Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-30, 09:44   #1
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Mitt sista inlägg i detta ämne, denna tråd.
Om du nu är så besviken på RailSimulator/RailWorks varför hänger du då kvar i dessa forumdelar med dina negativa kommentarer?
Gå tillbaka till MSTS eller Trainz vilket du nu använt innan och ha roligt där istället!

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 11:17   #2
Visent
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Hej. Mitt tredje inlägg här. Jag är helt ny i tågsimulatorvärlden och har ingenting att referrera till. Jag fick min simulator i present och har inte valt själv. Jag måste få fråga; är det tillåtet att utrycka egna åsikter utan att bli slaktad? Om jag tycker något är bra med den simulator jag har innebär det då att jag automatiskt tycker illa om andra simulatorer? Eftersom jag är ny här är det bra att veta var ribban ligger. Just nu verkar den ligga på marken.

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 12:19   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Visent Visa inlägg
Hej. Mitt tredje inlägg här. Jag är helt ny i tågsimulatorvärlden och har ingenting att referrera till. Jag fick min simulator i present och har inte valt själv. Jag måste få fråga; är det tillåtet att utrycka egna åsikter utan att bli slaktad? Om jag tycker något är bra med den simulator jag har innebär det då att jag automatiskt tycker illa om andra simulatorer? Eftersom jag är ny här är det bra att veta var ribban ligger. Just nu verkar den ligga på marken.
Tycker nog att vi har överlag en god stämning mellan de olika simulatorplattforms-användarna. Och visst kan man lovorda den simulator man har utan att det för den skull innebär att man är negativ till nån annan simulator. Självklart.

Om man som utövare av en simulatorplattform uttalar sig negativt över en annan, så blir det naturligtvis känsligare, men gör man det konstruktivt så brukar det inte heller vara nån fara.

Tycker att vi i detta forum har kommit väldigt långt i att samarbeta och respektera över plattformsgränserna, ganska sällan det blir nått större ordkrig om vad som är "bäst".

Under 80-talet granskade jag ganska många olika CAD-system för elektronik och ondgjorde mig över att systemet si_o_så inte klarade av att göra ditten_o_datten på ett smidigt sätt. Så småningom insåg jag att man måste vända lite på resonemanget, det går att komma till ett slutresultat på flera sätt o dialekter. Så, med ett tänk som jag försöker leva efter är att om man glädjer sig åt och utnyttjar de egenskaper i ett CAD-system (eller tågsimulatorplattform!) som är bra istället för att ondgöra sig över sånt som är dåligt, så kan man klara uppgiften på ett eller annat sätt oavsett vilket fabrikat man valde. Och i tågsimulator-fallet, så kan man tänk på att smakerna är olika vad man vill ha ut av det hela, men alla tågsim-plattformarna levererar god underhållning oavsett fabrikat.

Och att kalla RW för en "scenery-simulator" känns möjligtvis tokigt för en del inklusive mig själv som ändå lyckats att göra en del vettiga tågrörelser i RW, men för svenolov är det så han känner och det är väl ingen skugga över det. För vad gäller AI och signaler så finns det ju förbättringspotentialer i RW, vilket även tjatas ganska ofta om på uktrainsim. Man får hoppas att utvecklarna nu när dom sett till att få ordning på plattformen, går vidare och börjar jobba med vidareutveckling av simulatorns funktionalitet, framförallt för en så verklig tågföring som möjligt.

Så, jag anser nog ändå att det är ganska högt i tak här ändå. Det finns andra fora som har betydligt lägre trösklar...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 12:31   #4
Visent
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Ok, tack för din förklaring Mazz. Då behöver man inte tassa på tå i alla fall.

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 22:32   #5
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Visent Visa inlägg
Man måste få ha åsikter utan att bli utfryst. Jag tycker om en speciell simulator, men det innebär inte att jag tycker illa om alla andra.

Vi höjer ribban och diskuterar bara så'nt som är positivt med RW.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-06-30 klockan 22:36.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 22:17   #6
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Om du nu är så besviken på RailSimulator/RailWorks varför hänger du då kvar i dessa forumdelar med dina negativa kommentarer?
Gå tillbaka till MSTS eller Trainz vilket du nu använt innan och ha roligt där istället!

/Anders
Du förstår inte heller vad jag vill säga. Jag är inte negativ till RW! Jag försöker bara tala om att RW inte är guld och gröna skogar.

EDIT: Eftersom du/ni inte behöver mina utvärderingar/kommentarer på detta forum, så återgår jag till det som är....

Senast redigerad av svenolov den 2009-06-30 klockan 22:58.
Gammal 2009-07-01, 14:16   #7
KMW
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Du förstår inte heller vad jag vill säga. Jag är inte negativ till RW! Jag försöker bara tala om att RW inte är guld och gröna skogar.

EDIT: Eftersom du/ni inte behöver mina utvärderingar/kommentarer på detta forum, så återgår jag till det som är....
Förstår nu att du läste mitt inlägg såsom negativt men det var mer menat som en uppmuntran att lägga RW åt sidan och istället göra något roligare.

Nej eftersom du gör väldigt svepande uttalanden och är väldigt vag med vad det är du ogillar för något är det svårt förstå dig.
Som utvärdering säger du att det är inget att ha men du nämner inte vilka kriterier du bedömer utifrån eller på vilka punkter den faller till föga.
Att de som ger ut simulatorn pratar om bästa och mest realistiska får man ta, hör liksom till att man lyfter sin egen produkt till skyarna.
Saker som behöver förbättras? Absolut, men vi har bara skrapat lite på ytan ännu och jag gillar upplägget man har gjort och ser stor potential i RailWorks.
Att man inte kan skripta signaler kan jag i alla fall dementera, sedan kanske det inte går till på samma sätt som du förväntar dig men det är en annan sak.

Och till Visent; bli inte rädd för att några som varit på forumet en tid för en lite högljuddare diskussion. Det hör också till om man har högt i tak att man kan få mothugg och bli ifrågasatt.

/Anders

Senast redigerad av KMW den 2009-07-01 klockan 14:22.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 13:16   #8
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Förstår nu att du läste mitt inlägg såsom negativt men det var mer menat som en uppmuntran att lägga RW åt sidan och istället göra något roligare.
Citat:

Nej eftersom du gör väldigt svepande uttalanden och är väldigt vag med vad det är du ogillar för något är det svårt förstå dig.
Som utvärdering säger du att det är inget att ha men du nämner inte vilka kriterier du bedömer utifrån eller på vilka punkter den faller till föga.
Att de som ger ut simulatorn pratar om bästa och mest realistiska får man ta, hör liksom till att man lyfter sin egen produkt till skyarna.
Saker som behöver förbättras? Absolut, men vi har bara skrapat lite på ytan ännu och jag gillar upplägget man har gjort och ser stor potential i RailWorks.
Att man inte kan skripta signaler kan jag i alla fall dementera, sedan kanske det inte går till på samma sätt som du förväntar dig men det är en annan sak.

/Anders
Ja det blir väldigt vagt när det finns stora problem, som ska förklaras med några få ord.

När det gäller utvärderingen kan jag bara jämföra med övriga simulatorer. Jag använder Trainz (TS2009) som referenspunkt, som har en väl genomtänkt grundmjukvara.

Skrapat på ytan, javisst, men jag undersöker direkt vad som ligger mig varmast om hjärtat och inser att RW inte är ett alternativ för mig, d.v.s. möjligheterna att skapa en någorlunda realistisk tågtrafik. Jag tror inte att man kommer att uppnå detta med denna simulatorplattform någonsin. Läs vidare.

Skripta signaler? Här kan det bli stora missförstånd. När andra talar om skript, så talar jag om programmering. Det är inte alltid synonymt. Det finns väl inga direkta svagheter i RW att ge signalerna instruktioner om vad de ska göra, men de är beroende av en tågklarerare (AI-dispatcher) och AI-förare som är opåverkbara. Så grundproblemet ligger i dispatcher systemet. För närvarande kan det bara existera parallell AI-trafik i ett scenario. Det är detta som jag kallar ”scenery simulator” (tillsammans med utmärkt grafik).

Försök att få AI-tågen, tillsammans med den manuella föraren, att korsa tågvägar i ett scenario och dessutom få tågklareraren att lägga ut tågvägen vid rätt tidpunkt? Jag ser fram emot ett svar på detta.

Senast redigerad av svenolov den 2009-07-07 klockan 16:46. Anledning: Stavfel
Gammal 2009-07-09, 10:19   #9
KMW
Medlem

Smile

Nu var det mer nyanserat, tackar.
Skripta signaler så talar jag om programmering med ett fullt utvecklat skriptspråk.
Lua är inget som RSDL har hittat på utan är ett allmänt tillgängligt skriptspråk.
Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka.
Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill.
Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den.
Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler
för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt.
Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare.
Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är
att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 16:41   #10
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Nu var det mer nyanserat, tackar.
Skripta signaler så talar jag om programmering med ett fullt utvecklat skriptspråk.
Lua är inget som RSDL har hittat på utan är ett allmänt tillgängligt skriptspråk.
Det spelar ingen roll hur utvecklat skript språket är. Det kan vara LUA (som jag känt till långt före RSDL var på tapeten) eller C/C++ eller Pascal eller Aurans GS. Det är inte där problemet ligger. Det är väl mera vad RW tillåter oss att göra? Det finns knappast något öppet användargränssnitt för oss programmerare. Det ligger på samma nivå som t.ex. Microsoft Word, som ger oss tillåtelse att kalkylera/ta beslut med enbart inbyggda funktioner.

KMW: Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka.

Det är också mitt levebröd sen mycket lång tid tillbaka. Då du har denna erfarenhet så måste du också kunna inse bristerna. Jag anser att det inte finns något hinder att använda LUA som ett objektorienterat språk.

KMW: Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill.
Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den.

Fri att göra som man vill inom de ramar som RW fastställt? Ja!
Jag skulle önska mig en värld (läs world.gs) där man kan hämta information och förmedla denna information till den övriga världen (läs scenario). Det är kanske det nu påpekar i nästa citat?

KMW: Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt.
Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare.
Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är
att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare.

Jag vill verkligen inte vara pessimistisk, även fast jag är det i nuläget, och jag hoppas att du har rätt. Men bitarna som inte kommit så långt borde ha kommit mycket längre. RW har haft tillräcklig tid på sig. Om man ska uppnå detta med denna plattform så kommer det att ta tid. Det vore bättre om de startade om från början. Jag tror inte att det tar så mycket längre tid (d.v.s. mycket lång tid).

Gammal 2009-07-09, 22:07   #11
svenolov
Medlem

Standard En annorlunda bildgåta (gissningstävling).

När det gäller AI-trafik i RW vill jag också citera Phil. Begrunda detta.

In this Trainz video clip, the player controls the red locomotive and is completely free to shuttle back and forth along the main line. The AI locomotives use the tracks between the brick portals and interact with the player train at the squeeze points, controlling both the signals and the switches as they work from one end to the other.

Detta är en mycket enkel konstruktion för en tågsimulator. Men fungerar den i RW?

http://www.youtube.com/watch?v=tf9GfsWC9iA&eurl=http%3A%2F%2Fforums%2Eukt rainsim%2Ecom%2Fviewtopic%2Ephp%3Ff%3D306%26t%3D95 157&feature=player_embedded

EDIT: Svar på frågan (med motivation) kan ges i denna tråd.

Senast redigerad av svenolov den 2009-07-09 klockan 22:45.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.