![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Visa resultat för omröstning: Vill Du att B6 byggs och laddas upp? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
66 | 86.84% |
Tja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 11.84% |
Nej |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 1.32% |
Antal röster: 76. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
![]() Detta är en så kallad förortsvagn, alltså en vagn som huvudsakligen byggdes för att köra "pendeltågstrafik" i Stockholmsområdet. På 1910-talet så började detta behov av förortstrafik och till det så använde man huvudsakligen tvåaxliga C3 vagnar av olika underlitteror. Under det senare 30-talet så ökade detta lokaltågsåkande och man byggde ihop C3 vagnar med en sk jakobsboggie, dvs en boggie under två vagnar och kalla dessa CC2. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32079 Boggien gav vagnarna bättre egenskaper och visade sig mycket lyckad. Man byggde också ihop fyra vagnar till litt CC4, men det visade sig inte lika lyckat så man delade dessa efter en tid till två CC2 set istället. Sedan ville man ha boggievagnar med stålkorg för ökad säkerhet och då införskaffades Co6 vagnarna mellan 1940-1945. Dubbla dörrar gjorde att man lättare kunde stiga av och på många personer på stationerna smidigare. Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017 På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes. Eftersom du verkar intresserad om vilket ånglok som passar var så kan jag göra en kort sammanfattning: (Underlitteror är A5, A6, S7 osv. A, B E är huvudlitteror) A med underlitt. Snälltåg över 90km/h (tender) B Gods och tyngre passagerartåg (tender) E med underlitt. Godståg, ibland i passagerartåg (tender) F Snälltåg (tender) G med underlitt. Tunga godståg (tender) (H3 Privat littera, blev A5 och A6 hos SJ, snälltåg, tender) J Förortstrafik, passagerar och gods(tanklok) K med underlitt.Växling och lättare, korta godståg (typ vut/spärrfärd)(tender/tank) L med underlitt. Huvudsakligen passagerartåg men även lite gods. (tender) M Malmtågslok (tender) N med underlitt. Växling (tank) R Malmtåg tungt gods (tender) S med underlitt. Passagerartåg, förortståg, godståg (tank) W med underlitt. Växling, kortare godståg (tank) Det fanns betydligt flera, men dessa är de vanligaste. Om du vill se en "riktig" ång-F tågsammansättning så ska du kika här: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=17834 (Bengan: Det är rätt. Litterareformer 1956 och 1970. Co6 --(1956)--> Bo6 --(1970)--> B6)
__________________
-k- |
|
![]() |
|
![]() |
#2 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Jag syftade inte på lokaltågen i Stockholm i mitt tidigare inlägg ![]() Vad som drog lokaltågen i Stockholm har jag ingen aning om, tack för ett intressant inlägg förresten! |
|
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Undantag fanns. Själv åkte jag i en av dessa vagnar med ett E-lok som dragare. Året var 1963 och resan gick från Kungsängen in till Stockholms Central.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
30 maj rullar en B6 (Bo6) på Bröserp museijärnväg. Vagnen är handikappanpassad. Stolpen mellan dörrarna är löstagbar så att rullstolar kan tas in. Invändigt är ena vagnsavdelningen något förändrad av samma anledning. Avgång Brösarp kl. 11. Fotomöjligheter finns. Kontakta mig så levereras namn.
B6-vagnarna i Landeryd kommer förmodligen från Limhamn. Nisse Blid |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Gjort en Mod39-boggi, ser hyfsad ut? En av dom vanligaste boggimodellerna, satt under många olika personvagnar.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2010-05-04 klockan 16:31. |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
ser väldigt bra ut! fast tycker nog att mellanrummet mellan fönsterna på gaveln ser lite stort ut, men det kan ju vara en synvilla.
|
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
[quote=korvtiger;209790]Nu så, äntligen frågar du (någon)!
![]() Detta är en så kallad förortsvagn, alltså en vagn som huvudsakligen byggdes för att köra "pendeltågstrafik" i Stockholmsområdet. På 1910-talet så började detta behov av förortstrafik och till det så använde man huvudsakligen tvåaxliga C3 vagnar av olika underlitteror. Under det senare 30-talet så ökade detta lokaltågsåkande och man byggde ihop C3 vagnar med en sk jakobsboggie, dvs en boggie under två vagnar och kalla dessa CC2. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32079 Boggien gav vagnarna bättre egenskaper och visade sig mycket lyckad. Man byggde också ihop fyra vagnar till litt CC4, men det visade sig inte lika lyckat så man delade dessa efter en tid till två CC2 set istället. Sedan ville man ha boggievagnar med stålkorg för ökad säkerhet och då införskaffades Co6 vagnarna mellan 1940-1945. Dubbla dörrar gjorde att man lättare kunde stiga av och på många personer på stationerna smidigare. Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017 På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes. Eftersom du verkar intresserad om vilket ånglok som passar var så kan jag göra en kort sammanfattning: (Underlitteror är A5, A6, S7 osv. A, B E är huvudlitteror) A med underlitt. Snälltåg över 90km/h (tender) B Gods och tyngre passagerartåg (tender) E med underlitt. Godståg, ibland i passagerartåg (tender) F Snälltåg (tender) G med underlitt. Tunga godståg (tender) (H3 Privat littera, blev A5 och A6 hos SJ, snälltåg, tender) J Förortstrafik, passagerar och gods(tanklok) K med underlitt.Växling och lättare, korta godståg (typ vut/spärrfärd)(tender/tank) L med underlitt. Huvudsakligen passagerartåg men även lite gods. (tender) M Malmtågslok (tender) N med underlitt. Växling (tank) R Malmtåg tungt gods (tender) S med underlitt. Passagerartåg, förortståg, godståg (tank) W med underlitt. Växling, kortare godståg (tank) Det fanns betydligt flera, men dessa är de vanligaste. Om du vill se en "riktig" ång-F tågsammansättning så ska du kika här: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=17834 (Bengan: Det är rätt. Litterareformer 1956 och 1970. Co6 --(1956)--> Bo6 --(1970)--> B6)[/QUOT Senast redigerad av gp3119 den 2010-06-13 klockan 20:58. |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Gp3119 väljer A5, J, B, S1 och H3s? gp3119
|
![]() |