![]() |
Restaurangvagn ABo3a ett mattempel.
5 bifogad(e) fil(er)
Efter att ha fått tillgång till Bengans utmärkta ritningsarkiv har jag lagt ut planes i gmax och lagt på urklippta detaljer från ritningen (eng. Backdrops) så nu kan bygget starta.
Två vagnar byggdes av Kockums 1928 och fick littera ABo3a nr. 2768 och 2769. Ett kök av fransk förebild och luxuös matsalsinredning borgade för god mat och goda viner i en vacker miljö (detta är annat än dagens plastmackor och coca-cola). Bengan har laddat upp ritningen under "Allmänt": http://www.e-buzz.se/forum/showpost....34&postcount=1 Bilderna nedan visar: 1. Backdrop från höger som visar vänster sida och framgavel. 2. Backdrop från vänster som visar höger sida och bakgavel. 3. Inredning från kökssidan. 4. Inredning från korridorsidan. 5. Takmall Tack till Bengan!!! |
Du har gort flera vangnar och såvidare kommer dom blinedladdnings bara sen. hoppas det
|
Citat:
|
101005 e.m.
1 bifogad(e) fil(er)
Finjusterat backdropsen allteftersom bygget börjat. Nackdelen med Bengans detaljerade ritningar är att man blir petig och det tar tid, men det blir nog snyggt när det blir färdigt?
Det finns en mycket detaljerad modell i skala 1:10 på järnvägsmuseum i Gävle. Om nån som bor i närheten skulle kunna gå dit och ta många bilder ur olika vinklar och några vinkelrät mot sidoytor och gavlar så skulle jag bli mycket tacksam!!! Jag har så långt till Gävle. (Dom gröna bitarna på bilden är mina "passbitar" som jag använder när jag justerar backdropsen - hör alltså inte till vagnen!) |
101005 kväll
1 bifogad(e) fil(er)
Renderat sidorna och gaveln och lagt upp en 2048x2048-textur där dessa delar importerats och passats in. Från ritningen har jag maskat ut endast detaljer och passat in som ett lager ovanpå renderingarna. Nu skall sidorna och gaveln målas med tonad och skuggad SJ-brun färg, sen skall jag "stjäla" nitrader från FV-vagnen och pussla ihop (tar nog ett tag!?).
Övre delen av den blivande texturen bifogas som den ser ut just nu. |
planer på att köra bumpmappning på det så man får lite utstickande nitar? :)
|
Tycker att det är skitkul, att du visar bit för bit. Hur vagnen tar form efter ritningen. Tycker att det klarnar allt mer, hur själva uppläget för bygget borde vara. Känns så himla simpelt och lätt, när man ser bilderna. Tyvärr, så ligger alla moment i 3D-programet som man ska göra, så himla långt borta för en. Då man knappt förstår språket mellan er, som håller på och bygger.
|
Citat:
Har just nu varken tid eller lust att dyka djupt i "bumphavet". |
Citat:
Allt för små, och tätt sittande sådana, som räfflor, galler, nitarna som nämnts, och liknande, brukar bara skapa ett "tragisk" mönster när man ser det på "normala" avstånd (återigen, se sidorna på CW Rc-loket), och som enligt mej förstör mer än det förgyller objekten. ------------------------- Lennart: Ännu en "pärla" på gång, snyggt jobbat. |
101006 e.m.
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
kan vara så!? Nu kommer jag att avända en 2048x2048 textur så får vi se hur Trainz renderar den? Har satt ut tusentals nitar, lister och märkning. Kan inte ladda upp en full textur men en 1024x1024 och redan här bryts det vackra nitmönstret. Detta skall undersökas! |
Att det blir "fula" mönster eller inte beror på hur bra grafikmotorn är i spelet på hantera små detaljer. Detaljerna på Rc-loket syns bättre i RW än i Trainz.
|
Citat:
------------------ Bara så att det inte blir något missförstånd, med "utstickande detaljer" menar jag sånt som "sticker" ut på själva modellen, t.ex räfflor, inte alls texturerade i samma omfattning. Däremot "suddas" ju en del fina detaljer ut, om man blir tvungen att banta ner texturerna "för mycket". EDIT: Fredrik: Missförstå mej inte, jag försöker inte alls nervärdera Rc-loket på något vis. Säger som jag har sagt tidigare, det är en av dom finaste modellerna till Trainz. Däremot är det beklagligt när en modell, och konstruktörens av densamma, mycket detaljerade och exakta utförande, inte kan komma till sin fulla rätt p.g.a en alltför "omodern" grafikmotor. Tycker personligen att det är lite konstigt, att Auran inte lägger ner mer krut på att åtgärda sådant, istället för att få en massa träd att stå och fladdra. |
3 bifogad(e) fil(er)
Då missförstod jag dig, Ekan. Dom texturer jag gjort nu innehåller alla detaljer. på vagnsidor och gavlar finns inget som står ut, det håller ner polygontalet på bekostnad av texturstorleken, vilket som är skonsammast för grafikmotorn låter jag vara osagt!? Gjorde en snabbmappning för att testa med ett enkelt scenery-objekt i Trainz och det ser väl hyfsat ut ??? Bifogar några screenshots.
|
Citat:
|
Citat:
2048x2048 pixels och/eller .tga |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009