![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
![]() ------------------ Bara så att det inte blir något missförstånd, med "utstickande detaljer" menar jag sånt som "sticker" ut på själva modellen, t.ex räfflor, inte alls texturerade i samma omfattning. Däremot "suddas" ju en del fina detaljer ut, om man blir tvungen att banta ner texturerna "för mycket". EDIT: Fredrik: Missförstå mej inte, jag försöker inte alls nervärdera Rc-loket på något vis. Säger som jag har sagt tidigare, det är en av dom finaste modellerna till Trainz. Däremot är det beklagligt när en modell, och konstruktörens av densamma, mycket detaljerade och exakta utförande, inte kan komma till sin fulla rätt p.g.a en alltför "omodern" grafikmotor. Tycker personligen att det är lite konstigt, att Auran inte lägger ner mer krut på att åtgärda sådant, istället för att få en massa träd att stå och fladdra.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2010-10-06 klockan 16:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Då missförstod jag dig, Ekan. Dom texturer jag gjort nu innehåller alla detaljer. på vagnsidor och gavlar finns inget som står ut, det håller ner polygontalet på bekostnad av texturstorleken, vilket som är skonsammast för grafikmotorn låter jag vara osagt!? Gjorde en snabbmappning för att testa med ett enkelt scenery-objekt i Trainz och det ser väl hyfsat ut ??? Bifogar några screenshots.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det finns två svar på den frågan:
2048x2048 pixels och/eller .tga
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kände mig inspirerad och kastade mig över taket (ett av mina hatobjekt), men nu gick det misstänkt lätt (har väl förkovrat mig). För er som jobbar med 3D-design och gmax kan jag meddela att jag jobbat med följande uteslutande:
Arc, Line, Connect, Weld, Break, Weld igen, Vertex - Move, Scale, EXTRUDE, Reset X-form. Face Extrude, Vertex, scale and move igen tills jag är nöjd - sen Smooth. Texturering och Mappning. Vilket äckligt språk, modern konstruktionssvengelska heter det. Bifogar en render på taket (obs. uppmärkning finns där alla detaljer skall monteras, se textur och ritning). När jag ändå kände mig insprirerad så har jag lekt golvläggare, röd heltäckningsmatta i matsalen och en "spillvänlig" beige linoleum i köket.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2010-10-06 klockan 20:45. Anledning: golvläggning! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
ABo3a hade vid leveransen 1928 boggier Mod. 07. Dessa byttes under tidigt 30-tal mot boggier Mod. Görlitz II, och då dessa var betydligt längre flyttades tydligen boggicentra in 60 cm i vardera änden. När vagnen sedan omlittererades till Ro3 så var de senare boggierna monterade. Skall se om man lätt kan byta boggier i config med hjälp av 4 a.bog-punkter.
Återkommer. Bild på 07- och Görlitz-boggin bifogas:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
|
![]()
Snyggt din restaurangvagn börjar ta form snyggt. Synd att SJ har slutat med riktiga restaurangvagnar nu får man nöja sig med en mikrovärmd billys pizza eller mackor i plast på tågen. Vagnen du håller på med Lan sånna vangnar borde SJ ha igen där man äter riktig mat. Men snyggt du har gjort flera vangnar nu kommer du göra ännu flera vagnar efter den här.
Hoppas det ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Senast redigerad av Rasmus96 den 2010-10-09 klockan 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Satt ut gavelstegar och med Korvtigers hjälp ordnat animerade bryggor, grindar och bälgar.
Mängder av takdetaljer utsatta, till och med drivskoporna till matsalsfläktarna är animerade (drevs i verkligheten av fartvinden eller ev. bris). Nu blir det inredning framöver - polygonkvalgränsen överskriden med bred marginal!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Du har kommit långt! Men hungrig är man ju redan...
![]()
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |