Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-06, 16:01   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ja Ekan,
kan vara så!? Nu kommer jag att avända en 2048x2048 textur så får vi se hur Trainz renderar den? Har satt ut tusentals nitar, lister och märkning. Kan inte ladda upp en full textur men en 1024x1024 och redan här bryts det vackra nitmönstret. Detta skall undersökas!
Ooootroligt snyggt .
------------------
Bara så att det inte blir något missförstånd, med "utstickande detaljer" menar jag sånt som "sticker" ut på själva modellen, t.ex räfflor, inte alls texturerade i samma omfattning.
Däremot "suddas" ju en del fina detaljer ut, om man blir tvungen att banta ner texturerna "för mycket".

EDIT:
Fredrik: Missförstå mej inte, jag försöker inte alls nervärdera Rc-loket på något vis.
Säger som jag har sagt tidigare, det är en av dom finaste modellerna till Trainz.
Däremot är det beklagligt när en modell, och konstruktörens av densamma, mycket detaljerade och exakta utförande, inte kan komma till sin fulla rätt p.g.a en alltför "omodern" grafikmotor.
Tycker personligen att det är lite konstigt, att Auran inte lägger ner mer krut på att åtgärda sådant, istället för att få en massa träd att stå och fladdra.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2010-10-06 klockan 16:12.
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 16:29   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Då missförstod jag dig, Ekan. Dom texturer jag gjort nu innehåller alla detaljer. på vagnsidor och gavlar finns inget som står ut, det håller ner polygontalet på bekostnad av texturstorleken, vilket som är skonsammast för grafikmotorn låter jag vara osagt!? Gjorde en snabbmappning för att testa med ett enkelt scenery-objekt i Trainz och det ser väl hyfsat ut ??? Bifogar några screenshots.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20101006_0000.jpg (64.9 KB, 211 visningar)
Filtyp: jpg lan_20101006_0001.jpg (280.6 KB, 209 visningar)
Filtyp: jpg lan_20101006_0002.jpg (281.3 KB, 204 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 16:36   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Då missförstod jag dig, Ekan. Dom texturer jag gjort nu innehåller alla detaljer. på vagnsidor och gavlar finns inget som står ut, det håller ner polygontalet på bekostnad av texturstorleken, vilket som är skonsammast för grafikmotorn låter jag vara osagt!? Gjorde en snabbmappning för att testa med ett enkelt scenery-objekt i Trainz och det ser väl hyfsat ut ??? Bifogar några screenshots.
Vad använder du dig av för textur format ?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 19:10   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Vad använder du dig av för textur format ?
Det finns två svar på den frågan:

2048x2048 pixels och/eller .tga
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 20:11   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 101006 kväll

Kände mig inspirerad och kastade mig över taket (ett av mina hatobjekt), men nu gick det misstänkt lätt (har väl förkovrat mig). För er som jobbar med 3D-design och gmax kan jag meddela att jag jobbat med följande uteslutande:
Arc, Line, Connect, Weld, Break, Weld igen, Vertex - Move, Scale, EXTRUDE, Reset X-form. Face Extrude, Vertex, scale and move igen tills jag är nöjd - sen Smooth. Texturering och Mappning.

Vilket äckligt språk, modern konstruktionssvengelska heter det.

Bifogar en render på taket (obs. uppmärkning finns där alla detaljer skall monteras, se textur och ritning).

När jag ändå kände mig insprirerad så har jag lekt golvläggare, röd heltäckningsmatta i matsalen och en "spillvänlig" beige linoleum i köket.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tak.jpg (30.9 KB, 242 visningar)
Filtyp: jpg golv.jpg (62.4 KB, 235 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2010-10-06 klockan 20:45. Anledning: golvläggning!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 13:46   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 101009 f.m.

ABo3a hade vid leveransen 1928 boggier Mod. 07. Dessa byttes under tidigt 30-tal mot boggier Mod. Görlitz II, och då dessa var betydligt längre flyttades tydligen boggicentra in 60 cm i vardera änden. När vagnen sedan omlittererades till Ro3 så var de senare boggierna monterade. Skall se om man lätt kan byta boggier i config med hjälp av 4 a.bog-punkter.
Återkommer. Bild på 07- och Görlitz-boggin bifogas:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 07.jpg (53.5 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg görlitz.jpg (136.3 KB, 205 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 14:04   #7
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Snyggt din restaurangvagn börjar ta form snyggt. Synd att SJ har slutat med riktiga restaurangvagnar nu får man nöja sig med en mikrovärmd billys pizza eller mackor i plast på tågen. Vagnen du håller på med Lan sånna vangnar borde SJ ha igen där man äter riktig mat. Men snyggt du har gjort flera vangnar nu kommer du göra ännu flera vagnar efter den här.
Hoppas det

Senast redigerad av Rasmus96 den 2010-10-09 klockan 20:32.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 14:50   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 101010 Massor med detaljer.

Satt ut gavelstegar och med Korvtigers hjälp ordnat animerade bryggor, grindar och bälgar.
Mängder av takdetaljer utsatta, till och med drivskoporna till matsalsfläktarna är animerade (drevs i verkligheten av fartvinden eller ev. bris).
Nu blir det inredning framöver - polygonkvalgränsen överskriden med bred marginal!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20101010_0000.jpg (58.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg lan_20101010_0001.jpg (64.9 KB, 141 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 19:24   #9
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Du har kommit långt! Men hungrig är man ju redan...
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009