens IORE-lok på ca. 34000 trianglar per enhet. LAn:s X7 har 28197 trianglar och UB7X har 22996 trianglar. Tillkommer lite saker inför RS/RW (ljus och skugga) men det är väldigt få polygoner det kommer att växa med. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#101 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Kvar att UV mappa: Buffertalrikarna, Gardjärnen, Hjulaxlarna, Banmotorerna, tankarna, och naturligtvis lycktorna!
![]() Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-07 klockan 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Spammar denna tråden konstant med hur snyggt det är men struntar i det
![]() ![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Otroligt fin modell. Ska bli skoj att köra i RW!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Gjort om en del av UV mappningen på loket under dagen, det var för att jag ville spara på storleken på loket, då filstorleken blev relativt stor med den sortens uppdelning jag tidigare hade, men även av den anledningen att jag ville ha en enklare utformning för dom som vill måla om loket i framtiden, så nu kommer loket att vara uppdelat i 3 texturer + Boggierna, vilket resulterar i en simpel uppbyggnad som är enkel att förstå, men även att jag får plats med väldigt mycket detaljer i en fil som var lika stor som en av detaljerna med samma utrymme jag använde tidigare.
Nu är alla delar på loket placerade i UV kartorna, så nu återstår endast att applicera texturerna på loket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Härligt att det löste sig
Tusen tack i förväg ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |