![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]()
Sedan jag skrev mitt förra inlägg här har en hel del ändrats i min kameraväska. Numera kör jag inte Pentax längre, det är Nikon som gäller för mig nu, en Nikon D700.
Positivt: + Grym prestanda i alla fotosituationer + Allsidig, fungerar lika bra i studio som att fota sport + Lågt brus, först på ISO 3200 är bruset synligt, dock fortfarande användbart + Anpassningsbar + Grym ergonomi, knappar sitter lättåtkomliga + en massa annat... Negativt: - Dyr, speciellt för en student - "Bara" 12 Mpx, kan bli ett problem om en kund vill ha stora utskrifter och högupplösta bilder - Liiiiite för grunt grepp, är dock bekväm att hålla ändå Tillbehör: Tamron 28-75/2.8, Nikon 50/1.8, Sigma 70-300/4-5.6 (ska snart nergraderas till reserv- och reseglugg, när jag skaffat ett bättre tele), batterigrepp och Nikon SB-600 blixt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Shit, visst är den dyr
![]() Well.. Min utrustning är just nu: Ett ärvt stativ Ett 18-105mm objektiv (nikon)
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Jag kör ett litet "företag". Alltså inget som betalar skatt å så, men jag fotar och skriver ut sen ramar jag in och säljer till familj och vänner
![]()
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]() Citat:
Man behöver dock inget företag så länge man inte tjänar för mycket. Man ska bara deklarera det på rätt ställe på blanketten som "näringverksamhet" eller som något typ av sidoverksamhet. Det som Slash2 troligtvis menar är att man har F-skattesedel (eller FA-skatt) som ger dig rätt att ta betalt av kunder och ta ut moms. Skillnaden är att du betalar dina sociala avgifter själv om du tar ut lön från ditt bolag. Fast man behöver ju inte ta ut lön. Jag har innehar FA-skatt och det är väldigt smidigt. Det tog en vecka att få och skatteverket hjälper dig väldigt mycket. Bra information stöd och råd. För att komma mer Ontopic har jag fortfarande en D300. ![]() Senast redigerad av Alexander Ödman den 2009-05-05 klockan 11:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Men man är lyckligt lottad att man har en kamera man trivs mycket bra med, Nikon D80. Är bara ett 170-500mm tele som saknas, sen går jag nog i pension! ![]() ![]()
![]() |
![]() |