Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Visa resultat för omröstning: Vill Du att B6 byggs och laddas upp?
Ja 66 86.84%
Tja 9 11.84%
Nej 1 1.32%
Antal röster: 76. Du får inte rösta i den här omröstningen

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-03, 19:35   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
Men vilket lok passar den till då? Men kan du göra något lok då till den. Det ska vara ett ånglok då förstås. gp3119
Nu så, äntligen frågar du (någon)!

Detta är en så kallad förortsvagn, alltså en vagn som huvudsakligen byggdes för att köra "pendeltågstrafik" i Stockholmsområdet.
På 1910-talet så började detta behov av förortstrafik och till det så använde man huvudsakligen tvåaxliga C3 vagnar av olika underlitteror. Under det senare 30-talet så ökade detta lokaltågsåkande och man byggde ihop C3 vagnar med en sk jakobsboggie, dvs en boggie under två vagnar och kalla dessa CC2. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32079
Boggien gav vagnarna bättre egenskaper och visade sig mycket lyckad. Man byggde också ihop fyra vagnar till litt CC4, men det visade sig inte lika lyckat så man delade dessa efter en tid till två CC2 set istället. Sedan ville man ha boggievagnar med stålkorg för ökad säkerhet och då införskaffades Co6 vagnarna mellan 1940-1945. Dubbla dörrar gjorde att man lättare kunde stiga av och på många personer på stationerna smidigare.

Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017
På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes.

Eftersom du verkar intresserad om vilket ånglok som passar var så kan jag göra en kort sammanfattning:
(Underlitteror är A5, A6, S7 osv. A, B E är huvudlitteror)
A med underlitt. Snälltåg över 90km/h (tender)
B Gods och tyngre passagerartåg (tender)
E med underlitt. Godståg, ibland i passagerartåg (tender)
F Snälltåg (tender)
G med underlitt. Tunga godståg (tender)
(H3 Privat littera, blev A5 och A6 hos SJ, snälltåg, tender)
J Förortstrafik, passagerar och gods(tanklok)
K med underlitt.Växling och lättare, korta godståg (typ vut/spärrfärd)(tender/tank)
L med underlitt. Huvudsakligen passagerartåg men även lite gods. (tender)
M Malmtågslok (tender)
N med underlitt. Växling (tank)
R Malmtåg tungt gods (tender)
S med underlitt. Passagerartåg, förortståg, godståg (tank)
W med underlitt. Växling, kortare godståg (tank)

Det fanns betydligt flera, men dessa är de vanligaste.

Om du vill se en "riktig" ång-F tågsammansättning så ska du kika här:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=17834

(Bengan: Det är rätt. Litterareformer 1956 och 1970. Co6 --(1956)--> Bo6 --(1970)--> B6)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-05-03, 20:16   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017
På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes.

Jag syftade inte på lokaltågen i Stockholm i mitt tidigare inlägg

Vad som drog lokaltågen i Stockholm har jag ingen aning om, tack för ett intressant inlägg förresten!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-05-03, 20:32   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Undantag fanns. Själv åkte jag i en av dessa vagnar med ett E-lok som dragare. Året var 1963 och resan gick från Kungsängen in till Stockholms Central.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-05-04, 12:36   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

30 maj rullar en B6 (Bo6) på Bröserp museijärnväg. Vagnen är handikappanpassad. Stolpen mellan dörrarna är löstagbar så att rullstolar kan tas in. Invändigt är ena vagnsavdelningen något förändrad av samma anledning. Avgång Brösarp kl. 11. Fotomöjligheter finns. Kontakta mig så levereras namn.

B6-vagnarna i Landeryd kommer förmodligen från Limhamn.

Nisse Blid
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-05-04, 13:08   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
B6-vagnarna i Landeryd kommer förmodligen från Limhamn.

Nisse Blid
Nej, dom ska komma från Klippan, tillsammans med E 901.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-05-04, 16:24   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Boggipyssel

Gjort en Mod39-boggi, ser hyfsad ut? En av dom vanligaste boggimodellerna, satt under många olika personvagnar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 100404_1.jpg (138.8 KB, 85 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2010-05-04 klockan 16:31.
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-05-04, 16:37   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

ser väldigt bra ut! fast tycker nog att mellanrummet mellan fönsterna på gaveln ser lite stort ut, men det kan ju vara en synvilla.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-13, 20:57   #8
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

[quote=korvtiger;209790]Nu så, äntligen frågar du (någon)!

Detta är en så kallad förortsvagn, alltså en vagn som huvudsakligen byggdes för att köra "pendeltågstrafik" i Stockholmsområdet.
På 1910-talet så började detta behov av förortstrafik och till det så använde man huvudsakligen tvåaxliga C3 vagnar av olika underlitteror. Under det senare 30-talet så ökade detta lokaltågsåkande och man byggde ihop C3 vagnar med en sk jakobsboggie, dvs en boggie under två vagnar och kalla dessa CC2. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32079
Boggien gav vagnarna bättre egenskaper och visade sig mycket lyckad. Man byggde också ihop fyra vagnar till litt CC4, men det visade sig inte lika lyckat så man delade dessa efter en tid till två CC2 set istället. Sedan ville man ha boggievagnar med stålkorg för ökad säkerhet och då införskaffades Co6 vagnarna mellan 1940-1945. Dubbla dörrar gjorde att man lättare kunde stiga av och på många personer på stationerna smidigare.

Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017
På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes.

Eftersom du verkar intresserad om vilket ånglok som passar var så kan jag göra en kort sammanfattning:
(Underlitteror är A5, A6, S7 osv. A, B E är huvudlitteror)
A med underlitt. Snälltåg över 90km/h (tender)
B Gods och tyngre passagerartåg (tender)
E med underlitt. Godståg, ibland i passagerartåg (tender)
F Snälltåg (tender)
G med underlitt. Tunga godståg (tender)
(H3 Privat littera, blev A5 och A6 hos SJ, snälltåg, tender)
J Förortstrafik, passagerar och gods(tanklok)
K med underlitt.Växling och lättare, korta godståg (typ vut/spärrfärd)(tender/tank)
L med underlitt. Huvudsakligen passagerartåg men även lite gods. (tender)
M Malmtågslok (tender)
N med underlitt. Växling (tank)
R Malmtåg tungt gods (tender)
S med underlitt. Passagerartåg, förortståg, godståg (tank)
W med underlitt. Växling, kortare godståg (tank)

Det fanns betydligt flera, men dessa är de vanligaste.

Om du vill se en "riktig" ång-F tågsammansättning så ska du kika här:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=17834

(Bengan: Det är rätt. Litterareformer 1956 och 1970. Co6 --(1956)--> Bo6 --(1970)--> B6)[/QUOT

Senast redigerad av gp3119 den 2010-06-13 klockan 20:58.
gp3119 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-13, 21:00   #9
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Gp3119 väljer A5, J, B, S1 och H3s? gp3119
gp3119 besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009