![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Mitt sista inlägg i detta ämne, denna tråd.
Ni som är besvikna över Trainz 09 eller om ni klamrar er fast vid MSTS fortfarande, gör er inte bäsvär! RW är inte ert alternativ! mvh
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-06-29 klockan 22:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Tycker det är helt fel att dömma ut något man inte sett resultatet av. En mycket stor vinst är ju att man nu gått över till Steam-plattformen och därmed lätt kan bygga vidare på plattformen.
Otroligt skönt att slippa att "du måste ladda ner patch 1.2 men du måste ha 1.1 och build 354 för att kunna installera. Har du inte build 354 måste du ladda ner patch 1.12 och sedan bla bla bla..." Man måste ju ge en produkt en chans att visa vad det går. Med ditt resonemang borde MSTS varit utdött sedan länge då det inte går att scripta där heller men ändå lever MSTS vidare. Något måste de ju gjort rätt då. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Jag dömer inte ut RW, och kommer inte att göra det heller. Tvärtom, jag hävdar fortfarande att den är en utmärkt "scenery simultor". Men frågan är vad vi kan göra för att få denna "simulator" att göra den vi vill !!!
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-06-30 klockan 01:05. Anledning: stavfel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Det har väl framgått att jag inte dömer ut RW, utan bara påtalar vissa brister i jämförelse med andra simulatorer. Lätt att bygga vidare på plattformen? ![]() Nu till den stora vinsten? Fredrik, där håller jag inte med dig på någon punkt som du nämner. Detta har ju inte något med RW att göra, men eftersom du tar upp det så kan svara dig på vad jag tycker om Steam. Det finns absolut ingen fördel att vara uppkopplad till Steam som inkräktar på min installation och ändrar på saker som är mitt eget beslut. Det finns säkert flera sätt att undvika detta också, men nu börjar det bli för mycket. Så jag tar hellre omaket att ladda hem en patch den dan jag anser att jag behöver den. Det är ett litet besvär, jämförelsevis. Ett exempel. Jag ändrade key-mappingen i berörd blueprint för att kunna framföra ett tåg som jag tycker är komfortabelt. Det gick ju bra, ända tills jag startade RW nästa gång. Steam såg att det fanns en fil som inte alls stämde överens med vad DE tycker vara komfortabelt. Så nu sitter jag med originalet igen och suckar djupt. Till sist. Jag har inte sagt något nervärderande om MSTS. Jag råkade bara nämna att RW står på samma nivå och inte har kommit längre.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Hälsar Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Om du nu är så besviken på RailSimulator/RailWorks varför hänger du då kvar i dessa forumdelar med dina negativa kommentarer?
Gå tillbaka till MSTS eller Trainz vilket du nu använt innan och ha roligt där istället! /Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
|
![]()
Hej. Mitt tredje inlägg här. Jag är helt ny i tågsimulatorvärlden och har ingenting att referrera till. Jag fick min simulator i present och har inte valt själv. Jag måste få fråga; är det tillåtet att utrycka egna åsikter utan att bli slaktad? Om jag tycker något är bra med den simulator jag har innebär det då att jag automatiskt tycker illa om andra simulatorer? Eftersom jag är ny här är det bra att veta var ribban ligger. Just nu verkar den ligga på marken.
__________________
_____ Visent. - Det är bara döda fiskar som följer med strömmen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Om man som utövare av en simulatorplattform uttalar sig negativt över en annan, så blir det naturligtvis känsligare, men gör man det konstruktivt så brukar det inte heller vara nån fara. Tycker att vi i detta forum har kommit väldigt långt i att samarbeta och respektera över plattformsgränserna, ganska sällan det blir nått större ordkrig om vad som är "bäst". Under 80-talet granskade jag ganska många olika CAD-system för elektronik och ondgjorde mig över att systemet si_o_så inte klarade av att göra ditten_o_datten på ett smidigt sätt. Så småningom insåg jag att man måste vända lite på resonemanget, det går att komma till ett slutresultat på flera sätt o dialekter. Så, med ett tänk som jag försöker leva efter är att om man glädjer sig åt och utnyttjar de egenskaper i ett CAD-system (eller tågsimulatorplattform!) som är bra istället för att ondgöra sig över sånt som är dåligt, så kan man klara uppgiften på ett eller annat sätt oavsett vilket fabrikat man valde. Och i tågsimulator-fallet, så kan man tänk på att smakerna är olika vad man vill ha ut av det hela, men alla tågsim-plattformarna levererar god underhållning oavsett fabrikat. Och att kalla RW för en "scenery-simulator" känns möjligtvis tokigt för en del inklusive mig själv som ändå lyckats att göra en del vettiga tågrörelser i RW, men för svenolov är det så han känner och det är väl ingen skugga över det. För vad gäller AI och signaler så finns det ju förbättringspotentialer i RW, vilket även tjatas ganska ofta om på uktrainsim. Man får hoppas att utvecklarna nu när dom sett till att få ordning på plattformen, går vidare och börjar jobba med vidareutveckling av simulatorns funktionalitet, framförallt för en så verklig tågföring som möjligt. Så, jag anser nog ändå att det är ganska högt i tak här ändå. Det finns andra fora som har betydligt lägre trösklar... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
|
![]()
Ok, tack för din förklaring Mazz. Då behöver man inte tassa på tå i alla fall.
![]()
__________________
_____ Visent. - Det är bara döda fiskar som följer med strömmen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Vi höjer ribban och diskuterar bara så'nt som är positivt med RW. ![]()
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-06-30 klockan 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
EDIT: Eftersom du/ni inte behöver mina utvärderingar/kommentarer på detta forum, så återgår jag till det som är....
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-06-30 klockan 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]() Citat:
Nej eftersom du gör väldigt svepande uttalanden och är väldigt vag med vad det är du ogillar för något är det svårt förstå dig. Som utvärdering säger du att det är inget att ha men du nämner inte vilka kriterier du bedömer utifrån eller på vilka punkter den faller till föga. Att de som ger ut simulatorn pratar om bästa och mest realistiska får man ta, hör liksom till att man lyfter sin egen produkt till skyarna. Saker som behöver förbättras? Absolut, men vi har bara skrapat lite på ytan ännu och jag gillar upplägget man har gjort och ser stor potential i RailWorks. Att man inte kan skripta signaler kan jag i alla fall dementera, sedan kanske det inte går till på samma sätt som du förväntar dig men det är en annan sak. Och till Visent; bli inte rädd för att några som varit på forumet en tid för en lite högljuddare diskussion. Det hör också till om man har högt i tak att man kan få mothugg och bli ifrågasatt. /Anders Senast redigerad av KMW den 2009-07-01 klockan 14:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Citat:
När det gäller utvärderingen kan jag bara jämföra med övriga simulatorer. Jag använder Trainz (TS2009) som referenspunkt, som har en väl genomtänkt grundmjukvara. Skrapat på ytan, javisst, men jag undersöker direkt vad som ligger mig varmast om hjärtat och inser att RW inte är ett alternativ för mig, d.v.s. möjligheterna att skapa en någorlunda realistisk tågtrafik. Jag tror inte att man kommer att uppnå detta med denna simulatorplattform någonsin. Läs vidare. Skripta signaler? Här kan det bli stora missförstånd. När andra talar om skript, så talar jag om programmering. Det är inte alltid synonymt. Det finns väl inga direkta svagheter i RW att ge signalerna instruktioner om vad de ska göra, men de är beroende av en tågklarerare (AI-dispatcher) och AI-förare som är opåverkbara. Så grundproblemet ligger i dispatcher systemet. För närvarande kan det bara existera parallell AI-trafik i ett scenario. Det är detta som jag kallar ”scenery simulator” (tillsammans med utmärkt grafik). Försök att få AI-tågen, tillsammans med den manuella föraren, att korsa tågvägar i ett scenario och dessutom få tågklareraren att lägga ut tågvägen vid rätt tidpunkt? Jag ser fram emot ett svar på detta.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-07-07 klockan 16:46. Anledning: Stavfel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Nu var det mer nyanserat, tackar.
Skripta signaler så talar jag om programmering med ett fullt utvecklat skriptspråk. Lua är inget som RSDL har hittat på utan är ett allmänt tillgängligt skriptspråk. Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka. Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill. Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den. Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt. Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare. Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare. /Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
KMW: Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka. Det är också mitt levebröd sen mycket lång tid tillbaka. Då du har denna erfarenhet så måste du också kunna inse bristerna. Jag anser att det inte finns något hinder att använda LUA som ett objektorienterat språk. KMW: Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill. Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den. Fri att göra som man vill inom de ramar som RW fastställt? Ja! Jag skulle önska mig en värld (läs world.gs) där man kan hämta information och förmedla denna information till den övriga världen (läs scenario). Det är kanske det nu påpekar i nästa citat? KMW: Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt. Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare. Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare. Jag vill verkligen inte vara pessimistisk, även fast jag är det i nuläget, och jag hoppas att du har rätt. Men bitarna som inte kommit så långt borde ha kommit mycket längre. RW har haft tillräcklig tid på sig. Om man ska uppnå detta med denna plattform så kommer det att ta tid. Det vore bättre om de startade om från början. Jag tror inte att det tar så mycket längre tid (d.v.s. mycket lång tid).
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |