Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-17-2009, 10:10 PM   #1
bear
Medlem
 
Join Date: Mar 2006
Location: Stockholm
Posts: 531
Default

Quote:
Originally Posted by lan View Post
Kan inte du, Svenolov och Bear reda ut detta i denna tråd - jag är rätt grön på sånt, jag vet hur panton funkar på ETT lok men inte mer. Det vore bra att veta innan jag kommer för långt.

Det är antagligen jag som missar något efterssom Svenolov som verkar ha stenkoll säger att det är omöjligt. Men jag testade precis att koppla ihop två RC lok och hur jag än försökte manuvrera pantografen på det ena så följde det andra med. Jag har testat både i DCC mode och i cab mode med brytaren inne i hytten som jag till sist hittade. Finns det någon anledning att det skulle fungera anorlunda om den animerade pantografen fattades på det ena loket? Eller är det så att jag har missat något i frågeställningen?
bear besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 11-18-2009, 12:56 AM   #2
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by bear View Post
Det är antagligen jag som missar något efterssom Svenolov som verkar ha stenkoll säger att det är omöjligt. Men jag testade precis att koppla ihop två RC lok och hur jag än försökte manuvrera pantografen på det ena så följde det andra med. Jag har testat både i DCC mode och i cab mode med brytaren inne i hytten som jag till sist hittade. Finns det någon anledning att det skulle fungera anorlunda om den animerade pantografen fattades på det ena loket? Eller är det så att jag har missat något i frågeställningen?
Det är precis som du säger och konstaterar. PantographState påverkar normalt alla lok i ett tåg som har animerade strömavtagare. Det enda sättet att kringgå detta är att skripta animeringen själv, i lokens skript.

EDIT: När jag tänkt mer på saken, så borde det gå att styra animationen från min TrainMonitor (se strömlöst ellok) istället. Då slipper man ett speciellt skript för loket, bara en liten förändring i configfilen. Jag ska undersöka om det är möjligt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Last edited by svenolov; 11-18-2009 at 01:45 AM.
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-18-2009, 08:39 AM   #3
bear
Medlem
 
Join Date: Mar 2006
Location: Stockholm
Posts: 531
Default

Alltså borde det fungera jättebra för X5 som det fungerar default, efterssom det bara är ett fordon i settet som har strömavtagare. Om det sedan är där föraren sitter borde väll inte spela någon större roll.

Eller har jag missat något som gör att man måste specialskriva script för detta?
bear besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-18-2009, 11:15 AM   #4
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by bear View Post
Alltså borde det fungera jättebra för X5 som det fungerar default, efterssom det bara är ett fordon i settet som har strömavtagare. Om det sedan är där föraren sitter borde väll inte spela någon större roll.

Eller har jag missat något som gör att man måste specialskriva script för detta?
Jag testade med X7+U7 och det funkar som du säger (men båda måste vara lok -vilket ju A och B vagnarna i X5 är, och M vagnen måste ju ochså vara lok eftersom pantograferna sitter på den. Alltså kan jag bygga 3 separata delar. Har jag missat nåt?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-18-2009, 12:47 PM   #5
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by bear View Post
Alltså borde det fungera jättebra för X5 som det fungerar default, efterssom det bara är ett fordon i settet som har strömavtagare. Om det sedan är där föraren sitter borde väll inte spela någon större roll.

Eller har jag missat något som gör att man måste specialskriva script för detta?
Helt rätt konstaterat, du har inte missat nån'ting.

Quote:
Originally Posted by lan View Post
Jag testade med X7+U7 och det funkar som du säger (men båda måste vara lok -vilket ju A och B vagnarna i X5 är, och M vagnen måste ju ochså vara lok eftersom pantograferna sitter på den. Alltså kan jag bygga 3 separata delar. Har jag missat nåt?
Detta är också helt rätt konstaterat, du har heller inte missat nåt. Men om du har två M vagnar i settet blir det problem. Likaså om du har ett tåg med 2 st Rc lok, t.ex. ett i vardera ände av ett tågset. Det är just detta som jag har en generell lösning på, tror jag.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-18-2009, 12:55 PM   #6
bear
Medlem
 
Join Date: Mar 2006
Location: Stockholm
Posts: 531
Default

Quote:
Originally Posted by svenolov View Post
Helt rätt konstaterat, du har inte missat nån'ting.



Detta är också helt rätt konstaterat, du har heller inte missat nåt. Men om du har två M vagnar i settet blir det problem. Likaså om du har ett tåg med 2 st Rc lok, t.ex. ett i vardera ände av ett tågset. Det är just detta som jag har en generell lösning på, tror jag.
Du tänker alltså på fallet när man bara vill ha strömavtagare uppe på det ena fordonet och det andra skall gå i transport? Eller att man vill ha olika kombinationer av främre och bakre strömavtagare på de olika fordonen?
bear besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-18-2009, 01:02 PM   #7
ekankal
Veteran
 
Join Date: Jun 2008
Location: Sundsvall
Posts: 4,079
Default

Det skulle ju vara väldans trevligt om det gick att styra strömavtagarna separarat i ett tåg med ex.vis 2 Rc-lok.
Oftast när loken går i mult har ju det främre loket den främre phanton uppe och det bakre den bakre dito.
Idag är det ju omöjligt i Trainz, då båda fäller upp "samma" phanto.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-18-2009, 01:25 PM   #8
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by bear View Post
Du tänker alltså på fallet när man bara vill ha strömavtagare uppe på det ena fordonet och det andra skall gå i transport? Eller att man vill ha olika kombinationer av främre och bakre strömavtagare på de olika fordonen?
Quote:
Originally Posted by ekankal View Post
Det skulle ju vara väldans trevligt om det gick att styra strömavtagarna separarat i ett tåg med ex.vis 2 Rc-lok.
Oftast när loken går i mult har ju det främre loket den främre phanton uppe och det bakre den bakre dito.
Idag är det ju omöjligt i Trainz, då båda fäller upp "samma" phanto.
Detta är exakt vad jag tänker på. Jag har ju min TrainMonitor, där definitionen av elektriska tåg ligger samt en del panto funktioner redan klara.

EDIT: Jag vill inte förstöra denna tråd så det här specifika ämnet fortsätter här, där det en gång startades av Bengan: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...360#post197360
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Last edited by svenolov; 11-18-2009 at 11:30 PM.
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-19-2009, 01:54 PM   #9
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Bilder på X5 skala 1:1

Jag har äntligen hittat mina gamla bilder (1979?) från vagnuppställningsbangården i Göteborg. Till skillnad från bygget av X7 kan nu alla vara med och ha synpunkter!
Sista bilden kan möjligen vara nästa projekt - men det är långt dit!
(delar upp på två inlägg)
Attached Images
File Type: jpg Xoa50001.jpg (279.1 KB, 265 views)
File Type: jpg Xoa50002.jpg (264.0 KB, 264 views)
File Type: jpg Xoa50003.jpg (271.0 KB, 261 views)
File Type: jpg Xoa50004.jpg (221.3 KB, 261 views)
File Type: jpg Xoa50005.jpg (244.5 KB, 258 views)
File Type: jpg Xoa50006.jpg (283.8 KB, 258 views)
File Type: jpg Xoa50007.jpg (237.7 KB, 257 views)
File Type: jpg Xoa50008.jpg (247.6 KB, 259 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-19-2009, 01:56 PM   #10
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Bilder på X5 del 2

fortsättning (2 bilder).
Attached Images
File Type: jpg Xoa50009.jpg (251.7 KB, 260 views)
File Type: jpg Xoa50010.jpg (262.0 KB, 256 views)
File Type: jpg Mg0001.jpg (297.9 KB, 255 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-22-2009, 08:54 PM   #11
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 091122

Har inte så mycket tid för X5 just nu, men gör några polygoner då och då:
Attached Images
File Type: jpg 02Start.jpg (82.3 KB, 211 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-24-2009, 06:08 PM   #12
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 091124 ut i Trainz-landskapet

I väntan på script och hyttbilder till X7:an har jag snickrat lite till på X5:an (texturarbete och "reset X form" mest. Sen gör jag en "clone" av någon enkel byggnad och använder för att sätta ut X5 i landskapet (detta rekomenderar jag varmt - spar massa jobb senare!).
Så här såg det ut:
Attached Images
File Type: jpg lan_20091124_0001.jpg (117.8 KB, 176 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-24-2009, 06:45 PM   #13
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Join Date: Nov 2005
Location: Halmstad
Posts: 2,513
Default

wow ser jätte bra ut!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-30-2009, 05:03 PM   #14
LokKalle
Medlem
 
Join Date: Nov 2002
Location: , , Sweden.
Posts: 535
Default

Det är roligt att följa ert resonerande om hur det hela skall gå till. Håller nog med Bengan lite.
Fattar nada om en hel del. I alla fall vad det gäller script och viss animerning. Tur att ni som kan det där finns. Skall med stort intresse följa denna tråd.

En sak vet jag dock. Böjda fronter med rundade fönsterhörn är svåra att få till. Tänker på min Ybo6 som jag mocklar med i blender för tillfället. Tycker i alla fall att lan fåt fram ett mycket fint stuk på sin front.

Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-30-2009, 07:38 PM   #15
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by LokKalle View Post
Det är roligt att följa ert resonerande om hur det hela skall gå till. Håller nog med Bengan lite.
Fattar nada om en hel del. I alla fall vad det gäller script och viss animerning. Tur att ni som kan det där finns. Skall med stort intresse följa denna tråd.

En sak vet jag dock. Böjda fronter med rundade fönsterhörn är svåra att få till. Tänker på min Ybo6 som jag mocklar med i blender för tillfället. Tycker i alla fall att lan fåt fram ett mycket fint stuk på sin front.

Kalle
Du skall veta att det kostar polygoner att få till en snygg front och tak! Jag har förmånen att kunna använda 3Dmax hos ett företag jag jobbar lite åt (arkitektbyrå). Men FRAMTIDEN är definitivt Blender. Det är kul att du hänger på där - Bear blir nog eran "Guru" som leder er rätt - sen blir det nog många härliga modeller!
(skall visa lite "polygonstatistik" från bygget så får ni se.)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:04 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009